Iranian Agriculture News Agency

جهانساز در قیاس با مدت مشابه سال گذشته، اعلام کرد:

افزایش 14 درصدی خرید برگ سبز چای تا نیمه تیرماه

رئیس سازمان چای کشور، از افزایش ۱۴ درصدی خرید تضمینی برگ سبز چای نسبت به مدت مشابه سال گذشته، خبر داد.

افزایش 14 درصدی خرید برگ سبز چای  تا نیمه تیرماه

حبیب جهانساز، رئیس سازمان چای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به افزایش ۱۴ درصدی خرید تضمینی برگ سبز چای تا نیمه تیرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، گفت: انگیزه کشاورزان برای کاشت به دلیل به‌زراعی باغات، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و علاقه کارخانه‌ها برای تولید چای به رغم خشکی تابستان و عدم بارش موثر  افزایش یافته است.

جهانساز با اشاره به اینکه تا نیمه تیرماه، ۷۴ هزار و ۹۵۹ تن برگ سبز چای خریداری شده است، افزود: ۷۰ درصد خرید برگ سبز چای درجه یک و ۳۰ درصد از آن درجه دو بوده است.

وی ارزش خرید برگ سبز چای خریداری‌شده را 315.8 میلیارد تومان عنوان کرد و تصریح کرد: تاکنون ۱۶ هزار و 864 تن چای خشک  تولید شده است.

جهانساز با اشاره به پرداخت ۲۴۴ میلیارد تومان از مطالبات چای‌کاران، بیان کرد: به‌صورت میانگین ۷۸ درصد از مطالبات چای‌کاران پرداخت‌شده که ۷۵ درصد سهم کارخانه‌ها و ۲۵ درصد سهم دولت بوده است.

رئیس سازمان چای کشور افزود: تاکنون 93.5 درصد از سهم دولت در خصوص مطالبات چای‌کاران پرداخت‌شده است.

جهانساز بابیان اینکه چین تابستان همچنان ادامه دارد، گفت: خرید تضمینی برگ سبز چای تا پایان مهرماه ادامه خواهد داشت.

مبارزه بیولوژیکی در صورت افزایش مگس سفید در باغات چای

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به مگس سفید در باغات چای، گفت: مگس سفید از گذشته وجود داشته و گیاهان مشخصی مانند توت، مرکبات، زیتون، پنبه  و محصولات گلخانه‌ای را به‌عنوان میزبان انتخاب می‌کرده است.

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به اینکه مگس سفید به‌صورت محدود در باغات چای مشاهده‌ شده است، تصریح کرد: در این خصوص هماهنگی لازم را با پژوهشکده چای کشور و موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی انجام داده‌ایم.

وی بابیان اینکه اگر نیاز باشد مبارزه بیولوژیک با این حشره انجام خواهد شد، گفت: استفاده از کارت‌های زرد چسبنده و روغن‌پاشی می‌تواند مؤثر باشد.

جهانساز ادامه داد: راهکارهای در نظر گرفته‌شده به‌هیچ‌عنوان شیمیایی نیستند و برداشت و حرص باغات چای نیز مانع از استقرار مگس سفید خواهد شد.

وی در پایان گفـت: استفاده از سموم شیمیایی آخرین اولویت ما در مبارزه با مگس سفید خواهد بود، زیرا چای محصول کاملاً ارگانیک است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید