Iranian Agriculture News Agency

شریعتمدار:

منعی برای خصوصی سازی بذر وجود ندارد

سرپرست مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران گفت: با وجود قانون ثبت ارقام گیاهی و کنترل و گواهی بذر و نهال، منعی برای خصوصی سازی بذر در کشورمان وجود ندارد.

منعی برای خصوصی سازی بذر وجود ندارد

به گزارش خبرنگار ایانا، سیدمحمدحسین شریعتمدار سرپرست مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی ایران در کارگاه آموزشی مشترک ایران و ترکیه که به منظور دستاوردهای خصوصی سازی در صنعت بذر، گفت: بنا است تا 20 اسفندماه سال جاری چگونگی سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت بذر کشور آماده شود.

وی با اشاره به اهمیت بذر گفت: پس از جنگ جهانی دوم، کشورهای مختلف درصد بالایی از  سرمایه گذاری‌های خود  را به بذر اختصاص دادند.

شریعتمدار ادامه داد: آمارها در فناوری بذر برنج هیبرید در کشور چین طی 35 سال نشان می دهد که تولید این محصول 600 میلیون تن افزایش داشته و 100 میلیارد دلار درآمد را رقم زده است.

سرپرست مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران با اشاره به اینکه در سال 1382 با کوشش فراوان در این بخش «قانون ثبت ارقام گیاهی و کنترل و گواهی بذر و نهال» به تصویب رسید، اظهار کرد: بر اساس ماه 9 این قانون، وزارت جهاد کشاورزی موظف است تسهیلات لازم برای توسعه فعالیت‌ها، تشویق و حمایت بخش خصوصی در جهت سرمایه‌گذاری در زمینه اصلاح، تولید، تکثیر، توزیع و صادرات بذر و نهال را فراهم کند که این بند در حال حاضر بسیار به بخش خصوصی برای تولید بذر کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر از نظر قانونی منعی برای خصوصی سازی بذر در کشور وجود ندارد، عنوان کرد: علیرغم محدودیت بخش دولتی در تامین اعتبار، حجم نقدینگی بالایی برای بخش خصوصی در این زمینه وجود دارد.

شریعتمدار از آمادگی بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این حوزه خبر داد و ادامه داد: امکان قرارگیری بذر و نهال به عنوان یک کالای صادراتی در تراز مالی کشور نیز وجود دارد.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید