Iranian Agriculture News Agency

زینلی:

بانک اطلاعاتی گیاهان دارویی راه‌اندازی می شود

ورود گیاهان دارویی و خشکبار جدید به بورس کالا

مجری گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی از راه‌اندازی بانک اطلاعاتی برای 90 درصد از گیاهان دارویی حاوی اسانس و معطر در سال آینده خبر داد.

بانک اطلاعاتی گیاهان دارویی راه‌اندازی می شود

حسین زینلی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا از راه‌اندازی بانک اطلاعاتی برای 90 درصد از گیاهان دارویی حاوی اسانس و معطر خبر داد و گفت: این بانک اطلاعاتی در سال آینده و در صورت تأمین بودجه راه‌اندازی خواهد شد.

وی بابیان اینکه ترکیبات شیمیایی این گیاهان در موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، بررسی‌شده است، افزود: بخشی از این گیاهان منحصراً مربوط به کشورمان است.

زینلی ادامه داد: این گیاهان با استفاده از مطالعات گیاه‌شناسی تائید گونه شده‌اند و از نظر اسانس شیمیایی نیز مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به ویژگی مهم ایجاد این بانک اطلاعاتی گفت: ایجاد این بانک اطلاعاتی سبب خواهد شد تا در آینده نزدیک، مکان‌های مناسب کشت این محصولات را برنامه‌ریزی کنیم.

مجری گیاهان دارویی اظهار کرد: ایجاد این بانک اطلاعاتی سبب تحول مثبت در (کشت) گیاهان دارویی مرتعی و زراعی خواهد شد.

ورود خشکبار و گیاهان دارویی به بورس کالا

زینلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود از ورود گیاهان دارویی و خشکبار جدید به بورس کالا خبر داد و افزود: این اقدام در حوزه محصول زعفران از چند سال قبل شروع‌ شده است.

وی با تأکید بر اینکه سایر اقلام گیاهان دارویی و خشکبار ایران از نظر کمی و کیفی با زعفران هم‌رتبه هستند، افزود: در حال برنامه‌ریزی برای ورود گلاب به‌عنوان یکی از شاخص‌ترین‌های این بخش هستیم.

مجری طرح گیاهان دارویی با اشاره به اینکه در حال حاضر زعفران، زیره و پسته در بورس کالای ایران عرضه می‌شود، تصریح کرد: امیدواریم در آینده گیاه عناب، آلورا، آویشن و موسیر وارد بورس شود.

زینلی افزود: خرما و انجیر از جمله خشکبارهایی هستند که قابلیت ورود به بورس را دارند.

وی با اشاره به محصول سیب‌درختی تصریح کرد: این محصول و سایر محصولات باغی نیز قابلیت ورود به بورس کالا دارند.

مجری گیاهان دارویی در پایان گفت: ما ظرفیت خود را در این زمینه اعلام می‌کنیم و امیدواریم ورود این محصولات به بورس کالا به‌مرور در سال 99 رقم بخورد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید