Iranian Agriculture News Agency

باغبان پیر مرکبات بین 2 درخت دوستی به خاک سپرده شد/ پیام تسلیت معاون رئیس جمهوری، وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل تعاون روستایی

به دنبال درگذشت مرحوم مهندس یونس ابراهیمی مشهور به پدر مرکبات یا به قول وزیر اسبق کشاورزی باغبان مرکبات، ضمن اینکه خواسته و وصیت وی مبنی بر تدفین وی در میان 2 درختی که به نشانه دوستی به دست خود در رامسر کاشته بود ..... ادامه در متن خبر

باغبان پیر مرکبات بین 2 درخت دوستی به خاک سپرده شد/ پیام تسلیت معاون رئیس جمهوری، وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل تعاون روستایی

 

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، به دنبال درگذشت مرحوم مهندس یونس ابراهیمی مشهور به پدر مرکبات یا به قول وزیر اسبق کشاورزی باغبان مرکبات، ضمن اینکه خواسته و وصیت وی مبنی بر تدفین وی در میان 2 درختی که به نشانه دوستی در رامسر به دست خود کاشته بود؛ عیسی کلانتری معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست و همچنین کاظم خاوازی وزیر جهادکشاورزی پیام های تسلیت جداگانه ای را ارسال کردند که پیام وزیر به صورت پیامک پاج متعلق به پایگاه اطلاع رسانی جهاد کشاورزی به تمام مخاطبان این حوزه ارسال شده است.

نکته قابل توجهی که در خصوص تدفین وی بین 2 درخت دست کاشت خود شنیده می‌شود این است که آن مرحوم این خواسته را از عیسی کلانتری داشته است و او با وجود دشواری‌های این اقدام آن را محقق کرده است.

 

عیسی کلانتری: نمی‌دانم عرصه‌های علمی چگونه دوام خواهند آورد؟

IMG-20200806-WA0054

عیسی کلانتری معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست که 13 سال سابقه وزارت کشاورزی سابق را بر عهده داشت، به دنبال ارتحال شادروان یونس ابراهیمی، پیام تسلیتی را صادر کرد که حاکی از ارتباط خاص و صمیمی وی با آن مرحوم بوده است.

وی در این پیام که آن را با عنوان «قلب باغبان مرکبات آرام گرفت» مزیّن کرده، نوشته است: «برای من خبر درگذشت مردی والا و پراحساس بسیار دردناک و سخت بود. با نهایت تالم و تاثر و افسوس این اندوه بزرگ را به محققان، استادان و کارشناسان و جامعه کشاورزی کشور تسلیت عرض می‌کنم؛ نمی‌دانم عرصه‌های علمی بخش کشاورزی عدم وجود او را چگونه دوام خواهند آورد؟ خیل آشنایان، دوستان و شاگردان استاد یونس ابراهیمی چگونه این مصیبت فراموش‌ناشدنی را باور خواهند کرد؟

این مرد پهلوان‌صفت با احساس ادیبانه را به خدای بزرگ می‌سپاریم. یاد او را و پهلوانی‎‌ها، بزرگمردی‌ها و بزرگ‌منشی‌های او را همواره بیاد خواهیم داشت و در آینده در همه این موارد در وصف وى بیشتر خواهیم خواند. روحت آرام بادا مرد بزرگ باغبانی...»

 

اندوه وزیر جهاد کشاورزی از درگذشت پدر تحقیقات مرکبات ایران

enews_EToolsFile_خاوازی امضا1-c0dbd64a-54f0-47d9-a260-74f7511de961

کاظم خاوازی وزیر جهادکشاورزی با صدور پیامی درگذشت مرحوم مهندس "یونس ابراهیمی" رئیس سابق موسسه تحقیقات مرکبات کشور و پدر تحقیقات مرکبات ایران را تسلیت گفت. وی در این پیام نوشته است: «از شنیدن خبر درگذشت زنده‌یاد یونس ابراهیمی رئیس سابق موسسه تحقیقات مرکبات کشور اندوهگین شدم. از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم غفران و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان و خانواده محترم او صبر و اجر مسئلت می‌نمایم.»

 


دلخراشی طهماسبی جهت از دست دادن یک دوست مهربان و همکار زبده

محمدعلی طهماسبی سرپرست معاونت امور باغبانی و رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران نیز با صدور پیامی درگذشت مرحوم یونس ابراهیمی، رییس اسبق موسسه  تحقیقات مرکبات کشور ملقب به پدر مرکبات و کیوی را تسلیت گفته است که به شرح زیر است:

1287057_515

 
"انا لله و انا الیه راجعون"

مرا  به یاد آر اگر ندیدی باز / که من نهالی زباغ جیرفتم 

«استاد ارجمند پژوهشگر فرهیخته جناب آقای مهندس یونس ابراهیمی، رییس اسبق موسسه  تحقیقات مرکبات کشور ملقب به پدر مرکبات و کیوی» به مقصد رسید. راه مقصودش اما همچنان باز است.
از دست دادن یک دوست مهربان و همکار زبده، دلخراش است و تحملش دشوار. این غم بزرگ را به خانواده گرامی آن مرحوم و اهالی علم و کشاورزی بویژه بخش باغبانی تسلیت می‌گویم و آرزومندم توان و توشه درخور برای به ثمرنشاندن دغدغه‌های والای این اندیشمند فرهیخته را داشته باشیم.
 به یقین آثار باقیه آن شخصیت خدمتگزار،‌ چون نگینی در آسمان علم و بویژه بخش کشاورزی خواهد درخشید. تعبد، عبودیت، خودساختگی، اخلاق، تقوی، خویشتن داری و خلوص نیت از صفات بارز این شخصیت عالی مقام علمی و خادم جامعه بود.
تلاش ها و خدمات برجسته و خالصانه آن یار سفرکرده به عنوان الگویی مناسب برای بازماندگان و دوستان او برای همیشه سرلوحه زندگی و فعالیت های آنان قرار خواهد گرفت.
به یقین روح پاک وی، در جوار رحمت واسعه الهی متنعم و بهره مند از فیوضات رحمانی خواهد بود.
از خداوند منّان برای آن فقید سعید بهترین پاداش صالحان  و صبر و شکیبائی و طول عمر برای بازماندگان را آرزومندم .

 

 

IMG-20200806-WA0047

گوشه ای از فعالیت‌های زنده یاد مهندس یونس ابراهیمی

-  معرفی نارنگی یونسی به عنوان یک گونه نارنگی بازارپسند در شمال ایران

 - معرفی کیوی فروت به جای مرکبات در شمال ایران که در کشاورزی و رونق اقتصادی نقش مهمی به وجود آورد.

- ایجاد غنی‌ترین باغ کلکسیون مرکبات در ایستگاه مرکبات کترا

-  کسب عنوان پدر تحقیقات مرکبات و کیوی فروت و دریافت سپاس‌نامه از رییس جمهوری وقت ایران

-  معرفی ارقام تجاری مناسب و پایه‌های مرکبات

- پیوند 75 گونه مرکبات بر روی پایه درخت نارنج تحت نام درخت دوستی

 - رساندن تولید کیوی فروت در ایران از رتبه صفر به رتبه هفتم در جهان

- نماینده سازمان تحقیقات کشاورزی ایران در کنفرانس‌های بین‌المللی

- تعداد طرح و پروژه تحقیقاتی: بیشتر از 73 گزارش نهایی (مشاور، مجری، همکار)

- ارائه 32 مقاله علمی در زمینه مرکبات و کیوی فروت در مجامع بین المللی

- ارائه سخنرانی‌های متعدد در داخل و خارج کشور

- مدرس دانشجویان کارشناسی ارشد و کارشناسی در دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس، گیلان، شاهد و آزاد

- استاد مشاور و راهنمای 27 پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترا

در سال 1382 پس از 42 سال خدمت صادقانه در موسسه تحقیقات مرکبات به افتخار بازنشستگی نائل شد.

فعالیت‍های پس از بازنشستگی

- اشتغال به کارهای علمی و تحقیقاتی در مجتمع اقتصادی کمیته امداد

- احداث 160 هکتار باغ کیوی‌فروت مدرن برای این مجتمع و اداره امور فنی این باغ‌ها

-  انجام دورگ‌گیری بین مکزیکن لایم در کامکوات و تولید شبه لایم

ایجاد نارنگی‌های جدید به نام‌های امام هادی و امام جواد و هم‌چنین ایجاد کیوی‌فروت طلایی ایران که در هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی کیوی‌فروت در شهریور ماه 93 در کشور چین نیز ارائه شد اشاره کرد.

IMG-20200806-WA0026

 

«مهندس برجسته کشاورزی سال ۹۳» از طرف فرهنگستان علوم

براساس مصوبات شورای گروه علوم کشاورزی و شورای علمی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، مرحوم یونس ابراهیمی به عنوان «مهندس برجسته کشاورزی در سال ۹۳» انتخاب شده بود. یونس ابراهیمی در سال ۱۳۱۳ خورشیدی و در شهر آستارا متولد شد. تحصیلات ابتدایی را در دبستان حکیم نظامی آستارا و دوره متوسطه را نیز تا سال ۱۳۳۵ در دبیرستان مروی تهران پشت سر گذاشت. تحصیلات دانشگاهی را در دانشگاه تبریز سپری کرد و در سال ۳۸ به عنوان نخستین فوق‌لیسانس این شهر دانش‌آموخته گردید. ابراهیمی به جهت علاقه وافری که به رشته فعالیت باغبانی داشت، مجدداً برای تکمیل تحصیلات در مقطع کارشناسی ارشد باغبانی در تهران ادامه تحصیل داده و در سال ۱۳۳۹ تحصیلات خود را در این رشته به پایان رسانید. وی بعد از دانش‌آموختگی از دانشگاه تهران به استخدام وزارت کشاورزی درآمد و پس از چند سال خدمت در مؤسسه تحقیقات نهال و بذر کشور، در سال ۴۵ برای ادامه تحصیلات و استفاده از بورس تحصیلی عازم آمریکا گردیده و پس از دانش‌آموخته شدن در رشته مزبور و با اخذ درجه فوق لیسانس در رشته میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری از دانشگاه فلوریدا، مجدداً در سال ۴۷ برای ادامه خدمت به کشور مراجعت و در مؤسسه تحقیقات، اصلاح و تهیه نهال و بذر به عنوان محقق ارشد باغبانی، خدمت صادقانه و مجدانه خود را با اشتیاق کم نظیر استمرار بخشید.

  خدمات مستمرِ تحقیقاتی این استاد برجسته در وزارت کشاورزی بیش از ۴۲ سال ادامه داشت و این سرمایه ارزشمند کشور از سال ۸۲ همکاری خود را با مجتمع اقتصادی کمیته امداد امام (ره) و در ایستگاه تحقیقات یونس (وابسته به شرکت میثاق امداد) در شمال کشور آغاز کرده بود. این چهره برجسته کشور تاکنون ۳۲ مقاله علمی – اجرائی به کنفرانس‌ها، سمینارها و مجامع بین‌المللی ارائه کرده و در بسیاری از این مجامع علمی و تخصصی حضور فعال و سخنرانی علمی داشته‌اند بگونه ای که همکاری و حضور اثربخش آن مرحوم در مجامع داخلی و بین‌المللی تا چند سال اخیر ادامه داشت. همچنین یکی دیگر از سمت‌های مؤثر و برجسته این استاد گرانقدر، سال‌ها نمایندگی مرکز تحقیقات مرکبات کشور در سازمان فائو و به عهده داشتن مسئولیت برنامه‌ریزی بین المللی در ایران در زمینه های اصلاح و تحقیق و نیز معرفی پایه‌های ارقام مرکبات بود.

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) نیز ضایعه درگذشت این استاد برجسته و ماندگار را به مدیریت و کارکنان موسسه تحقیقات مرکبات کشور، خانواده محترمشان و جامعه علمی مرکبات کشور تسلیت گفته و برای روح آن مرحوم آرزوی آرامش و شادی ابدی دارد.

IMG-20200806-WA0027

 

IMG-20200806-WA0028

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید