Iranian Agriculture News Agency

در سال زراعی قبل در 750 هزار هکتار مبارزه شد

هجوم بیشتر دستجات ملخ صحرایی در سال زراعی پیش‌رو/ تدارک مبارزه در سطح یک میلیون هکتار زمین کشاورزی

سازمان حفظ نباتات کشور پیش بینی کرد مبارزه با ملخ صحرایی به سطح یک میلیون هکتار در سال زراعی 1400-99 برسد.

هجوم بیشتر دستجات ملخ صحرایی در سال زراعی پیش‌رو/ تدارک مبارزه در سطح یک میلیون هکتار زمین کشاورزی

 

سازمان حفظ نباتات کشور پیش بینی کرد مبارزه با ملخ صحرایی به سطح  یک میلیون هکتار در سال زراعی 1400-99 برسد.

 مدیر کل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حظ نباتات کشور در گفتگو با خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) گفت: بر اساس گزارش‌های هواشناسی فائو و  ایران، امسال 1.5 درجه افزایش دما در کشور خواهیم داشت و به همین علت، ملخ صحرایی زودتر وارد کشور می‌شود و می‌تواند 2 نسل را ایجاد کند.

سعید معین با بیان این که مبارزه با ملخ صحرایی در سطح 406 هزار و 27 هکتار به پایان رسیده است، اظهار کرد: اکنون این آفت از ایران و شبه جزیره عربستان به محل‌های تابستان گذران در مرز هند و پاکستان حرکت کرده و این 2 کشور درگیر مبارزه با ملخ صحرایی هستند.

وی افزود: ملخ‌های صحرایی تا پایان باران‌های موسمی در این مناطق می‌مانند و بر اثر زاد و ولد، جمعیت شان 20 برابر می‌شود.

معین اضافه کرد: ملخ‌های صحرایی مهر و آبان ماه دوباره به سمت مناطق زمستان گذران به ویژه در شاخ آفریقا حرکت می‌کنند و در مسیرشان وارد پاکستان و سپس استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان می‌شوند و با توجه به افزایش دما پیش بینی می‌کنیم امسال تعداد بیشتری از دستجات ملخ از سمت پاکستان وارد جنوب شرق کشور شود.

وی درباره مبارزه با ملخ صحرایی در سال زراعی جاری گفت: مبارزه با این آفت در 10 استان به صورت سمپاشی زمینی و هوایی صورت گرفت و این مبارزه در تیر ماه در آذربایجان شرقی به پایان رسید.

 

thumbs_b_c_2b4c557d078d08d5f8cdea9eb7f80975 (1)

مدیر کل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره  به این که سال گذشته مبارزه هوایی با ملخ صحرایی 10 درصد کل عملیات بود، اظهار داشت: مبارزه هوایی با این آفت در سال زراعی جاری 2 تا 3 درصد کل مبارزه بود، زیرا مبارزه بیشتر در دامنه کوه ها و کوهپایه ها انجام شد و در آن مناطق هواپیما ها نمی توانستند عمل کنند.

وی درباره اعتبارات نیز تصریح کرد: از محل ماده 10 و 12 ستاد بحران 40 میلیارد تومان به صورت نقد و اوراق 2 ساله برای مبارزه با ملخ صحرایی اختصاص یافت و نزدیک به 5 میلیارد تومان هم از اعتبارات سازمان حفظ نباتات هزینه شد.

معین سطح مبارزه با ملخ صحرایی در سال زراعی قبل را 750 هزار هکتار عنوان و خاطر نشان کرد: علت کاهش مبارزه در سال زراعی جاری، خنکی هوا در شبه جزیره عربستان و ایران بود و همین امر موجب شد سال زراعی جاری حرکت ملخ های صحرایی به ایران دیر صورت بگیرد و نتوانند نسل دوم را ایجاد کنند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید