Iranian Agriculture News Agency

از اواخر مهرماه تاکنون؛

عملیات مبارزه با ملخ صحرایی در 6700 هکتار از اراضی هرمزگان و سیستان و بلوچستان انجام شد

موج جدید هجوم ملخ صحرایی از اواخر مهرماه سال جاری از مناطق تولید مثل تابستانه ملخ صحرایی در مرز بین هند و پاکستان به مناطقی از استان سیستان و بلوچستان وارد شده است.

عملیات مبارزه با ملخ صحرایی در  6700 هکتار  از اراضی هرمزگان و سیستان و بلوچستان انجام شد

به گزارش خبرنگار ایانا، در آبان‌ماه نیز، دسته های دیگر ملخ صحرایی به شهرستان‌های جاسک، بشاگرد، میناب و سیریک در استان هرمزگان و شهرستان قلعه گنج در جنوب کرمان وارد شدند که ریزش ها به شرق استان هرمزگان بیشتر از کشور عمان بود؛ و به همین دلیل مبارزه با ملخ صحرایی در مرحله جدید از مهرماه آغاز و تا کنون ادامه دارد.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر عملیات ردیابی و دیده بانی ملخ صحرایی در تمامی استان‌های آلوده (9 استان جنوبی) در حال انجام بوده و وضعیت آفت تحت کنترل قرار دارد.

با توجه به پیش بینی های انجام شده، از پائیز امسال اقداماتی از قبیل تجهیز ناوگان سمپاشی، تدارک سموم مناسب برای مبارزه با ملخ صحرایی در استان‌های آلوده، برگزاری چهار دوره آموزشی در سطح کشور و ... به عمل آمده و پیگیری‌های زیادی برای تخصیص اعتبارات لازم جهت انجام عملیات ردیابی و مبارزه با ملخ صحرایی از طریق سازمان برنامه و بودجه در جریان است.

تاکنون مبارزه با ملخ صحرایی در سطحی حدود 6700 هکتار در دو استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان انجام‌شده و در حال حاضر، روند ردیابی و دیده‌بانی و مبارزه با ملخ صحرایی در استان‌های جنوبی کشور ادامه دارد و ارتباطات بین‌المللی با فائو در حال انجام است.

زیستگاه دائمی ملخ مهاجر، شاخ آفریقا است و با توجه به خشک شدن پوشش گیاهی و گرمای بالا در کشورهای این منطقه، در فصل بهار، دسته‌های زیادی از این ملخ به مناطق جنوب و جنوب شرق کشور ریزش خواهد کرد، لذا با توجه به اینکه بارش‌های مناسبی در فصل زمستان و بهار در این استان‌ها پیش‌بینی‌شده، سطح مبارزه در سال پیش رو در حدود یک‌میلیون هکتار برآورد شده و در صورت عدم تخصیص اعتبارات لازم، عملیات مبارزه با این دسته‌های پروازی عظیم بسیار مشکل بوده و تهدید بزرگی برای کشاورزی این مناطق خواهد بود.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید