Iranian Agriculture News Agency

حصادی از قیمت تضمینی چغندرقند ابراز نگرانی کرد:

درخواست قیمت 1300تومانی برای خرید تضمینی چغندرقند

مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی گفت: قیمت 1300تومانی برای پوشش حداقلی هزینه‌های تولید و مرقون به صرفه شدن تولید چغندرقند پیشنهاد شده است.

درخواست قیمت 1300تومانی برای خرید تضمینی چغندرقند

پیمان حصادی مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا اظهار کرد: به دلیل افزایش نسبی قیمت جهانی شکر و تغییر گروه ارز واردات شکر از ارز ترجیحی به ارز نیمایی، فرصت مناسبی جهت تمرکز بر افزایش تولید داخلی شکر و اقبال کشاورزان به کشت و تولید چغندر قند ایجاد شده است، اما نامناسب بودن قیمت تضمینی چغندرقند در مقایسه با افزایش چندبرابری قیمت نهاده ها موجب دلسردی و کاهش استقبال چغندرکاران به کشت شده است.

وی تصریح کرد: با ادامه این روند و عدم اصلاح قیمت تضمینی چغندرقند، مطمئنا شاهد کاهش قابل ملاحظه میزان تولید چغندرقند در سال آینده خواهد شد.

حصادی افزود: بررسی ریز هزینه های تولید چغندرقند، نشان دهنده پایین بودن قیمت تضمینی 8400ریالی مصوب چغندرقند است؛ به نحوی که با این قیمت نه تنها سودی عاید کشاورز نخواهد شد بلکه حداقل هزینه های تولید نیز جبران نمی شود. طبیعی است در چنین شرایطی کشاورزان رغبتی به تولید چغندرقند ندارند و به سراغ کشت محصولات پرسودتر از جمله پیاز، گوجه فرنگی و سیب زمینی خواهند رفت.

 وی یادآور شد: در شرایط سخت تحریمی و نوسانات شدید ارزی، واردات فعلی، علاوه بر مشکلات بازار و مازاد تولید این محصولات برای دولت، مقادیر متنابهی ارز نیز جهت واردات شکر از کشور خارج خواهد شد.

حصادی با اشاره به پیشنهاد قیمت ۱۳۰۰ تومانی برای خرید تضمینی هر کیلوگرم چغندرقند، گفت: این پیشنهاد به جهت پوشش حداقلی هزینه‌های تولید و مرقون به صرفه شدن تولید چغندرقند است.

وی ادامه داد: این قیمت با تعامل با کارخانه های قند که متولی و کارگزار اصلی خرید و تحویل چغندر قند هستند، برآورد و پیشنهاد شده است و هیچ بار مالی اضافه‌ای برای دولت نخواهد داشت.

حصادی گفت: امیدواریم بدون صرف زمان مصوبه اخیر شورای اقتصاد در خصوص قیمت چغندرقند اصلاح و قیمت جدید و حداقلی 1300تومانی برای هر کیلو گرم چغندرقند تحویلی مصوب و اعلام شود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید