Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور اعلام کرد:

مبارزه با سن گندم در 2.2 میلیون هکتار از اراضی در سال زراعی 99- 98/ توصیه به کشاورزان برای مبارزه به موقع با سن

مبارزه با آفت سن گندم در سطح 2.2 میلیون هکتار اراضی در سال زراعی 99-98 انجام شد.

مبارزه با سن گندم در 2.2 میلیون هکتار از اراضی در سال زراعی 99- 98/ توصیه به کشاورزان برای مبارزه به موقع با سن

 

 

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور با اعلام این خبر به خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) گفت: علت افزایش سطح مبارزه با سن گندم در سال زراعی جاری نسبت به سال قبل آن، اجرای دستورالعمل جدید این سازمان برای مبارزه با سن مادر به منظور کاهش تراکم تخم و پوره این آفت در واحد سطح است.

سعید معین اظهار کرد: سال زراعی قبل در سطح یک میلیون و 450 هزار هکتار با سن گندم مبارزه شد.

وی افزود: میزان سن زدگی گندم در سال زراعی گذشته 64 هزار تن بوده که نشان می‌دهد مبارزه با این آفت با موفقیت انجام شده است.

 معین درباره مبارزه با سن جو نیز گفت: هر سال به طور میانگین در سطح 200 هزار تا 250 هزار هکتار اراضی کشاورزی با سن جو مبارزه می‌شود.

وی پیش بینی کرد در سال زراعی آینده به دلیل افزایش دما، آفت سن مادر در مزارع افزایش یابد.

 مدیر کل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور ادامه داد: با افزایش 1.5 درجه دما در سال جاری، مراحل رشد گندم در پاییز دیرتر طی می‌شود و در زمستان نیز بارش‌ها کمتر از حد نرمال خواهد بود و این 2 عامل موجب می‌شود گندم دیم در بهار ضعیف‌تر و سن مادر در مزارع بیشتر شود.

وی تصریح کرد: سال زراعی آینده نیز تلاش می‌کنیم برای مقابله با این آفت، سن مادر را کاهش دهیم تا در مرحله پوره مشکل کمتری داشته باشیم، زیرا سن‌زدگی حاصل پوره است.

معین با بیان این‌که سن یک آفت همگانی است و مبارزه با آن توسط کشاورزان باید انجام شود از کشاورزان خواست به توصیه کارشناسان و مروجان توجه کرده و مزارع خود را بدون تاخیر سمپاشی کنند.

وی تاکید کرد: چنانچه کشاورزان مبارزه با سن را به موقع و بر اساس توصیه‌های کارشناسی انجام دهند، تراکم سن مادر در مزارع کاهش یافته و مشکلات در مرحله پوره کمتر می‌شود.

معین اذعان داشت: متاسفانه در اراضی دیم معمولا کشاورزان با یک هفته تاخیر مبارزه با سن را آغاز می‌کنند.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید