Iranian Agriculture News Agency

طهماسبی اعلام کرد:

برنامه های معاونت امور باغبانی در سال جهش تولید

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: توسعه باغات دیم در اراضی شیبدار، اصلاح و بازسازی باغات میوه و تولید نهال اصیل، سالم و استاندارد از جمله برنامه های معاونت باغداری برای سال جهش تولید است.

برنامه های معاونت امور باغبانی در سال جهش تولید

محمدعلی طهماسبی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا درباره برنامه‌های در حال اجرای این معاونت برای سال جهش تولید، گفت: توسعه باغات دیم در اراضی شیبدار، اصلاح و بازسازی باغات میوه و تولید نهال اصیل، سالم و استاندارد از جمله برنامه های در دستور کار است.

وی درباره توسعه باغات دیم در اراضی شیبدار گفت: تولید محصولات باغی در کشور دارای مزیت نسبی بوده و تخصیص منابع در فعالیت های باغداری موجب دستیابی به بهره‌وری مناسب در استفاده از منابع تولید می شود که علاوه بر تامین نیازهای داخلی، پتانسیل مناسبی برای صادرات محصولات غیر نفتی را ایجاد می‌کند.

طهماسبی با اشاره به اینکه از سال 1398 در 28 استان 16 هزار و 834 هکتار به سطح باغات دیم افزوده شده است، یادآور شد: پیش‌‍بینی می شود افزایش باغات دیم برای سال جاری در سطح 17 هزار هکتار اجرایی شود.

طهماسبی تصریح کرد: استان های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، لرستان، کردستان، کرمانشاه، گیلان و سمنان از استان های مهم برای توسعه باغات دیم است.

اصلاح و نوسازی 153 هزار هکتار از باغات در سال جاری

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اصلاح و بازسازی باغات میوه، گفت: اصلاح و بازسازی باغات به منظور افزایش عملکرد و بالارفتن میزان بهره‌وری و استفاده بهینه از منابع، حفظ و ارتقاء جایگاه کشور در امر تولید و صادرات، افزایش درآمد سرانه باغداران، افزایش درآمد ملی و ارزی، ایجاد اشتغال مولد و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها، ضروری است.

وی ادامه داد: در سال جاری اصلاح و نوسازی 153 هزار و 304 هکتار از باغات اجرایی خواهد شد؛ همچنین بیش از 94 هزار هکتار اصلاح و احیا باغات، حدود 39 هزار هکتار حذف و جایگزینی، 9 هزار و 600 هکتار سرشاخه کاری درختان میوه و 10 هزار هکتار سیستم داربستی باغات انگور (فراز) اجرا خواهد شد.

طهماسبی با تاکید بر اینکه این اصلاحات سبب افزایش تولید سالانه محصولات باغی به میزان 879 هزار تن خواهد شد، تصریح کرد: در سال 1398 سرشاخه کاری درختان بادام، گردو و پسته در سطح بالغ بر 5 هزار هکتار انجام شده که موجب افزایش راندمان تولید و کیفیت باغات شده است.

تولید نهال سالم و استاندارد از مهمترین نهاده ها در باغبانی

 معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه تولید نهال اصیل و شناسه دار به عنوان یکی از مهمترین نهاده ها در باغبانی کشور به حساب می‌آید، گفت: نهاده‌ها ضامن افزایش بهره‌وری در زیر بخش باغبانی کشور از طریق تولید کمی و کیفی محصولات باغبانی و بهره برداری بهینه از منابع پایه (آب و خاک) و سایر نهاده های تولید و نیروی انسانی است.

به گفته طهماسبی در چند سال اخیر تعداد 5 مجموعه زیرساخت برای تولید نهال سالم و گواهی شده در استان های اصفهان، خراسان رضوی (دو مجموعه)، قزوین و همدان ایجاد شده است.

وی افزود: این مجموعه ها در سال 1398 حدود 2 میلیون پیوندک و حدود 100 هزار نهال سالم و گواهی شده تولید کرده‌اند؛ علاوه بر این در سال 1398 حدود 64 میلیون اصله نهال در نهالستان‌های مجوزدار کشور تولید شده که لازم است به منظور افزایش کیفیت نهال حمایت از آن همچنان ادامه یابد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با پیش بینی اینکه برای سال جاری حدود 2 میلیون نهال سالم و گواهی شده تولید خواهد شد، ادامه داد: تعداد پیوندک سالم به حدود 5 میلیون چشمه افزایش می یابد؛ همچنین پیش تکثیر حدود 150 رقم تجاری جدید و وارد کردن آن به چرخه تکثیری و خرید حدود 50 رقم جدید نیز انجام می‌شود.

رتبه های جهانی ایران در تولید میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری

طهماسبی درباره تولید میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری گفت: ایران در زمینه بسیاری از محصولات باغی، مقام‌های اول تا دهم دنیا را به خود اختصاص داده است؛ در تولید خرما رتبه دوم، انار رتبه سوم، مرکبات رتبه هفتم، کیوی رتبه چهارم و در انجیر رتبه چهارم جهان را داریم.

وی درباره میزان تولید و سطح زیرکشت میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری، یادآور شد: میزان تولید میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری در سال 1398 حدود 8.3 میلیون تن بوده که این مقدار از سطحی بالغ بر 737 هزار هکتار برداشت شده و میزان تولید در سال گذشته نسبت به سال 1397، 122 هزار تن افزایش یافته است.

به گفته طهماسبی میزان صادرات میوه‌های گرمسیری ونیمه گرمسیری در سال گذشته 613 هزار تن به ارزش 475 میلیون دلار بوده است.

وی با اشاره به برنامه اصلاح و نوسازی محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری گفت: در سال 1398 اصلاح و احیاء باغات درجه 2 و حذف، جایگزینی و نوسازی باغات غیراقتصادی و درجه 3 به منظور افزایش کمی و کیفی تولید، حفظ و ارتقای جایگاه کشور در امر تولید و صادرات ایران، افزایش عملکرد در واحد سطح و افزایش درآمد ارزی و ملی، در سطح 29 هزار هکتار در نظر گرفته شده که بیش از صددرصد این سطح اجرا شده است.

 وی افزود: در سال جاری نیز اصلاح و نوسازی 44 هزار هکتار از باغات میوه های گرمسیری ونیمه گرمسیری در دست اقدام است.

طهماسبی با اشاره به طرح تولید محصولات گرمسیری در محیط کنترل شده (گلخانه و سایبان)، تصریح کرد: جلوگیری از خروج ارز، افزایش ضریب اقتصادی واحدهای تولید با ایجاد تنوع کشت (کاهش هزینه های تولید)، اشتغالزایی، کمک به کاهش واردات برخی از میوه های گرمسیری و مرطوب (آناناس، انبه و...) از اهداف تولید محصولات گرمسیری در محیط‌های کنترل شده است.

وی ادامه داد: صرفه جویی در مصرف آب، کاهش ریسک تولید محصول در فضای باز، تولید محصول با ارزش افزوده بالاتر، افزایش کمی و کیفی محصول، زودرس کردن میوه ها و تولید در خارج از فصل، تولید محصول با ضریب کیفی بالا به عنوان میوه های صادراتی، تامین نیاز داخلی از دیگر اهداف کشت در محیط های کنترل شده است.

اصلاح، بازسازی و نوسازی 646 هکتار از واحدهای گلخانه ای و پرورش قارچ خوراکی

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی درباره برنامه ها، سیاست‌ها، چشم اندازهای آتی و جهش تولید گلخانه ها، گیاهان ز ینتی، قارچ خوراکی، گفت: اصلاح، بازسازی و نوسازی 646 هکتار واحدهای گلخانه ای، پرورش قارچ خوراکی، افزایش تولید محصولات گلخانه ای و قارچ‌های خوراکی (حاصل از توسعه و اصلاح و بازسازی) در دستور کار است.

وی ادامه داد: اصلاح، بازسازی و نوسازی این واحد ها سبب صرفه جویی و بهره وری مصرف آب و انرژی، تثبیت اشتغال، افزایش درآمد بهره برداران با افزایش ارزش تولید و مثبت شدن تراز تجاری با افزایش قابلیت صادرات محصولات گلخانه ای خواهد شد؛ همچنین محصول گواهی شده، استاندارد و عاری از هرگونه آفات و بیماری تولید خواهد شد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی درباره اقدامات دفتر امور گلخانه ها، گیاهان زینتی و قارچهای خوراکی از زمان شیوع ویروس کرونا در بازه زمانی اسفند 98 و فروردین 1399، گفت: خسارت ناشی از افت فروش بازار داخلی و بازار صادراتی محصولات گل و گیاهان زینتی، سبزی و صیفی گلخانه ای و قارچهای خوراکی در ماههای اسفند سال 1398 و فروردین سالجاری برآورد شده است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی تسهیلات سرمایه در گردش با کارمزد کم برای واحدهای تولیدی به منظور تهیه و تامین اقلام بهداشتی و اجرایی نمودن پروتوکل های بهداشتی، الزام نظام صنفی بخش کشاورزی برای کمک به تامین اقلام بهداشتی موردنیاز واحدهای تولیدی با هماهنگی مراجع مربوطه و برآورد نوع و میزان اقلام وارداتی که با تاخیر تامین خواهند شد و هماهنگی برای تنظیم بازار محصولات متاثر از تعویق کشت یا تولید، میتواند راه‌گشا باشد.

 طهماسبی یادآور شد: خسارت ویروس کرونا در گیاهان دارویی با توجه به جمع‌بندی فرم های اطلاعاتی از استان ها در 25 استان خسارات در خصوص شیوع کرونا برآورد شده که عمدتا به دلیل عدم انجام به موقع موارد به زراعی و کاهش درآمد ناشی از اختلالات درآمدی بازار و حمل و نقل بوجود آمده است.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه تلاش شده با استفاده از روش های مختلف فرآوری و خشک کردن محصول نسبت به کاهش خسارات اقدام شود، تصریح کرد: اگرچه کماکان بروز خسارات ادامه دارد اما در برآورد اولیه می توان به رقم خسارت 955135 میلیون ریال در این حوزه اشاره کرد.

 افزایش 63 درصدی تولید روغن زیتون در سال گذشته

 معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به افزایش تولید محصول زیتون در سال گذشته، گفت: بیش از 147 هزارتن زیتون در سال 98 تولید شده که نسبت به سال قبل از آن 43 درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: همچنین شاهد افزایش تولید 63 درصدی در تولید روغن زیتون نسبت به سال 97 بوده ایم و تولید این محصول به 11 هزار و 648 تن روغن زیتون در سال گذشته رسیده است.

طهماسبی با اشاره به پیگیری آکرودیته شدن آزمایشگاه های ارزیابی حسی روغن زیتون که منجر به پذیرفته شدن 3 آزمایشگاه در سطح کشور توسط شورای بین المللی زیتون، یادآور شد: توسعه کشت باغ های متراکم زیتون با هدف افزایش تولید روغن با استفاده از ارقام تجاری و پر محصول، سالم سازی ارقام تجاری برای تولید تهال سالم و اصیل و اصلاح باغ های قدیمی و جایگزینی ارقام نامناسب برای افزایش بهره وری و ارتقاء سطح معیشت بهره برداران از دیگر فعالیت های اجرا شده در این بخش بوده است.

افزایش 2 برابری سطح گلخانه های کشور از آغاز دولت تدبیر و امید

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: از شروع دولت تدبیر و امید در سال 1392 تا پایان 1398، سطح گلخانه های کشور بیش از 2 برابر شده است.

وی ادامه داد: در سال 1398 برنامه توسعه 3663 هکتار بر اساس برنامه اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده بوده که 2900 هکتار از این میزان معادل 80 درصد تحقق یافته است که حدود 55 درصد آن از طریق تسهیلات بانکی ارزان قیمت انجام شده است و 45 درصد آن با سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام گرفته است.

وی با اشاره به اینکه طرح توسعه گلخانه ها از مصادیق بارز جهش تولید است، گفت: به علت افزایش کمی و کیفی محصول، افزایش بهره وری و افزایش راندمان مصرف آب، افزایش میزان اشتغال و ...، برنامه بهره برداری و توسعه گلخانه ها و محیط های کنترل شده به میزان 4600 هکتار پیش بینی شده است که 2500 هکتار در سال جاری و 2100 هکتار هم تا پایان دولت تدبیر و امید (نیمه اول سال 1400) به بهره برداری خواهد رسید.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی  پیش بینی کرد: با توسعه و بهره برداری این میزان گلخانه و محیط کنترل شده بیش از 46 هزار فرصت شغلی مستقیم ایجاد خواهد شد؛ همچنین  بیش از 500 میلیون مترمکعب در مصرف آب نیز صرفه جویی می شود.

اخذ گواهی ارگانیک با توسعه تولید محصولات باغبانی ارگانیک در مناطق مستعد

وی در پایان به اهمیت تغذیه تلفیقی و بهینه محصولات باغبانی و گلخانه ای اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر به خاطر کافی نبودن تغذیه در محصولات باغبانی هنوز با پتانسیل تولید محصولات فاصله زیادی داریم و به همین خاطر وزارت جهاد کشاورزی در حال برنامه ریزی در این خصوص است.

طهماسبی ادامه داد: توسعه تولید محصولات باغبانی ارگانیک در مناطقی که مستعد بوده و برای محصولاتی که کم نهاده هستند و با حداقل مدیریت امکان اخذ گواهی ارگانیک وجود دارد در دستور کار قرار گرفته است.

وی بابیان اینکه در کنار توجه به مقدار تولید، کیفیت محصولات تولیدی و سلامت آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، افزود: اخذ گواهی سلامت می‌تواند به حضور مؤثرتر محصولات باغبانی در بازارهای داخلی و مخصوصاً بازارهای خارجی کمک کند.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید