Iranian Agriculture News Agency

معاون باغبانی جهادکشاورزی به مناسبت مراسم بهره برداری تشریح کرد:

دگرگونی کشت‌ گلخانه‌ای از رویکرد «فانتزی» به طرح‌ ملی

معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی بعد از ظهر امروز پنج شنبه در نشستی رسانه‌ای به مناسبت بهره برداری از طرح‌های مهم ملی در بخش کشاورزی که بخش عمده آنها در حیطه باغبانی است؛ به تشریح بخشی از دستاوردها و اهمیت رویکرد خیره کننده وزارت جهاد کشاورزی در سال‌های اخیر در زمینه توسعه طرح‌ها و کشت‌های گلخانه‌ای پرداخت.

دگرگونی کشت‌ گلخانه‌ای از رویکرد «فانتزی» به طرح‌ ملی

 

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)؛ محمد‌علی طهماسبی معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی که 3 هفته پیش و قبل از سانحه ناگوار رانندگی در حین ماموریت در حال رسیدگی به آماده‌سازی آنها برای بهرهبرداری در آیین امروز ( 2 مرداد 99 ) بود؛ با وجود نیافتن بهبودی کامل و گذراندن دوران نقاهت در احترام به بهره برداری از این طرح‌ها و خبرنگاران و افکار عمومی که جویای کسب جزییات بیشتر در خصوص طرح‌های گلخانه ای و احداث باغ‌ها در اراضی شیبدار بودند، عصر امروز پنجشنبه به طبقه 8 وزارت جهاد کشاورزی آمد تا در یک نشست رسانه‌ای 2 ‌ساعته، پاسخگوی جوانب این طرح و استراتژی این وزارتخانه در این خصوص باشد.

وی با بیان اینکه توسعه کشت‌‎های گلخانه‌ای و احداث باغ در اراضی شیبدار در دسته طرح‌های اقتصاد مقاومتی است تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی پس از فراز و فرود بسیار، از 2 سال گذشته این 2 طرح را به صورت جدی پیگیری کرده تا دستاوردهای آن به تدریج در حال ظهور و بروز باشد.

وی با بیان اینکه به دنبال این 2 طرح مهم ملی، صنایع جانبی آنها از جمله صنایع سازنده سازه‌های گلخانه ای و شرکت‌های دانشبنیان زیادی وارد عرصه شدند تصریح کرد: این طرح‌ها در واقع موجب اشتغال‌زایی قابل توجهی شده که با تداوم روند کنونی، صنعت گلخانه را به یک صنعت بزرگ در سال‌های پیش رو بدل خواهد کرد.

معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه فعالیت گلخانه‌ای پیش از جدی شدن این طرح‌ها جزو «فعالیت‌های فانتزی» در حوزه کشاورزی قلمداد می‌شد خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز با تلاش وزارت جهادکشاورزی و همکاری دولت، بخشنامه‌ای متعددی جهت تشویق سرمایه‌گذاران به حضور در فعالیت‌های گلخانه‌ای صادر شده است که از جمله آنها محسوب نشدن گلخانه به عنوان تغییر کاربری؛ رفع معضل دریافت عوارض بیشتر از سایر فعالیت‌های کشاورزی از گلخانه‌داران (گویی که گلخانه‌داری فعالیت کشاورزی نیست) و ... بوده است.

 

IMG-20200723-WA0046

 

 

طهماسبی با بیان اینکه البته هنوز تمام موانع برطرف نشده است و از جمله آنها گوناگونی تسهیلات ارائه شده به بخش‌های مختلف کشاورزی و به متقاضیان احداث گلخانه است تصریح کرد: اگرچه در مورد استانداردسازی سازه‌های گلخانه ای اقدامات خوب و مثبتی به ویژه در حیطه اطمینان یافتن از مقاومت آنها به ویژه پوشش‌های پلاستیکی در مقابل انواع تغییرات تاثیرگذار اقلیمی صورت گرفت که با توجه به شرایط متنوع جغرافیایی در ایران بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی در ادامه سیاست‌های تشویقی خود به کشت‌های گلخانه‌ای، ایجاد «گلخانه‌های کوچک مقیاس» را هم در دستور کار قرار داده است تصریح کرد: این نوع گلخانه‌ها جهت فعالیت‌های خود معیشتی در کشت محصولاتی مانند آناناس، آلوورا، کاکتوس و نشاء مفید و دارای کارایی ارزشمندی است.

معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی همچنین به توسعه سایبان‌ها به ویژه در مناطق گرم و جیرفت به عنوان یکی دیگر از راهکارهای در دستور کار جهادکشاورزی اشاره و خاطرنشان کرد: از طریق سایبان‌ها که شدت حرارت نور آفتاب بر مرکبات و برگ آنها یا محصولی مانند میوه انار که موجب سوختگی ظاهر میوه و درجه 3 شدن آن می‌شود، جلوگیری گردیده است.

طهماسبی در عین حال گریزی هم به اهمیت توسعه کشاورزی شهری در زمانه ای که هم گلخانه‌ها و هم انسان‌ها به گاز دی‌اکسیدکربن و اکسیژن نیاز متقابل دارند اشاره کرد و گفت: در واقع گیاهان گلخانه ای در قبال 6 کپسول دی‌اکسیدکربن که می‌گیرند، 6 کپسول اکسیژن آزاد می‌کنند که برای جامعه شهری به ویژه در کلانشهرها بسیار ارزشمند است.

وی در جمع‌بندی سخنان خود با بیان اینکه در صورت استفاده از فناوری نوین در کنار بهبود شبکه توزیع و افزایش استانداردهای تولیدات نهایی در چارچوب موردپسند بازار جهانی ظرفیت بسیار بالایی در کشاورزی ایران وجود دارد اظهار امیدواری کرد تا اصحاب رسانه نیز با این رویکرد به توسعه تکنولوژی کشاورزی در ایران و همچنین رفع فاصله میان کشاورز که با قیمت بسیار پایین نسبت به بازار در حال تولید با هزینه تمام شده رو به افزایش است، یاری رسانند.

پیش از ظهر امروز پنج‌شنبه 2 مرداد 99 در حوزه باغبانی، تعداد 809 طرح گلخانه‌ای و شهرک گلخانه‌ای گلخانه‌ای به مساحت 473 هکتار در سطح کشور است که بخشی از آن‌ها در قالب 15 شهرک گلخانه‌ای در مساحتی بالغ‌ بر 109 هکتار در 8 استان (اردبیل، اصفهان، بوشهر، خراسان جنوبی، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و یزد) و 16 هزار و 834 هکتار باغ در اراضی شیب‌دار در 27 استان کشور به‌صورت ویدئو کنفرانس با فرمان حسن روحانی رئیس‌جمهوری و حضور نمادین کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در مهریز استان یزد بهره‌برداری شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید