Iranian Agriculture News Agency

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی:

بهره برداری پایدار از منابع آب و خاک جزو اولویت های اساسی وزارت جهاد کشاورزی است

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: پایداری کشاورزی و توجه به همه مولفه های موثر در بهره برداری پایدار از منابع آب و خاک از جمله مواردی است که جزو اولویت های اساسی وزارت جهاد کشاورزی است.

بهره برداری پایدار از منابع آب و خاک جزو اولویت های اساسی وزارت جهاد کشاورزی است

به گزارش ایانا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مهندس عباس کشاورز در نشست شورای مرکزی نظام مهندسی و منابع طبیعی و روسای سازمان های استان ها با بیان این مطلب، افزود: در کنار پایداری در بهره برداری از آب و خاک، به دو مقوله مهم دیگر یعنی پایداری اقتصاد در بخش کشاورزی و پایداری اجتماعی یعنی حمایت از جامعه کشاورزی نیز باید توجه کنیم.

وی با بیان این که شرایط کشور به دلیل تحریم ها به گونه ای است که وظیفه کلیه فعالان بخش کشاورزی و تامین غذای کشور رو دو چندان کرده است، اظهار کرد: اگر چه روی کاغذ تامین مواد غذایی، کالاها و نهاده های کشاورزی از محل واردات جزو تحریم ها نیست اما محدودیت های میادلات مالی به گونه ای است که عملا تحریم شامل غذا را کرده است.

کشاورز ادامه داد: ٧ محصول کشاورزی اساسی ما برای تامین نیازمند واردات هستیم که بخش کشاورزی از جمله وظایفش افزایش خوداتکایی در تامین و تولید داخلی این محصولات در کنار تداوم خودکفایی گندم است.

وی یادآور شد: زمانی که دولت یازدهم شروع به کار کرد تامین روغن از محل تولید داخل دانه های روغنی  6 درصد بود که این میزان هم اکنون به ١٥ درصد رسیده است.

کشاورز خاطرنشان کرد: در سایر محصولات اساسی عذایی از جمله حبوبات و برنج و شکر وضعیت خوب است و تا حدودی در آستانه خوداتکایی قرار داریم.

وی با اشاره به این که سیب زمینی به عنوان یکی از مواد غذایی پرمصرف کشور است که بخشی از پازل امنیت غذایی کشور را تکمیل می کند، تاکید کرد: به دلایل متعدد، حتما باید کل نیاز کشور از محل تولید داخلی تامین شود و مراقبت کنیم که همواره تامین از محل تولید داخل آن دچار مضیقه نشود.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: امنیت غذایی هر کشوری به طور طبیعی با ترکیبی از تولید داخلی و واردات تامین می شود و در کنار امنیت غذایی موضوع تامین کالری و انرژی مورد نیاز سرانه شهروندان از محل تولیدات داخلی به طوری که افراد جامعه بالاتر از خط سوءتغذیه قرار گیرند، موضوع مهم دیگری است.

کشاورز یادآوری کرد: در ابتدای دولت یازدهم، این شاخص در کشور رقم پایینی بود که بحمدالله طی شش سال گذشته با تدابیر اتخاذ شده برای رشد تولید، این شاخص هم اکنون به عدد ٨٠ درصد رسیده است و با توجه به شاخص سایر کشورهای توسعه یافته در کشاورزی، عدد بسیار قابل توجهی است.

وی، امنیت غذایی و انرژی را خط قرمز کشور دانست و ادامه داد: موضوع مهم دیگر مساله و وضعیت منابع آب و میزان امکان توسعه سطح زیر کشت اراضی کشاورزی است؛ عملا به دلیل شرایط آب و خاک و اقلیم امکان توسعه سطح نداریم و تکیه ما باید بر افزایش عملکرد در واخد سطح باشد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی اذعان کرد: افزایش عملکرد فرآیندی است که از طریق انجام مجموعه ای اقدامات و برنامه ها از جمله توسعه تحقیقات، اصلاح و ارتقا کیفی و کمی بذر، بهبود مصرف کود و سایر عناصر و نهاده ها و ... حاصل می شود.

کشاورز تصریح کرد: افزایش عملکرد در واحد سطح یک رویکرد استراتژیک است که در کنار افزایش بهره وری آب و سایر راهبردها می تواند منجر به ارتقا تولید و پایداری کشاورزی و تحقق و تداوم امنیت غذایی شود.

وی گفت: توسعه کشت نشایی عمده محصولات زراعی از جمله برنج، ذرت، کلزا، پنبه و... از جمله راهکارهای ارتقا و افزایش تولید، کاهش مصرف نهاده ها، کاهش قیمت تمام شده و بهبود درآمد کشاورزان است.

کشاورز اظهار داشت: روش های به زراعی، انتخاب ارقام، آمایش کشت و به طور کلی اصلاحات در روش های تولید محصولات کشاورزی می تواند منجر به ارتقا قابل توجه بهره وری آب و در نتیجه افزایش عملکرد از محل میزان ثابتی آب شود.

وی گفت: بهره وری، بهترین راهکار برای ارتقا تولید محصولات اساسی از جمله شکر، روغن، غلات و... و رسیدن به خوداتکایی کامل و تولید پایدار است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید