Iranian Agriculture News Agency

زینلی خبر داد:

ارزآوری 10میلیون دلاری صادرات فرآورده های گل محمدی

ایران بیشترین سطح زیر کشت گل محمدی در جهان را دارد.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایران 65 درصد سطح زیر کشت گل محمدی دنیا را دارا است و پس از کشورمان بیشترین سطح را کشورهای بلغارستان با 12 درصد و ترکیه با 8 درصد دارند.

ارزآوری 10میلیون دلاری صادرات فرآورده های گل محمدی

حسین زینلی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا، با بیان اینکه ایران 65 درصد سطح زیر کشت گل محمدی دنیا را دارا است، افزود: پس از ایران بیشترین سطح را کشورهای بلغارستان با 12 درصد و ترکیه با 8 درصد به خود اختصاص داده‌اند.

وی افزود: سطح زیر کشت گل محمدی کشور تا پایان سال 1397 در حدود 24 هزار و 89 هکتار بوده است و استان های فارس، کرمان، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و مرکزی به ترتیب بیشترین سطح زیر کشت این محصول را دارند.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: از شاخص ترین صفاتی که در گل محمدی می توان ذکر کرد بقا و سازگاری این گیاه به خشکی است، هم‌اکنون 40 درصد از گلستان های کشور به صورت دیم کشت شده است  و سایر مناطق مانند استان‌های فارس، کرمان، کاشان، آذربایجان شرقی و برخی استان‌های دیگر تنها دو تا سه بار در طول سال آبیاری می شوند.

زینلی با اشاره به فرآورده‌های اصلی گل محمدی، گفت: این فراورده‌ها شامل گلاب، اسانس، گلبرگ، غنچه خشک، کانکریت و ابسولوت است.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در پایان سال 1397 میزان صادرات گل خشک، گلاب و اسانس ایران در حدود 10 میلیون دلار بوده است.

وی افزود: مصرف گلاب بیشتر در ایران و کشورهای هم‌جوار رایج است و اسانس این محصول به‌طور گسترده در کشورهای اروپایی، امریکا و کانادا مصرف می‌شود. همچنین بیشترین کارگاه‌های تولید گلاب دنیا در ایران و در استان‌های اصفهان و فارس برپا هستند.

گفتنی است گل محمدی، گیاهی بسیار خوش‌عطر است که در بیشتر باغ‌ها، کشتزارها و حاشیه رودخانه‌های ایران مشاهده می‌شود. زادگاه و رویشگاه آغازین گل محمدی سرزمین ایران و خاورمیانه بوده است. کانون اصلی گل رز گیاهان محلی ایران، سرزمین فارس بوده و بیشترین کارگاه‌های تولید گلاب در میمند و فیروز‌آباد برپا است. در آغاز سده هفدهم میلادی گل سرخ ایران به هندوستان،‌ شمال افریقا و ترکیه و سپس به بلغارستان برده شد و کاشت آن گسترش یافت.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید