Iranian Agriculture News Agency

در طی دو ماه؛

شیوع کرونا 1700میلیارد تومان به صنعت گل و گیاهان زینتی خسارت زد

قائم‌مقام دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در ماه های اسفند 98 و فروردین 99، یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در حوزه گل و گیاهان زینتی خسارت وارد شده است.

شیوع کرونا 1700میلیارد تومان به صنعت گل و گیاهان زینتی خسارت زد

بیشترین آسیب و صدمات ناشی از شیوع ویروس کرونا به پرورش‌دهندگان گل و گیاهان زینتی و گل‌های شاخه بریده رسیده است. آمارها نشان می‌دهد که این قشر با آغاز بیماری و تعطیلی مراسمات عروسی و عزا آسیب جدی دیده‌اند و شیوع این بیماری، سبب شده تا تولیدات محصولات گل و گیاهان زینتی روی دست گلخانه داران بماند.

خبرنگار ایانا در بازدید از یکی از گلخانه‌های موفق به بررسی مشکلات پیش‌آمده در این بخش شده است.

غلامرضا امیر صدری مدیر این گلخانه با اشاره به این‌که صد هکتار باغ میوه و دو و نیم هکتار گلخانه دارد، گفت: وضعیت صنعت گل قبل از شیوع بیماری کرونا نیز خوشایند نبوده و کرونا بیشتر به این ناخوشایندی دامن زده است.

وی بابیان اینکه تولیدکنندگان غم تولید دارند و باید به فکر افزایش کمی و کیفی تولیدات خود باشند، ادامه داد: شرایط کرونا در بازار فروش و تولید اثر گذاشته است، اما الحمدالله فروش در اردیبهشت‌ماه به نسبت اسفند و فروردین بهتر شده است.

امیرصدری بابیان اینکه باوجود بیماری شیوع کرونا حدود ۸ هزار دسته‌گل در بیمارستان میلاد تهران توزیع کردیم، گفت: همچنین دسته‌های گل در بیمارستان هشتگرد برای افزایش روحیه کادر درمان و تقدیر از زحمات آن‌ها توزیع‌شده است.

وی تاکید کرد: اگر حمایت نشویم نمی‌توانیم به کار خود ادامه دهیم و آن را توسعه بدهیم.

بیشترین آسیب به تولیدکنندگان گیاهان زینتی وارد شده است

علی عصمتی قائم‌مقام امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی که در این بازدید حضور داشت به خبرنگار ما گفت: در بخش گلخانه‌های سبزی و صیفی، قارچ خوراکی و گل و گیاهان زینتی، حوزه گل و گیاهان زینتی خسارت بیشتری داشته است.

وی ادامه داد: یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در حوزه گل و گیاهان زینتی در اسفند 98 و فروردین  99 خسارت واردشده است.

عصمتی بابیان اینکه در این بخش در  دو حوزه اصلی، کاهش فروش و کاهش قیمت را شاهد بوده‌ایم، گفت: طی چند روز گذشته وزیر جهاد کشاورزی به رئیس‌جمهور برای اختصاص بسته حمایتی به بخش کشاورزی نامه‌ای ارسال کرده که در صورت تصویب هیئت دولت اجرایی خواهد شد.

 قائم‌مقام امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی با اشاره به پیشنهاد‌های مطرح‌شده در این نامه، گفت: این بسته شامل پرداخت تسهیلات، بخشودگی بخشی از هزینه‌های آب و برق و گاز واحدهای تولیدی و اختصاص تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت است.

وی در پایان گفت: گل و گیاهان زینتی به عنوان غذای روح و روان در جهان مطرح است و نگهداری و پرورش گل و گیاهان زینتی در محل کار و خانه به عنوان راهکاری موثر برای کاهش استرس از جمله استرس ویروس کرونا در دنیا شناخته شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید