Iranian Agriculture News Agency

وفابخش خبر داد:

رشد ۲۱ درصدی تولید محصولات زراعی در 6 سال اخیر

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی از رشد ۲۱ درصدی تولید محصولات زراعی در شش سال اخیر خبر داد.

رشد ۲۱ درصدی تولید محصولات زراعی در 6 سال اخیر

به گزارش خبرنگار ایانا، جواد وفابخش در نشست خبری به مناسبت هفته جهاد کشاورزی، گفت: تولید محصولات زراعی در سال 92 حدود ۶۸ میلیون تن بوده و این رقم در سال 98 به 83.7 میلیون تن رسیده است و شاهد رشد ۲۱ درصدی تولید محصولات زراعی در کشور هستیم.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که امنیت غذایی کشور را وابسته به بخش زراعت عنوان کرد و خواستار توجه بیشتر به این بخش در شرایط کنونی کشور شد.

به گفته وفابخش، در حال حاضر ۲۲ میلیون تن علوفه، 20 میلیون تن غلات و ۲۶ میلیون تن سبزی‌های جالیزی در کشور تولید می‌شود.

 وی با تأکید بر خوداتکایی در تولید گندم کشور، یادآور شد: طی سال‌های گذشته در تولید این محصول به خوداتکایی رسیده‌ایم و اگر چنین توجه‌ای به تولید دانه‌های روغنی نیز شود، می‌توانیم در تولید این محصول نیز به خوداتکایی برسیم.

وفابخش با بیان اینکه سطح زیر کشت در حوزه گندم افزایش نداشته است، یادآور شد: رشد تولید و خوداتکایی کشور در گندم با استفاده از دانش روز، حاصل شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اجرای طرح الگوی کشت از ابتدای سال زراعی جاری اشاره کرد و گفت: با توافق وزیر جهاد کشاورزی از پایان شهریورماه فاز یک اجرای طرح الگوی کشت با همکاری تشکل‌ها، انجمن‌های صنفی و استانداران هر استان در مناطق مختلف آغاز خواهد شد.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: الگوی کشت فقط کشت و زراعت نیست بلکه الگوی تولیدات است؛ درواقع الگوی کشت واقعی، مدیریت منابع است.

وی دلیل عدم اجرای الگوی کشت در سال‌های اخیر را پراکندگی اطلاعات عنوان کرد و یادآور شد: پارامترهای مختلف از جمله آب، خاک، اقلیم و هواشناسی، جانمایی بسیاری از گیاهان و اقتصاد تولید را بررسی کرده‌ایم؛ این اطلاعات نشان می‌دهند قطب‌های اقتصادی کشور در چه نقاطی است و یا می‌تواند باشد.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به افزایش قیمت تراکتور در سال گذشته، افزود: از سال ۹۷ تا اواخر سال گذشته قیمت تراکتور با مصوبه سازمان حمایت در چند مرحله افزایش داشته که در مرحله آخر با مخالفت جدی این معاونت روبه‌رو شده است؛ این اختلاف سبب شد تا قیمت نهایی تراکتور مشخص نباشد و به همین دلیل تسهیلات خرید این محصول به کشاورزان پرداخت نشد.

وی ادامه داد: در سال جاری، با قیمت مورد نظر وزارت جهاد کشاورزی موافقت و مقررشده است تا تسهیلات برای خرید این محصول پرداخت شود.

وفابخش در پایان سخنان خود با اشاره به این که مطالبات گندمکاران تا پایان 17 خردادماه سال جاری پرداخت شده است، گفت: دولت در تلاش است تا مطالبات کشاورزان را به‌زودی پرداخت کند.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید