Iranian Agriculture News Agency

عزیز کریمی مطرح کرد:

تاثیر بارش‌های بهاری بر افزایش سطح زیر کشت و تولید برنج در سال 98

مدیرکل امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تولید 2.9 میلیون تن برنج در سال 98، گفت: این میزان تولید متاثر از افزایش سطح، پس از بارش‌های قابل توجه و سیل حادث شده در اسفند ۹۷ و فروردین ماه ۹۸ به ویژه در استان‌های گلستان و خوزستان رخ داده است.

تاثیر بارش‌های بهاری بر افزایش سطح زیر کشت و تولید برنج در سال 98

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، فرامک عزیز کریمی با بیان این که محصول برنج در استان‌های گیلان و مازندران به علاوه ۱۷ استان دیگر سابقه کشت و کار دارد، اظهار کرد: میانگین سطح زیر کشت برنج کشور در سه سال 95، ۹۶ و ۹۷ حدود 605 هزار هکتار بوده که ۷۰ درصد آن در استان‌های گیلان و مازندران (حدود ۴۲۷ هزار هکتار) متمرکز است.

وی یادآور شد: میانگین تولید شلتوک در سه سال یاد شده، ۳ میلیون و ۷۷ هزار تن و میزان تولید برنج سفید ۲ میلیون تومان بوده است.

مدیرکل امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در سال گذشته پس از بارش‌های قابل توجه (۳۷ درصد بیشتر از میانگین بلندمدت) و سیل حادث شده در اسفند ۹۷ و فروردین ماه ۹۸ به ویژه در استان های گلستان و خوزستان و البته وفور منابع آب سبب شد تا سطح زیر کشت برنج کشور به طور بی‌سابقه‌ای به میزان ۲۳۰ هزار هکتار افزایش یافته و با رشد ۳۸ درصدی جمعاً به 834 هزار هکتار برسد.

عزیز کریمی ادامه داد: حدود ۹۰ درصد این افزایش سطح در استان‌های گلستان و خوزستان رخ داد به گونه‌ای که سطح کشت برنج در استان گلستان از حدود ۶۰ هزار هکتار به ۱۱۹ هزار هکتار و در خوزستان نیز از ۵۷ هزار هکتار به ۲۵۰ هزار هکتار افزایش یافت.

وی تصریح کرد: صحت سطوح زیر کشت برنج در این دو استان توسط عکس‌های هوایی محاسبه شده و مورد تایید وزارت نیرو نیز هست.

مدیرکل امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: سطح زیر کشت برنج از 605 هزار هکتار با رشدی ۳۸ درصدی به ۸۳۴ هزار هکتار افزایش و به تبع آن نیز تولید شلتوک از ۳ میلیون و ۷۷ هزار تن چهار میلیون و 518 هزار تومان افزایش یافت بدین ترتیب با احتساب حداقل ۶۵ درصد ضریب استحصال برنج، تولید برنج کشور معادل 2.9 میلیون تن بوده که با احتساب سرانه مصرف ۳۵ کیلوگرمی اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران دقیقا معادل نیاز کشور است.

وی گفت: این تولید متاثر از افزایش سطح و شرایط خاص منابع آب و اقلیم در سال ۱۳۹۸ رخ داده است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید