Iranian Agriculture News Agency

معاون طرح توسعه گلخانه‌های کشور به ایانا خبر داد:

سهم گلخانه‌های ایران به 0.6 درصد سطح گلخانه های جهان رسید

توسعه ۴۶۰۰ هکتار گلخانه به جهاد کشاورزی استان‌ها ابلاغ شد

معاون طرح توسعه گلخانه‌های کشور از افزایش کارایی بیش از 10 برابری مصرف آب به ازای تولید هر کیلوگرم محصول در کشت‌های گلخانه ای خبر داد و گفت: گلخانه های ایران معادل 0.6 درصد سطح گلخانه های جهان است.

سهم گلخانه‌های ایران به 0.6 درصد سطح گلخانه های جهان رسید

داریوش سالم‌پور معاون طرح توسعه گلخانه‌های کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا، با اشاره به "پویش جهاد برای جهش تولید"، گفت: تامین امنیت غذایی و ارتقاء سلامت جامعه از مهمترین برنامه‌های راهبردی وزارت جهادکشاورزی است و افزایش کارایی آب و صرفه‌جوئی در مصرف آن به عنوان مولفه اساسی در برنامه‌های افزایش تولید محصولات کشاورزی به شمار می‌رود.

وی افزود: توسعه محصولات گلخانه‌ای سهم ویژه‌ای در افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی، افزایش بهره‌وری در استفاده از اراضی و نهاده‌های تولید، ارتقاء امنیت غذایی، ایجاد اشتغال مولد و ارزآوری ایفا می‌کند.

سالم‌پور در ادامه با تاکید بر اینکه کشور ایران دارای اقلیمی خشک و نیمه خشک بوده و آب برای تولید محصولات کشاورزی عامل تعیین کننده و مهمی محسوب می‌شود، یادآور شد: کمبود آب  طی فصل رشد گیاهان اثرات چشمگیری در میزان تولید محصول به ویژه محصولات سبزی و صیفی دارد که اصولا نیاز آبی بالائی داشته و در فصول گرم سال تولید می‌شوند.

وی ادامه داد: بر اساس بررسی‌های کارشناسی به عمل آمده مشخص شده که در کشت‌های گلخانه‌ای افزایش کارایی بیش از 10 برابری مصرف آب به ازای تولید هر کیلوگرم محصول و به همین میزان افزایش عملکرد تولید محصول در واحد سطح نسبت به فضای باز به همراه خواهد آورد؛ در حالی‌که با مدیریت صحیح رسیدن به ارقام بالاتر از آن نیز امکان پذیر بوده و پیوستگی تولید و عرضه به بازار را نیز خواهد داشت.

 

معاون طرح توسعه گلخانه‌های کشور تصریح کرد: بهره‌گیری از سیستم‌های نوین و مدرن کشت‌های کنترل شده گلخانه‌ای برای تولید محصولات باغبانی در سراسر جهان گسترش وسیعی دارد به نحوی که بر اساس آمار جهانی فائو، سطح زیر کشت گلخانه های دنیا (شامل انواع گلخانه های تونلی، خورشیدی، تک قلو پلاستیکی، بهم پیوسته پلاستیکی و گلخانه های شیشه ای) حدود 3 میلیون هکتار است.

سالم‌پور درباره سطح گلخانه‌های کشورمان گفت: کشور ایران با افزایش 125 درصدی سطح گلخانه ها از 8 هزار هکتار در سال 1392 (آغاز بکار دولت تدبیر و امید) به حدود 18 هزار هکتار تا پایان سال 1398، معادل 0.6 درصد سطح گلخانه‌های جهان رسیده است.

معاون طرح توسعه گلخانه‌های کشور با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به "سال جهش تولید"، تصریح کرد: برنامه توسعه گلخانه‌های کشور در سطح 4600 هکتار جهت اجراء به سازمان جهاد کشاورزی کلیه استان‌ها ابلاغ شده و پیش‌بینی می‌شود 2500 هکتار از آن تا پایان سال جاری به طور کامل به بهره برداری برسد و 2100 هکتار هم تا نیمه اول سال 1400 به بهره برداری خواهد رسید.

 سالم‌پور یادآور شد: پایین بودن کیفیت و عدم یکنواختی محصول تولیدی در فضای باز،  دشواری برنامه‌ریزی برای صادرات، ضایعات فراوان محصولات تولیدی از مشکلات اساسی به شمار می رود.

 

 

وی ادامه داد: برای رفع مشکلات گفته شده و به منظور بهره وری مناسب از منابع آبی کشور و تولید محصول با کیفیت مناسب و قابل رقابت در بازارهای جهانی اجرای طرح توسعه گلخانه‌های کشور در برنامه 10 ساله اقتصاد مقاومتی (از سال 1395 تا سال 1404)، برنامه ریزی شده است.

معاون طرح توسعه گلخانه‌های کشور با تاکید بر اینکه میزان سطح گلخانه های سبزی و صیفی کشور در پایان افق برنامه یعنی سال 1404 به بیش از 52.8 هزار هکتار خواهد رسید، بیان کرد: میزان تولید آن نیز به حدود 21 میلیون تن افزایش خواهد یافت که با تحقق این برنامه علاوه بر تامین نیاز بیش از 92 میلیون نفر جمعیت کشور با سرانه مصرف حدود 128 کیلوگرم به ازای هر نفر، فرصت صادرات مازاد بر نیاز داخلی در حدود 9 میلیون تن نیز امکان پذیر خواهد شد.

 

وی ادامه داد: همچنین از میزان 48 هزار و 355  هکتار سطح کل پیش‌بینی شده برای توسعه گلخانه ها طی برنامه 10 ساله اقتصاد مقاومتی، 31 هزار هکتار آن مربوط به هدایت کشت سبزی و صیفی قابل انتقال از فضای باز به محیط های کنترل شده گلخانه ای است و با تحقق این هدف حدود 370 هزار هکتار از اراضی کشاورزی که زیرپوشش کشت سبزی و صیفی بوده اند، برای کشت سایر محصولات اساسی و کم آب بر، آزاد خواهند شد و بیش از 4.6 میلیارد متر مکعب در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

یادآوری می‌شود در نخستین دوره از برنامه افتتاح همزمان و سراسری طرح های ملی وزارت جهاد کشاورزی با فرمان رئیس جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی روز پنجشنبه 2 مرداد ماه سال جاری تعداد 809 طرح گلخانه ای به مساحت 473 هکتار به بهره برداری رسید.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید