Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح گیاهان دارویی جهاد کشاورزی نوید داد:

جلب اگروتوریسم با سایت الگویی بستان/ تبدیل بستان به باغ توریستی، مرکز تولید بذر و مرکز الگویی

فزایش بهره‌وری در تولید گیاهان دارویی با تولید بذور استاندارد

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای اینکه در کشور گیاهان دارویی بتواند ارزآوری بیشتری داشته باشد و قابلیت رقابت پذیری بیشتری ایجاد کند ناچار هستیم کشاورزی را مکانیزه کرده و با بهترین روش‌های موجود درد نیا آن‌ها را کشت کنیم تا بالاترین عملکرد را بدست آوریم.

جلب اگروتوریسم با سایت الگویی بستان/ تبدیل بستان به باغ توریستی، مرکز تولید بذر و مرکز الگویی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، حسین زینلی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی، روز سه‌شنبه 4 شهریور، در حاشیه مراسم افتتاح نخستین سایت الگویی تولید بذر گیاهان دارویی کشور در استان البرز در جمع خبرنگاران اظهارکرد: استانداردهای تولید بذر گواهی شده گیاهان دارویی توسط موسسه ثبت و گواهی بذر نوشته شده و مقرر گردیده است امسال بر اساس این استانداردها تولید بذر داشته باشیم.

وی افزود: بذر استاندارد سبب کاهش علف‌های هرز در مزارع گیاهان دارویی می‌شود، همچنین ما می‌توانیم بذرهایی که کاشت می‌شود، به صورت مناسب کشت کنیم.

زینلی تصریح کرد: در سال ۳۰ هزار هکتار زیره سبز در کشور ما کشت می‌شود که در حال حاضر به طور متوسط ۱۵ تا ۲۰ کیلوگرم بذر برای تولید آن مصرف می‌شود، در حالی‌که در حالت استاندارد حدود ۴ تا ۵ کیلوگرم باید مصرف شود.

وی افزود: بین ۱۰ تا ۱۵ کیلوگرم بذر اضافی را زیر خاک می‌کنیم که می‌تواند در عطاری‌ها و صنایع تبدیلی استفاده شود که در صورت استانداردسازی بذر این گیاه، بر اساس برآوردهای انجام شده حدود ۶ میلیارد تومان صرفه‌جویی بذری فقط در یک گیاه دارویی خواهیم داشت!

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تاثیر استاندارد سازی بذر در ارتقا کیفیت، کمیت، رقابت‌پذیری و ارزش افزوده برای زمین خاطرنشان کرد: با توجه به بررسی‌های انجام شده قرار است در این سایت، بذر آن دسته از گیاهان دارویی تولید شود که مثل زیره سبز، زنیان، زیره سیاه و موسیر کم آب‌بر باشند.

وی ادامه داد: برای نخستین بار در صدد هستیم با حمایت‌های علمی موسسه تحقیقات جنگل و مرتع، موسسه ثبت و گواهی بذر و موسسات اصلاح بذر و باغبانی، علم را در کنار کشاورزان پیشرو قرار دهیم و گیاهانی با ارزش افزوده بالاتر تولید کنیم.

زینلی عنوان کرد: درصورت تولید بذور استاندارد و اصلاح شده، درصدد صادرات آن به سراسر دنیا هستیم.

وی افزود: ارزش افزوده بذر در دنیا متفاوت است، به طوری‌که در کشور ما بر حسب کیلوگرم بوده اما در دنیا با تعداد و عدد محاسبه می‌شود و اگر بخواهیم بذر بخریم، باید با عدد و رقم خریداری کنیم.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: این روش خرید و فروش، نشان از ارزشمندی این گیاهان است و امیدواریم با شروع کار این سایت بتوانیم خدمت بسیار مناسب به کشاورزان کشور انجام دهیم و در صدد هستیم که ۱۰۰ درصد از تولید بذر استاندارد در سایر استان ها هم حمایت کنیم و این حمایت ادامه دار خواهد بود.

*ایجاد اگروتوریست در بستان

وی با اشاره به اینکه استان البرز خیلی نزدیک به استان تهران است، گفت: درصدد تبدیل شرکت بستان به عنوان یک باغ توریستی، مرکز تولید بذر و مرکز الگویی هستیم تا سایر شهرستان‌ها و کشاورزان بتوانند از این مجموعه استفاده کنند.

زینلی ادامه داد: استفاده از بذر اصلاح شده بین ۱۰ تا ۲۰ درصد می تواند ارزش عملکردی یک محصول را افزایش دهد.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با عملکرد بذور استاندارد تصریح کرد: بسیاری از بذرهایی که در بازار وجود دارند یا پوک بوده یا دارای علف هرز هستند و خسارتی که این بذرها به مجموعه وارد می‌کنند باعث افت شدید عملکرد خواهد شد، در حالی که مزارع کشت شده به صورت استاندارد و مکانیزه فاقد علف هرز بوده و حداقل ۲ برابر بعضی از استان‌ها شاهد افزایش عملکرد هستیم.

وی افزود: زیره در کشور ما ۵۰۰ کیلوگرم در هر هکتار برداشت می‌شود، در حالی‌که این گیاه در شرایط نسبتا مناسب تا ۱۵۰۰ کیلوگرم را هم تولید کرده که نشان می‌دهد اگر مدیریت آب و بذر داشته باشیم در همین سطح می‌توانیم صادرات گیاهان دارویی داشته باشیم و یا عملکرد در واحد سطح را به طور قابل توجهی افزایش دهیم.

زینلی گفت: برای اینکه در کشور گیاهان دارویی بتواند ارزآوری بیشتری داشته باشد و قابلیت رقابت پذیری بیشتری ایجاد کند، ناچار هستیم کشاورزی را مکانیزه کرده و با بهترین روش‌های موجود در دنیا آن‌ها را کشت کنیم تا بالاترین عملکرد را بدست آوریم.

وی افزود: باید تلاش کنیم تا مردم از گیاهان دارویی کشور که بیشتر ارگانیک هستند استفاده کنند.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۴ هزار فراورده دارویی در کشور تولید می‌شود که نیازمند به مواد اولیه است و با حفاظت از این گیاهان می‌توانیم داروهای بیشتری تولید کنیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید