Iranian Agriculture News Agency

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد:

حمایت از تولید پایدار اولویت وزارت جهاد کشاورزی است

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه غیر از تولید هیچ برنامه ای ندارم، گفت: ذخایر کود نسبت به سال گذشته ۴۲ درصد افزایش یافته است.

حمایت از تولید پایدار اولویت وزارت جهاد کشاورزی است

به گزارش ایانا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مهندس عباس کشاورز در نشست هم اندیشی با تولیدکنندگان برتر نهاده‌های کشاورزی اظهار داشت: شرایط کشور به گونه‌ای است که ما نیاز به همکاری بسیار بیشتر با بخش خصوصی داریم.

وی با اشاره به اینکه آرامی بازار نهاده‌ها نشان دهنده کفایت است، گفت: این کفایت هم از نظر کیفی و هم کمی است ضمن اینکه در دو سال گذشته گزارشی از گرانی یا کمبود نهاده‌ها به من نرسیده است.

کشاورز با بیان اینکه همواره توصیه کرده ام در زمینه نهاده‌های کشاورزی باید ذخایر کافی داشته باشیم، تصریح کرد: در حال حاضر هم در حوزه بذر هم کود و هم آفت کش‌ها ذخایر ما به اندازه کافی است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه این اقدامات برای بخش خصوصی است و برای دولت نیست، گفت: دولت فقط باید مقررات را رعایت کند و باقی کارها توسط بخش خصوصی صورت بگیرد.

کشاورز با تاکید بر تعامل بیشتر بخش خصوصی و دولت در حوزه نهاده‌های کشاورزی گفت: وقتی فشاری نیست رابطه ما با هم خوب است اما وقتی محدودیتی ایجاد می‌شود روابط به خشونت و بداخلاقی کشیده می‌شود. بنابراین مشکلات ناشی از تحریم نباید ما را در مقابل یکدیگر قرار دهد.

وی خطاب به تولیدکنندگان حاضر در جلسه گفت: شما باید ابتدا تعامل بین خودتان را افزایش دهید سپس بین خودتان و کشاورزان و پس از آن بین خودتان با ما، که این مساله به بهبود شرایط کمک می‌کند.

این مقام مسئول تصریح کرد: ما نسبت به اینکه چقدر تکنولوژی در دنیا وجود دارد، سعی می‌کنیم خود را مطلع نگه داریم اما در شرایط تحریم امید به تولید داخل است.

کشاورز با اشاره به محدودیت‌های تحریم اضافه کرد: طرف مقابل ما هر روز یک سناریوی جدید طراحی می‌کند و به همین جهت ما باید آمادگی کامل برای مقابله با آنها را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اروپایی‌ها تمایل به همکاری با ایران دارند، گفت: اما شراکت آنها با آمریکاست و به همین جهت برخی شرکت‌های اروپایی از جمله بایر آلمان مجبور شدند کشور ما را ترک کنند. در این شرایط به ویژه تولیدکنندگان بذر باید تدابیر ثانویه داشته باشند.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: به عنوان مثال اگر اتفاقی افتاد که شریک تجاری ما به همکاری خود با جمهوری اسلامی ادامه نداد، باید راهکارهایی در نظر گرفته باشیم که دچار گرفتاری و مشکل نشویم، به عنوان مثال الان که شرایط واردات وجود دارد می‌توان بیشتر وارد کرد یا اینکه والدین بذرها را بیاوریم و در داخل تکثیر کنیم و یا ارقام مشابه را جستجو و جایگزین کنیم. همچنین پیدا کردن شرکای جدید یا آوردن تکنیکال ها نیز از دیگر راه‌هایی است که می‌توان به آن فکر کرد.

کشاورز اضافه کرد: ما درباره بذر کلزا چنین اقدامی انجام دادیم، والدین این بذر را وارد کردیم و به همین جهت تا سال ۱۴۰۰ مشکلی در تأمین بذر کلزا نداریم.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برخی اقتصاددان‌ها سخنان بنده را درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی نقض کرده اند ادامه داد: همه هم و غم ما باید تولید باشد ضمن اینکه سیاست ما از یک سال و نیم قبل این بوده که کالاهای نهایی با ارز نیمایی وارد شود و ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای واسطه که در تولید مؤثر هستند پرداخت شود که این اتفاق نیز درباره گوشت، کره، چای و حبوبات افتاد و قیمت گوشت نیز بهبود پیدا کرد.

وی تصریح کرد: دوستان اقتصاددان که نظریه پردازی می‌کنند، جواب این سوال را بدهند اگر ما با ارز دولتی شکر و برنج ارزان وارد کنیم آیا به تولید داخل کمک می‌شود؟

کشاورز درباره صادرات نهاده‌های کشاورزی نیز افزود: کالایی که به آن ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده نشده باشد، مشروط بر اینکه بازار متعادل باشد اجازه صادرات دارد. چراکه در حال حاضر حمایت از مصرف کننده بر همه چیز ارجحیت دارد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در حال حاضر ذخایر کود نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۲ درصد بیشتر است اضافه کرد: برای بیش از ۱۱ هزار و ۲۰۰ برند کودی درخواست ثبت ارائه شده که ۹ هزار و ۷۰۰ برند تاییدیه گرفتند.

وی با اشاره به اینکه ایران مصرف کننده بالای مواد شیمیایی چه کود و چه آفت کش نیست، گفت: ما نسبت به سهم کشاورزی خود مواد شیمیایی زیادی مصرف نمی‌کنیم اما بحث باقی مانده سموم به این دلیل مطرح می‌شود که تنوع محصولات مان برای یک آفت کم است، به عنوان مثال برای آفتی مانند کرم سیب حداقل باید ۶ آفت کش معرفی شود و این مساله ربطی به مصرف زیاد مواد شیمیایی ندارد.

به گفته کشاورز، یک کیلو کود بین ۱۴ تا ۲۶ کیلو بر میزان تولید مؤثر است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی خطاب به تولیدکنندگان حاضر در جمع اضافه کرد: درِ وزارتخانه همواره به روی شما باز است چرا که شما در سنگر تولید قرار دارید و من به غیر از تولید دنبال هیچ برنامه‌ای نیستم، آن هم تولید پایدار و فرآیندی نه یک جهته. خواهش می‌کنم کسی غیر از این فکر نکند.

وی اضافه کرد: اگر ما مشکلات مان را با هم حل نکنیم هیچ کسی مشکلات ما را حل نخواهد کرد و عقیده ما به خصوصی سازی بیشتر است به خصوص در حوزه بذر و آفت کش باید اختیارات بیشتری را واگذار کنیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید