Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل دفتر پیش آگاهی در گفتگو با ایانا هشدار داد:

تاکید جدی سازمان حفظ نباتات بر ضد عفونی کردن بذرهای خود مصرفی گندم پیش از کشت

۴۰۰ هزار تن بذر گواهی و ضد عفونی شده به دست کشاوزان میرسد

سازمان حفظ نباتات کشور از گندمکاران قویا خواست امسال بیماری سیاهک را جدی بگیرند و پیش از شروع کشت پاییزه، بذور خود مصرفی شان را ضد عفونی کنند.

تاکید جدی سازمان حفظ نباتات بر ضد عفونی کردن بذرهای خود مصرفی  گندم پیش از کشت

 

سازمان حفظ نباتات کشور از گندمکاران قویا خواست امسال بیماری سیاهک را جدی بگیرند و پیش از شروع کشت پاییزه، بذور خود مصرفی شان را ضد عفونی کنند.

مدیر کل دفتر  پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) گفت: از حدود یک میلیون تن بذر مورد نیاز سالانه کشت گندم در کشور، 300 تا 400 هزار تن آن به صورت گواهی شده و ضد عفونی شده در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

اکبر آهنگران افزود: مابقی بذرهای گندم مربوط به سال قبل خود کشاورزان است که می تواند به لحاظ بیماری و ایجاد خسارت، خطرزا باشد.

وی اظهار کرد: برای مبارزه با بیماری‌هایی مانند سفیدک پودری، زنگ زرد و فوزاریوم راه حل‌هایی مانند کاشت ارقام مقاوم یا متحمل و سمپاشی وجود دارد، اما تنها راه کنترل بیماری سیاهک گندم، ضد عفونی کردن بذر آن است.

آهنگران هشدار داد گندمکاران برای کاهش هزینه‌های تولید در پی افزایش قیمت نهاده‌های سم و کود در سال جاری از ضدعفونی کردن بذرهای خود مصرفی پیش از کاشت، غفلت نکنند و با این اقدام از بیماری‌های اول فصل گندم و همچنین سیاهک جلوگیری کرده و تمرکز خود را بر روی مبارزه  شیمیایی با سایر بیماری ها بگذارند.

وی با اذعان به این که وزارت جهاد کشاورزی در صورت افزایش تقاضای گندمکاران،توانمندی تامین بذر های گواهی‌شده و ضد عفونی‌شده را دارد،گفت: معاونت زراعت برای افزایش قدرت خرید بذرهای گواهی شده و ضد عفونی شده یارانه پرداخت می‌کند.

مدیر کل دفتر  پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور خاطرنشان کرد: بذرهای گواهی شده دارای شناسنامه اند و مشخص است که به کدام بیماری مقاوم و متحمل هستند.

وی در عین حال تاکید کرد: کشاورزان برای جلوگیری از برخی بیماری‌های گندم،توصیه‌های بهزراعی در مورد تراکم کشت را رعایت کنند.

آهنگران افزود: رعایت توصیه‌های بهزراعی و کاشت مقدار معینی از بذر در هر هکتار طبق توصیه های متخصصان، علاوه بر افزایش کیفیت و عملکرد تولید گندم، موجب می‌شود تعداد بوته ها در واحد سطح به گونه‌ای باشد که تهویه هوا از لابه لای بوته‌های مزرعه انجام  و میزان رطوبت روی ساقه‌ها و برگ‌ها کاهش یابد.

 وی تصریح کرد: کاهش رطوبت موجب می‌شود کشاورزان با بیماری هایی نظیر سفیدک پودری وسپتوریوز مواجه نشوند و نیازی به مبارزه شیمیایی نداشته باشند.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید