Iranian Agriculture News Agency

صادرات حدود 22 هزارتن پسته در 3 ماه نخست سال 99

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک گفت: در 3 ماهه اول سال 99 میزان 21 هزار و 720 تن پسته ازطریق گمرکات کشور صادر شده که این میزان برابر با 154 میلیون و128 هزارو901 دلار است.

صادرات حدود 22 هزارتن پسته در 3 ماه نخست سال 99

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، سید روح اله لطیفی، دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک اظهار کرد: در این مدت زمانی، کشورمان به بیش از 54 کشور جهان صادرات پسته داشته است که در این میان اصلی ترین مقاصد پسته ایرانی، کشورهای چین با 5هزارو 547 تن و با ارزش 35 میلیون و409 هزارو710 دلار وآلمان با 2 هزارو 982 تن ، عراق با یک هزارو866 تن، روسیه با یک هزارو455 تن و قزاقستان با یک هزارو 129 تن هستند .

وی در تشریح وضعیت جهانی تجارت پسته خاطرنشان کرد: پسته تازه وپسته خشک بر اساس (pcI  ) شاخص پیچیدگی محصول جزئی از این قبیل محصولات جهانی است که خوشبختانه کشور ما ومحصول ایرانی پسته سهم بزرگ وجدی از این تجارت را دارا است، صادرکنندگان برتر پسته جهان بر اساس آمار های سال 2019: ایالات متحده آمریکا ( ۱.۵۶ میلیون دلار ) ، ایران ( ۵۸۶ میلیون دلار ) ، هنگ کنگ ( ۳۰۳ میلیون دلار ) ، آلمان ( ۱۱۲ میلیون دلار ) و ترکیه ( ۵۲.۳ میلیون دلار ) هستند .

وی در خصوص کشورهای واردکننده پسته گفت: هنگ کنگ با۷۲۶ میلیون دلار  ، آلمان با ۳۵۹ میلیون دلار ، چین با  ۲۴۱ میلیون دلار  ، ویتنام با ۱۹۰ میلیون دلار، بلژیک و لوکزامبورگ با ۱۸۰ میلیون دلار، کشورهای مهم واردکننده پسته در جهان هستند .

لطیفیدر ادامه ضمن توصیه به صادرکنندگان پسته به رعایت استانداردهای لازم برای صادرات، توضیح داد: بسیاری از استانداردها در مورد آزمایش‌های مربوط به محصولات کشاورزی، بر پایه تاکید بر کیفیت مواد غذایی هستند؛ مانند: استانداردهای مواد غذایی در کشور آلمان بسیار نسبت به مقادیر آفلاتوکسین سخت گیر هستند به همین جهت فقط پسته های با مقادیر بسیار پایین  آفلا توکسین به این کشور راه پیدا کنند، لذا صادرکنندگان وفعالان تجارت محصولات کشاورزی وخشکبار می بایست  قوانین و مقررات کشور هدف و استاندارد‌ های واردات خشکبار را بدانندو گواهی سلامت محصولات را بر اساس شیوه نامه های این کشورها اخذکنند. 

لطیفی افزود: ایران یکی از بزرگ ترین کشورهای تولیدکننده پسته در جهان است و پسته جز با ارزش ترین محصولات کشاورزی ایران به شمار می آید.

وی درخصوص قدمت تجارت پسته در ایران تصریح کرد:صادرات پسته  ایران به کشورهای دیگر جهان سابقه ی زیادی دارد و به نحوی از تجارت های سنتی ایران به شمار می رود. در سال های اخیر و با ورود آمریکا به بازار صادرات پسته ، رقابت تنگا تنگی میان ایران و آمریکا بر سر این تجارت پر سود در گرفته است و آمریکا با توسعه ی مزارع پسته ی خود در ایالت کالیفرنیا توانسته است تولید خود را به سطح ایران و حتی بیشتر برساند، برای ازدست ندادن سهم ایران در تجارت این محصول، باید کشاورزان، تجار وسازمانهای مرتبط با تجارت خارجی تلاش خود را در حوزه کمی و کیفی و بازاریابی افزایش دهند. 

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک افزود:در همین راستا، گمرک جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا تسهیلات لازم برای تسهیل امر صادرات پسته به کشورهای مقصد در اقصی نقاط دنیا را برای تجارو تولید کنندگان محترم فراهم کند 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید