Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذا جهاد کشاورزی در گفتگو با ایانا:

16 دستورالعمل فنی تولید محصولات گواهی شده زراعی و باغی، برای نخستین بار به کشاورزان ابلاغ می‌شود

16 دستورالعمل فنی تولید محصولات گواهی شده زراعی، باغی و گلخانه‌ای به زودی نهایی و به استان‌های کشور ابلاغ می‌شود.

16 دستورالعمل فنی تولید محصولات گواهی شده زراعی و باغی، برای نخستین بار به کشاورزان ابلاغ می‌شود

 

16 دستورالعمل فنی تولید محصولات گواهی شده زراعی، باغی و گلخانه‌ای به زودی نهایی و به استان‌های کشور ابلاغ می‌شود.

مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذا در وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) گفت: این دستورالعمل‌های اجرایی که توسط سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به سفارش دفتر محیط زیست و سلامت غذا تهیه و تایید شده است در فرایند تولید محصولات گواهی شده استفاده خواهد شد.

علیرضا رفیعی‌پور افزود: 16 دستورالمل فنی تولید محصولات زراعی، باغی و گلخانه‌ای در حال ویرایش نهایی در دفتر محیط زیست و سلامت غذا در وزارت جهاد کشاورزی است و در آینده نزدیک ابلاغ می‌شود و در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: در این دستورالعمل‌ها از مرحله صفر تا 100 تولید و مراحل پس از تولید مانند بسته‌بندی و بازاررسانی دیده شده است.

رفیعی‌پور گفت: برای نخستین‌بار است که دستورالعمل‌های فنی تولید محصولات گواهی شده با هماهنگی دفتر محیط زیست و سلامت غذا تدوین و در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: این دستورالعمل‌ها طرح ارتقای سلامت 8 محصول کشاورزی مصوب شورای عالی سلامت و امنیت غذایی را  زیر پوشش قرار می‌دهد و نحوه استفاده از سامانه نشان حد مجاز آلاینده‌ها نیز در آن آمده است.

مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذا در وزارت جهاد کشاورزی بر مشارکت تشکل‌های کشاورزی در تصمیم‌گیری‌های این دفتر تاکید گذاشت و تصریح کرد: ما از این پس در هر تصمیم‌گیری در حوزه گواهی محصولات و تدوین دستورالعمل‌ها و همچنین در کمیته‌های راهبردی، تشکل‌های کشاورزی را در کنار مراجع علمی و دانشگاهی مشارکت خواهیم داد.

 

photo_۲۰۲۰-۰۸-۱۵_۱۴-۲۵-۵۸

 

وی در همین حال تغییرات اقلیمی را از موضوعات مورد توجه دفتر محیط زیست و سلامت غذا در وزارت جهاد کشاورزی عنوان و ابراز کرد: تغییرات اقلیمی و آب و هوا، نیاز سازگاری و انطباق بخش کشاورزی با این شرایط را چند برابر می کند.

رفیعی‌پور افزود: پدیده تغییرات اقلیمی موجب می‌شود بخش کشاورزی به عنوان آسیب‌پذیرترین بخش اقتصادی کشور در مواجهه با این موضوع، رویکردهایی را در زیربخش‌های مختلف اتخاذ کند که آسیب‌ها را به حداقل برساند.

وی تعدیل پیامدهای تغییرات آب و هوایی را نخستین رویکردی دانست که باید در بخش کشاورزی اتخاذ شود.

مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذا در وزارت جهاد کشاورزی گفت: در این راستا ما به دنبال شناسایی نقاط آسیب‌پذیر در حوزه کشاورزی کشور و سنجش میزان خسارات و در پی آن کاهش تنش‌های محیطی و استفاده از تکنولوژی‌های موثر برای جلوگیری از تنش‌ها هستیم.

وی اظهار داشت: اکنون این شناسایی توسط دفتر محیط زیست و سلامت غذا در وزارت جهاد کشاورزی در حوزه جنگل‌ها از طریق سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در حال انجام است.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید