Iranian Agriculture News Agency

معاون برنامه ریزی و اقتصادی جهاد کشاورزی در هم‌اندیشی با دست‌اندرکاران صنعت روغن و دانه‌های روغنی مطرح شد:

تضاد واردات دانه های روغنی با منافع ملی/ جهاد کشاورزی به دنبال حذف ارز ترجیحی برای واردات روغن خام و دانه‌های روغنی

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: وزارت جهاد کشاورزی در شرایط موجود به دنبال حذف ارز ترجیحی برای روغن خام، کنجاله و دانه‌های روغنی است.

تضاد واردات دانه های روغنی با منافع ملی/ جهاد کشاورزی به دنبال حذف ارز ترجیحی برای واردات روغن خام و دانه‌های روغنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا)، احمدعلی کیخا معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در جلسه هم‌اندیشی با دست‌اندرکاران صنعت روغن و دانه‌های روغنی اظهار کرد: از اوایل انقلاب، بنیانگذار انقلاب، مقام معظم رهبری روسای دولت‌های مختلف، وزرا و تولید‌کنندگان، کشاورزی را تنها بخشی می‌دانند که میتواند نیازهای کشور را برآورده کند و به رشد اقتصادی کمک کند.

وی افزود: در دوران شروع بیماری کرونا با وجود تمام مشکلاتی که در بخش غذایی در جهان پیش آمد و با وجود تحریم‌ها مردم به مواد مورد نیاز خود دسترسی دارند و قحطی در کشور به وجود نیامده است که به خاطر ظرفیت‌های طبیعی ایران و همت کشاورزان است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: طبق اسناد بالادستی این موضوع پذیرفته شده که کشور باید به سمت خودکفایی برود.

وی افزود: در سال‌های گذشته به خاطر کم‌آبی سیاست بر واردات مواد غذایی به جای استفاده از آب بود اما در حال حاضر با بلوکه شدن حقوق مردم در کشورهای دیگر، باید با سیاست خودکفایی و تولید در داخل پیش برویم و منافع ملی ایجاب می‌کند تا جایی که مقدور است نیازهای کشور در داخل تامین شود.

کیخا ادامه داد: ممکن است در یک تاکتیک، سیاستی را در دوره‌ای اتخاذ کنیم اما سیاست کلان، عدم وابستگی به غیر و بیرون از مرزها است.

وی در رابطه با قیمت‌گذاری دانه‌های روغنی گفت: وزارت جهاد کشاورزی  متولی تولید است و نقش حمایت کننده از تولید را در هیئت دولت ایفا می‌کند، بنابراین مسئولیت ما رسیدن به خودکفایی و تولید حداکثری است.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد: در ارتباط با صادرات محصولات باید سیاست وزارت جهاد کشاورزی شفاف باشد، ما مخالف هر نوع ممنوعیت در صادرات محصولات کشاورزی هستیم و این صادرات را حق تولیدکننده می‌دانیم.

وی در رابطه با تخصیص یارانه به بخش تولید و خروج آن از کشور خاطرنشان کرد: درست است که یارانه به تولید داده شده و نباید از کشور خارج شود اما می‌تواند با لحاظ عوارض این مشکل را برطرف کرد تا منافع ملی را برگردانده شود، در غیر این صورت هر ممنوعیت دیگری به زیان تولید کننده است.

کیخا ادامه داد: بر عکس این موضوع  هم صادق است و با دادن ارز ترجیحی برای واردات محصولاتی که در داخل تولید می‌شود، نباید به تولید ضرر زد، مانند تولید روغن خام که با اختصاص ارز ترجیحی به واردات آن، تولیدکنندگان متضرر شده‌اند.

وی افزود: اگر همین ارز ترجیحی به تولیدکننده داخلی داده شود، تولید افزایش خواهد یافت، بنابراین وزارت جهاد کشاورزی در شرایط موجود به دنبال حذف ارز ترجیحی برای روغن خام، کنجاله و دانه‌‍‌های روغنی است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به ظرفیت کارخانجات روغن‌کشی بیان کرد: کارخانجات روغن کشی ما ۶ میلیون تن ظرفیت روغن کشی دارند و کشت این محصولات اشتغال مستقیم در داخل ایجاد خواهد کرد، بنابراین واردات دانه های روغنی با منافع ملی در تضاد است.

کیخا تصریح کرد: این زنجیره مهم است و قصد تضعیف صنایع را نداریم اما باید در قالب یک تفاهم نامه همه جانبه تدبیری برای حل معضلات این بخش داشته باشیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید