Iranian Agriculture News Agency

زینلی خبر داد:

تحقق 105 درصدی برنامه توسعه ششم در سال گذشته

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی از تحقق 105 درصدی برنامه توسعه ششم کشت گیاهان دارویی در سال گذشته خبر داد.

تحقق 105 درصدی برنامه توسعه ششم در سال گذشته

حسین زینلی، مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا، گفت: در حال حاضر بیش از 230 هزار هکتار از اراضی کشور زیر کشت انواع گیاهان دارویی هست که به‌طور متوسط حدود 250 هزار تن از انواع محصولات گیاهان دارویی در کشور تولید می‌شود.

وی ادامه داد: در سال گذشته حدود 22 هزار هکتار نسبت به سال قبل افزایش سطح زیر کشت داشته‌ایم که بر اساس برنامه ششم توسعه حدود 105 درصد تحقق پیدا کره است.

زینلی با اشاره به افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی در سال جاری، یادآور شد: در سال جاری نیز مقرر است حدود 32 هزار هکتار به سطح زیر کشت گیاهان دارویی در شرایط دیم و آبی افزوده شود که عمدتاً در زمین‌هایی کشت انجام می‌شود که بهره‌وری در آن‌ها پایین یا فاقد سیستم آبی است.

وی افزود: گیاهان پیشنهادشده عمدتاً مقاوم به کم‌آبی و شوری مانند موسیر، زیره سبز و سیاه، سیاه‌دانه و... هستند.

مجری طرح گیاهان دارویی با تأکید بر اینکه به دنبال گسترش بازار گیاهان دارویی و صنایع تبدیلی آن هستیم، تصریح کرد: در سال جاری تأکید اساسی روی صنایع تبدیلی و گسترش بازار گیاهان پیشرو و صاحب‌مقام مثل زعفران و گل محمدی و زیره است و تأکید داریم روی سایر محصولات مثل سیاه‌دانه، تخم شربتی، گل ختمی و ... برای تأمین مصرف سرانه کشور و نیاز داخلی کارخانه‌هایی را فعالیت کنیم.

آمادگی وزارت جهاد کشاورزی برای کشت قراردادی گیاهان دارویی

وی گفت: بنابراین هر کارخانه‌ای یا واحدی نیاز به مواد اولیه داشته باشد، وزارت جهاد کشاورزی آمادگی دارد کشاورزی قراردادی را اجرایی کند که در این راستا انواع کمک‌های تسهیلاتی، آموزشی و صادراتی را در دستور کار قرار خواهیم داد.

زینلی با تأکید بر اینکه در سال جاری خواستار یک برنامه‌ریزی مشخص برای تأمین ماده اولیه از تمامی شرکت‌های بزرگ، نوپا و دانش‌بنیان هستیم، گفت: وزارت جهاد کشاورزی آمادگی دارد تا برای فعال کردن زنجیره ارزش، تمامی تلاش خود را به کار گیرد.

وی در پایان تصریح کرد: طرح جامع گیاهان دارویی و طرح جامع صادرات گیاهان دارویی تدوین‌شده و در صورت تأمین اعتبار از طریق سازمان برنامه‌وبودجه شاهد تحول خوبی در این حوزه خواهیم بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید