Iranian Agriculture News Agency

تقوی در جشنواره گل داودی در محلات مطرح کرد:

ایجاد خط اعتباری سرمایه در گردش برای صنوف گل و گیاهان زینتی

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی گفت: یکی از آسیب پذیرترین فعالیتها در زمان شیوع ویروس «کووید19» صنوف گل و گیاهان زینتی بوده که با برآورد خسارت ۱۷هزار میلیارد ریال پرداخت تسهیلات از طریق سامانه کارا انجام شده است.

ایجاد خط اعتباری سرمایه در گردش برای صنوف گل و گیاهان زینتی

به گزارش خبرنگار ایانا، غلامرضا تقوی مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی در سخنرانی آیین افتتاحیه جشنواره گل داودی در محلات با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره های این چنینی، گفت: اهمیت برگزاری این جشنواره نشان میدهد که باید رویکرد ما در تولید گل به سمت استفاده از مواد ژنتیکی بومی و داخلی  باشد.

وی افزود: در شرایطی که کشور سهم اندکی از صادرات  این قبیل گلها  دارد جا دارد در زمینه معرفی از طریق جشنواره ها و نمایشگاه ها بیشتر تلاش شود. 

تقوی

تقوی افزود: یکی از آسیب پذیرترین فعالیتها در زمان شیوع ویروس «کووید19» صنوف گل و گیاهان زینتی بوده  که با برآورد خسارت ۱۷هزار میلیارد ریال پرداخت تسهیلات از طریق سامانه کارا انجام شده و ایجاد یک خط ویژه اعتباری سرمایه در گردش با سود کم در دست پیگیری است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بزرگترین دغدغه دولت برای تولید گل وگیاه تسهیل و رفع موانع صادرات است، تصریح کرد: در سال گذشته با پیگیری های مشترک اتحادیه گل و گیاه و معاونت باغبانی پایه ارزش صادراتی از واحد تناژ به واحد ارزش گیاه تغییر کرد و این امر باعث باشد تعهدات ارزی صادر کنندگان ما به حداقل برسد.

تقوی ادامه داد :  متاسفانه شیوع ویروس کرونا فعالیت تجاری و عرضه گل و گیاه را در ماه های پر تقاضای این محصولات متوقف کرد اما در حال حاضر خوشبختانه در زمینه گلهای آپارتمانی صادرات رونق دارد که باید ظرفیت آن افزایش یابد و اگر شرایط کرونا و تحریم های ظالمانه نبود ارز آوری بسیار فراتر از چاه های نفت در انتظار این صنف بود.

وی با اشاره به تمهیدات عمومی برای جبران این خسارتها از سوی دولت و بانک مرکزی، اظهار کرد: صنف تولید کنندگان گل و گیاه باصبوری در جمع آوری اطلاعات خسارت دیدگان به ما کمک کردند تا از این تمهیدات و تسهیلات بهرهمند شوند.

تقوی یکی از درسهای کرونا را تقویت فعالیت های پس از برداشت دانست و اضافه کرد: افزایش کمی و کیفی ظرفیت سردخانههای ویژه گل، توسعه فناوری خشک کردن گل شاخهای ، تهیه روغن و اسانس از گلهای معطر شاخه بریده از جمله تهمیداتی است که باید توسعه یابند؛ متاسفانه عافلگیر شدیم و این آمادگی را نداشتیم تا در زمان شیوع ویروس کرونا از آن برای تاب آوری بیشتر استفاده کنیم.

وی گفت: با ۸هزار هکتار سطح و ۴میلیون تولید شاخه و گلدان در گلخانه و فضای باز گل و گیاه متاسفانه صادرات گل تا تیر ماه  امسال یک پنجم پارسال بوده و واردات آن یک دوازدهم سال گذشته است.

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی، افزود: محصولات باغبانی، گل و گیاه صادرات محور هستند  و لازم است به ایجاد زیر ساخت های سخت افزاری و نرم افزاری برای صادرات فعالانه تر برخورد کنیم و وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک و اتاق بازرگانی باید برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی بیش از بیش پای کار بیایند  تاهمچون سال گذشته غافلگیر نشویم و به دلیل شیوع کرونا صادرات به بازارهای جهانی در این حوزه را از دست ندهیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید