Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی:

85درصد کود مورد نیاز بخش کشاورزی از داخل تأمین می‌شود

برگزاری شش برابری مناقصات داخلی در برابر مناقصات خارجی برای خرید کود مورد نیاز بخش کشاورزی

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی: از کل نیاز کودی کشور بیش از 85درصد از طریق تولید داخلی تأمین، تدارک و توریع می‌شود و سهم واردات کود کمتر از 15درصد از برنامه ابلاغی وزاتر جهاد کشاورزی است که تنها به سه نوع کود منحصر می‌شود و با اعمال روش‌های حمایتی هیچ‌گونه دغدغه‌ای برای تولید داخل ایجاد نمی‌کند.

85درصد کود مورد نیاز بخش کشاورزی از داخل تأمین می‌شود

عضو هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در گفت‌وگو با «ایانا» درباره میزان کود خریداری‌شده از تولیدکنندگان داخلی گفت: از مقدار کل کودهای یارانه‌ای که از سوی این شرکت تأمین، تدارک و توریع می‌شود، 75درصد آن کود اوره بوده که 100درصد آن در داخل کشور تولید می‌شود و در این زمینه نه تنها هیچ‌گونه وارداتی انجام نمی‌گیرد، بلکه مقادیر قابل توجهی نیز صادر می‌شود.

حمید رسولی همچنین با اشاره به شائبه‌هایی که از سوی برخی تولیدکنندگان کود داخلی در مورد ارز یارانه‌ای واردات کود مورد نیاز کشور ایجاد شده بود، توضیح داد: از 25درصد باقی‌مانده که شامل سه نوع از کودهای فسفاته و پتاسه است که به‌علت کمبود مواد اولیه برای ساخت آنها در داخل کشور، در حدود 10درصد آن به‌وسیله تولیدکنندگان داخلی تولید می‌شود و در حدود 15درصد مابقی نیز از طریق واردات تأمین می‌شود. بنابراین طرح موضوعاتی به این شکل که واردات، تولید داخل را تحت‌الشعاع قرار داده، با توجه به سهم واردات و همچنین محدودیت آن صرفا به سه نوع کود هیاهویی بیش نیست.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در ادامه با اشاره به تعدد برگزاری مناقصات داخلی در قیاس با مناقصات خارجی خرید کود، تصریح کرد: سیاست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی وفق سیاست‌های ابلاغی وزارت متبوع، تأمین کود موردنیاز کشور از طریق تولیدکنندگان داخلی است که در این راستا در سال جاری تاکنون تعداد 19 مرحله مناقصه داخلی برگزار شده است، درحالی‌که مجموع مناقصات بین‌المللی این شرکت فقط سه مرحله بوده است.

این مقام مسئول ادامه داد: نکته حائز اهمیت اینکه در مناقصات داخلی قیمت‌های پیشنهادی تولیدکنندگان داخلی کودهای کشاورزی به‌هیچ‌وجه با قیمت‌های پیشنهادی تأمین‌کنندگان بین‌المللی کود مقایسه نشده و مبنای عمل قرار نمی‌گیرد، به‌عنوان نمونه، TSP به‌عنوان بزرگترین حجم از کودهای وارداتی به کشور در سال جاری از فروشندگان بین‌المللی به شکل CFR هر کیلوگرم 1400تومان خریداری می‌شوند، درحالی‌که کود را از تولیدکنندگان داخلی با قیمت 4200تومان یعنی سه برابر قیمت کودهای وارداتی خریداری می‌کنیم. بنابراین در کودهای فسفاته و پتاسه از حداکثر ظرفیت و توان تولیدکنندگان داخلی کودهای کشاورزی استفاده شده و فقط مقدار کسری از طریق برگزاری مناقصات بین‌المللی و واردات تأمین می‌شود.

عضو هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی برای شفاف‌تر شدن موضوع تأکید می‌کند: از کل نیاز کودی کشور بیش از 85درصد از طریق تولید داخلی تأمین، تدارک و توریع می‌شود. همچنین سهم واردات کود کمتر از 15درصد از برنامه ابلاغی است و تنها به سه نوع کود منحصر می‌شود و با اعمال روش‌های حمایتی هیچ‌گونه دغدغه‌ای برای تولید داخل ایحاد نمی‌کند.

او در پایان ابراز امیدواری می‌کند: به امید روزی که کشور در 15درصد کودهای وارداتی نیز خودکفا و از واردات هرگونه کودی به کشور بی‌نیاز شود.

به گزارش ایانا، محسن سیروس، نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان کود‌های کشاورزی پیشتر به صداوسیما گفته بود برای حمایت از تولید داخلی باید یارانه واردات کود برداشته شود تا شرایط رقابت آزاد میان تولیدکننده داخلی و واردات فراهم شود. او تأکید داشت که دراین‌صورت بدون هیچ شبهه‌ای باتوجه به ظرفیت‌های موجود مزیت قیمتی با تولید داخلی است.

این گفته این فعال اقتصادی در عرصه تولید کود کشاورزی این پرسش را ایجاد می‌کند که آیا بازوهای اجرایی دولت نباید حمایت از کشاورزان را نیز برای رساندن کود ارزان به آنها در دستور کار قرار دهند و تنها باید از تولیدکنندگان داخل هرچند با قیمت تولید بالاتر حمایت داشته باشند؟ و آیا بهتر نیست به جای درخواست مراقبت، افزایش توان از طریق رهایی از وابستگی مواد اولیه ساخت کود فسفاته و پتاسه را در دستور کار خود قرار دهند؟

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید