Iranian Agriculture News Agency

قائمیان تصریح کرد:

تسریع در تجارت محصولات کشاورزی با موافقت‌نامه‌های حفظ نباتات

معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: موافقت نامه‌های حفظ نباتات با کشورهای مختلف سبب افزایش سرعت عمل در تجارت محصولات کشاورزی می‌شود.

تسریع در تجارت محصولات کشاورزی  با موافقت‌نامه‌های حفظ نباتات

مهدی قائمیان معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا درباره موافقتنامه ایران و صربستان در زمینه حفظ نباتات، گفت: کشورمان با بسیاری از کشورها مانند عراق، ترکیه، روسیه و پاکستان موافقت نامه دارد اما صربستان تنها کشور اروپایی در این بخش است.

وی با اشاره به اینکه در حال رایزنی برای امضا موافقت نامه با کشور برزیل نیز هستیم، افزود: موافقتنامه ها در راستای سرعت عمل در تجارت محصولات کشاورزی به دلیل فسادپذیری از اهمیت بالایی برخوردار است.

قائمیان با تاکید بر اینکه بهترین راه برای کنترل آفات و بیمارهای گیاهی تبادل اطلاعات با سایر کشورها است، یادآور شد: اگر آفت و بیماری در کشور مقصد نباشد، واردات محصول گیاهی می‌توانند خسارت های جبران ناپذری را به محصولات کشاورزی آن کشور وارد کند.

به گفته معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات، کشور صادر کننده محصولات کشاورزی ضمانتنامه بین المللی گواهی بهداشت گیاهی را ارائه می‌کند که در کشور مقصد آفات گیاهی و بیماری‌های اعلام شده در کشور مبدا وجود ندارد.

وی گفت: همکاری‌های بین المللی در زمینه حفظ نباتات، قرنطینه گیاهی و مهار آفات گیاهی اصل پذیرفته شده جهانی است.

گفتنی است نمایندگان در نشست علنی دوشنبه 12 آبان مجلس شورای اسلامی با لایحه موافقتنامه همکاری در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری صربستان، با 193 رأی موافق، 13 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 234 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید