Iranian Agriculture News Agency

عباسی در گفتگو با ایانا:

35 درصد از باغات پسته و زیتون در کشور مکانیزه برداشت می‌شود

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: در حال حاضر حدود 35 درصد از باغات پسته و زیتون به صورت مکانیزه برداشت می‌شود.

35 درصد از باغات پسته و زیتون در کشور مکانیزه برداشت می‌شود

کامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا در رابطه با مکانیزاسیون باغبانی اظهار کرد: در مکانیزاسیون باغبانی بر روی عملیات برداشت اقدامات خوبی انجام شده و بسیاری از شیکرهای دستی، پشت تراکتوری، شیکرهای تنه درختان و شیکرهای شاخه درختان در کشور تأمین‌شده است.

وی افزود: این شیکرها هم در داخل تولید می‌شود و هم واردات آن انجام‌شده است.

عباسی در رابطه با مکانیزاسیون برداشت خرما خاطرنشان کرد: 5 عرضه‌کننده در حال تولید بالابر برای برداشت خرما هستند و در این زمینه ماشین‌آلات با تکنولوژی بالا هم به کشور وارد شده است.

وی افزود: صنعتگران ما درصدد تولید ماشین‌آلات باغبانی هستند و در مرحله برداشت محصول، سامانه‌های مبارزه با تگرگ و سرمازدگی در کشور بسیار توسعه و تکثیر پیدا کرد که این سامانه‌ها هم در داخل تولید شد و هم واردات داشتیم.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی ادامه داد: بخش عمده‌ای از این تکنولوژی‌ها در استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی به کار گرفته‌شده و اثرات سرمازدگی و تگرگ را به حداقل رسانده است.

عباسی عنوان کرد: این دستگاه‌‌ها می‌توانند با جابه‌جایی هوا، مه سازی، ایجاد حرارت باعث ایجاد گرما شده و از سرمازدگی جلوگیری می‌کنند، همچنین با ایجاد امواج صوتی مانع ایجاد تگرگ می‌شوند.

وی، رقم تأمین تراکتورهای باغی در کشور را سالانه 1200 تا 1500 دستگاه اعلام و بیان کرد: امیدواریم امسال هم کارخانه تراکتورسازی و عرضه‌کنندگان تراکتور باغی، نیاز کشور را تأمین کنند اما کماکان در تأمین نیاز باغداران کشور با مشکل مواجه هستیم.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در رابطه با عملیات سم‌پاشی در باغات خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود 25 درصد از باغات کشور تحت پوشش سم‌پاش‌های توربینی_باغی هستند که دارای گنجایش 2 هزار لیتری مخزن، سرعت مناسب پاشش و مجهز به سنسور جهت مدیریت مصرف سم هستند.

وی افزود: تمام سم‌پاش‌هایی که در کشور عرضه می‌شود استاندارد هستند.

عباسی با اشاره به مکانیزاسیون پسته و زیتون عنوان کرد: به دلیل مهندسی احداث باغات پسته و زیتون مشکلی در تولید و تأمین ماشین‌آلات این دو محصول نداریم.

وی افزود: انواع نهالکارهای پسته و زیتون در کشور وجود دارد، در عملیات برداشت هم هر دو محصول قابلیت برداشت مکانیزه دارند و شیکر به نحو مطلوب در این باغات برداشت انجام دهند و ضایعات و آسیب به محصول کمتر از 4 درصد است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی اظهار کرد: در حال حاضر حدود 35 درصد از باغات پسته و زیتون به صورت مکانیزه برداشت می شود، اما نیازمند ترویج بیشتر هستیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید