Iranian Agriculture News Agency

چنگلوایی در گفتگو با ایانا مطرح کرد:

ارزش 5 هزار میلیارد تومانی برنج تولیدی خوزستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: به دلیل اینکه اراضی بسیاری از کشاورزان آسیب‌دیده بود، تصمیم گرفتیم برای کمک به بهبود معیشت کشاورزان در مزارع سیلابی به کشت برنج اقدام شود و حدود 206هزار هکتار در سطح استان خوزستان کشت شد که از این میزان 147هزار هکتار آن در اراضی آسیب‌دیده بود.

ارزش 5 هزار میلیارد تومانی برنج  تولیدی خوزستان

کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در گفتگو با خبرنگار ایانا، در رابطه با کشت برنج در خوزستان اظهار کرد: امسال  بیش از 22 میلیارد مترمکعب آب پشت سدها ذخیره شده و طبق آن میزان کشت برنج در خوزستان افزایش یافته است.

وی افزود: به دلیل اینکه اراضی بسیاری از کشاورزان آسیب‌دیده بود، تصمیم گرفتیم برای کمک به بهبود معیشت کشاورزان در مزارع سیلابی به کشت برنج اقدام شود و حدود 206هزار هکتار در سطح استان خوزستان کشت شد.

چنگلوایی با اشاره به این که از 206هزار هکتار حدود 147هزار هکتار آن در اراضی آسیب‌دیده از سیل بود، تصریح کرد: در این استان 29 هزار بهره‌بردار اقدام به این کشت برنج کردند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در رابطه با افزایش سطح زیر کشت برنج در استان خوزستان پس از سیلاب ابتدای سال 98 گفت: سطح زیر کشت برنج در سال 97، حدود 62 هزار هکتار و میزان تولید شلتوک حدود 260 هزار تن بود، همچنین حدود 135 هزار تن هم تولید برنج داشتیم که در سال جدید میزان شلتوک به 900 هزار تن و تولید برنج به 500 هزار تن رسیده است.

وی افزود: نیاز سالانه خوزستان به برنج حدود 170 هزار تن است و ارزش کل برنج تولیدی امسال در استان خوزستان با حداقلِ قیمت حدود 5 هزار میلیارد تومان است.

چنگلوایی در ادامه تأکید کرد: برنجی که در استان خوزستان تولید شده می‌تواند نیاز 13 میلیون نفر را تأمین کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در پاسخ به این سوال که در سال‌های آینده و بدون وجود سیلاب‌ها هم کشت برنج در این استان انجام خواهد شد، خاطرنشان کرد: توسعه سطح زیر کشت برنج به دلیل سیلاب بود اما طبق مصوبه هیئت‌وزیران کشت برنج به‌طور کامل در استان‌ها ممنوع نیست و شروطی لحاظ شده که اگر آن شروط حاصل شود کشت بلامانع است.

وی افزود: یکی از این شروط این است که تحویل آب به‌صورت حجمی باشد و اگر بتوانند از سیستم‌های نوین آبیاری استفاده کرده و میزان مصرف را تا 7 هزار مترمکعب در هکتار کاهش دهند، می‌توانند کشت برنج را انجام دهند.

چنگلوایی با اشاره به این که در برخی مناطق خوزستان کشاورزان تک‌کشتی هستند و به‌جز برنج محصول دیگری نمی‌توانند کشت کنند، اظهار کرد: یکی از دلایل آن این است که در این مناطق کشاورزان خرده‌مالک بوده و امکان کشت جایگزین اقتصادی در کوتاه‌مدت را ندارند.

وی افزود: همچنین در برخی مناطق سطح آب تحت‌الارضی بالا بوده و اراضی باتلاقی است، بنابراین امکان کشت پاییزه وجود نداشته و تنها در تابستان امکان کشت وجود دارد که در این فصل هم تنها برنج کشت می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید