Iranian Agriculture News Agency

هاشمی در گفتگو با ایانا:

14 میلیون تن گندم در سال زراعی 98-97 تولید شد

رئیس بنیاد توانمندسازی گندم گفت: از 6 میلیون هکتار سطح زیر کشت گندم، حدود 14 میلیون تن گندم برداشت شد که نشان دهنده این است که ما کاهش تولید نداشتیم.

 14 میلیون تن گندم در سال زراعی 98-97 تولید شد

عطاالله هاشمی رئیس بنیاد توانمندسازی گندم در گفتگو با خبرنگار ایانا، در رابطه با میزان کشت گندم در سال زراعی 98-97 اظهار کرد: سطح زیر کشت گندم در سال زراعی گذشته 4 میلیون هکتار گندم دیم و 2 میلیون هکتار گندم آبی بود که از این میزان سطح زیر کشت نزدیک به 14 میلیون تن گندم برداشت شد.

وی افزود: از این مقدار گندم، 7 میلیون و 780 هزار تن گندم خرید تضمینی، بخشی از این تولید توسط صنایع و بخشی هم برای خوراک دام و طیور توسط کارخانجات خوراک خریداری شد.

هاشمی تأکید کرد: بخشی از این گندم همچنان در دست کشاورزان و واسطه‌هایی است که گندم را از کشاورزان خریداری کرده‌اند.

وی با اشاره به این نکته که گندم کاران نیازی به اجاره انبار ندارند، تصریح کرد: از آنجایی‌که اغلب کشاورزان ما خرده‌مالک هستند، بنابراین کشاورزی که حدود 5 تن گندم دارد در انبارهای خانگی از آن نگهداری می‌کند و نیازی به اجاره انبار ندارد.

رئیس بنیاد توانمندسازی گندم با تأکید بر اینکه گندم تحویل داده نشده به دولت داخل کشور بوده و از مرز خارج نشده است، خاطرنشان کرد: امکان قاچاق این محصول وجود ندارد و نمی‌توان این محصول را مانند طلا در اندازه یک یا دو کیلویی از کشور خارج کرد.

وی افزود: این گندم به امید افزایش قیمت در دست کشاورزان و برخی سلف‌خران باقی‌مانده است.

هاشمی عنوان کرد: امسال کارخانجات تولید آرد رقم بسیار بالایی گندم خریداری کردند و شاخص‌های خریداری گندم مشخص می‌کند که میزان تولید آن کاهش نیافته است.

وی افزود: اما ازآنجایی‌که کارخانجات، گندم را به‌صورت آزاد خریداری کردند آمار میزان خرید آن‌ها در دسترس ما نیست.

رئیس بنیاد توانمندسازی گندم در رابطه با خرید بذر توسط کشاورزان برای کشت گندم در سال زراعی جدید گفت: امسال با توجه به اینکه قیمت بذر باقیمت گندم همخوانی نداشت کشاورزان بیشتر بذر خودمصرفی و تولید خودشان را استفاده کردند و میزان خرید بذر نسبت به سال‌های قبل کمتر بوده است.

وی در رابطه با میزان کشت گندم در سال زراعی جدید بیان کرد: ما نگران کاهش 20 درصدی سطح زیر کشت در سال زراعی جدید بودیم اما با افزایش سطح زیر کشت در استان‌های گرمسیر، کمبود کاشت در برخی استان‌های سردسیر جبران شد.

هاشمی افزود: کشت گندم تا دهم دی‌ماه در برخی مناطق کشور ادامه دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید