Iranian Agriculture News Agency

میرعرب پیش بینی کرد:

تولید 154 هزار تن زیتون در سال جاری

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی، پیش بینی کرد: میزان تولید میوه زیتون در سال جاری با افزایش 5 درصدی نسبت به سال گذشته به حدود 154 هزار تن برسد.

تولید 154 هزار تن زیتون در سال جاری

جواد میرعرب رضی مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا، گفت: پیش بینی می شود میزان تولید زیتون با افزایش 5 درصدی در مقایسه با سال گذشته به حدود 154 هزار تن برسد.

وی با بیان این که از این میزان 55 درصد برای استخراج روغن زیتون وارد واحد های فرآوری می شود، پیش بینی کرد: 14 هزار و 35 تن روغن زیتون امسال در کشور تولید شود.

میرعرب، میزان تولید کل محصول زیتون در سال 1398 را برابر با 147هزار و 225 تن عنوان کرد و یادآور شد: این میزان تولید نسبت به مدت مشابه در سال 97 حدود 43 درصد افزایش داشته است.

وی، نیاز سالانه کشور به روغن زیتون را حدود 15هزار تن اعلام کرد و گفت: از این میزان حدود 75 درصد در داخل کشور تولید و مابقی از طریق واردات تامین می‌شود.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی، گفت: در برنامه ششم توسعه، میزان تولید روغن زیتون در سال 1400، حدود 16هزار تن و میزان سطح زیر کشت 98هزار و 640 هکتار پیش بینی شده است.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی، ترویج فرهنگ مصرف روغن زیتون به عنوان جایگزین سایر روغن های خوراکی را از جمله برنامه های در دست اجرا  عنوان کرد و افزود: مدیریت بهنگام در زمینه پیشگیری، مبارزه و کنترل آفت مگس زیتون، تشویق و ترغیب باغداران برای برداشت محصول به صورت روغنی نیز دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به برنامه ریزی ها و سیاست های پیشگیرانه دفتر طرح زیتون و با همکاری سازمان حفظ نباتات خوشبختانه میزان خسارت مگس زیتون در استان های زنجان و قزوین کنترل شده و در استان گیلان به حداقل سطح در مقایسه با سال های گذشته رسیده است؛ در نتیجه موجب شده تا باغداران میوه را به صورت روغنی برداشت کنند.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی درباره برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای احیاء و توسعه این صنعت، گفت: برگزاری دوره های آموزشی تخصصی با همکاری اساتید و کارشناسان داخلی و بین المللی، ارائه مشاوره های فنی و کارشناسی در خصوص اصلاح و توسعه باغ های زیتون و برنامه ریزی و هماهنگی درون بخشی و برون بخشی با سایر نهاد های مرتبط در خصوص افزایش تولید میوه زیتون با اولویت افزایش تولید روغن زیتون از جمله برنامه های دفتر زیتون وزارت جهاد کشاورزی است.

وی ادامه داد: برنامه ریزی و سیاست گذاری در راستای افزایش کیفیت محصوول نهایی، تخصیص اعتبارات برای بازسازی و نوسازی واحدهای فرآوری و روغن کشی زیتون، تخصیص اعتبارات در راستای تامین سرمایه در گردش خرید میوه زیتون و تخصیص اعتبارات برای تبدیل کارخانه های سه فاز به دوفاز برای جلوگیری از آلودگی زیست محیطی و افزایش کیفیت روغن زیتون نیز در دستور کار قرار دارد.

میرعرب با اشاره به تشکیل صندوق توسعه زیتون و تشکیل زنجیره ارزش زیتون، گفت: اکرودیته کردن آزمایشگاه های داخلی (سه آزمایشگاه: سازمان ملی استاندارد، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، و آزمایشگاه ارزیابی حسی روغن زیتون رودبار) به منظور یکسان سازی بررسی های آزمایشگاهی در سطح بین المللی با همکاری شورای بین المللی زیتون نیز دنبال می شود.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید