Iranian Agriculture News Agency

رئیس انجمن ملی خرما پیش بینی کرد:

یک میلیون و 200 هزار تن خرما امسال تولید می‌شود

رئیس انجمن ملی خرما پیش‌بینی کرد: میزان تولید خرما در سال زراعی جاری، حدود یک میلیون و 200 هزار تن است.

یک میلیون و 200 هزار تن خرما امسال تولید می‌شود

محسن رشیدی‌فرخی رئیس انجمن ملی خرما امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا میزان تولید خرما در سال زراعی جاری را حدود یک میلیون و 200 هزار تن پیش‌بینی کرد و گفت: بیشترین رقم تولید خرما رقم مضافتی خواهد بود.

وی با اشاره به وضعیت نابسامان صادرات این محصول، افزود: سال گذشته شاهد کاهش 30 درصدی صادرات محصول خرما بوده‌ایم.

رشیدی‌فرخی با بیان اینکه کاهش صادرات خرما 3 دلیل عمده داشته است، یادآور شد: ممنوعیت صادرات خرما در ماه‌های دی و بهمن و تردید کشورهای مقصد در خرید محصول خرمای کشورمان، اولین دلیل کاهش صادرات خرما بوده است.

وی شیوع بیماری کووید -19 و نوسانات ارزی در انتهای سال گذشته را از دیگر دلایل کاهش صادرات خرما عنوان کرد و گفت: البته تحریم در حمل‌ونقل مخصوصاً حمل‌ونقل دریایی نیز از دیگر دلایل بوده زیرا بیشتر صادرات خرما از طریق حمل‌ونقل دریایی انجام می‌شده و صادرات تنها به اروپا و برخی از کشورهای مستقل همسو  CIS از راه زمینی است.

رئیس انجمن ملی خرما با  پیش‌بینی کاهش صادرات خرما در سال جاری گفت: مکاتبه‌ای با سازمان بهداشت جهانی (WHO) داشته ایم و بر اساس پاسخ‌نامه سازمان بهداشت جهانی، فاصله برداشت تا مصرف سبب انتقال ویروس کووید -19 نخواهد شد.

وی افزود: البته در بسته‌بندی و حمل‌ونقل نیز باید دقت لازم همراه با موازین بهداشتی انجام شود.

رئیس انجمن ملی خرما در پایان خواستار مهلت 6 ماهه برای تمهیدات ارزی شد، زیرا در صورت عدم تخصیص مشوق‌های صادراتی تولیدکنندگان خرما نیز متضرر خواهند شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید