Iranian Agriculture News Agency

بنی‌عامری خبر داد :

رشد 100 درصدی توسعه گلخانه ها در کشور

مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور گفت: از آغاز بکار دولت یازدهم سطح گلخانه‌های کشور با رشد 100 درصدی از حدود 8 هزار و 8 هکتار به بیش از 16 هزار هکتار تا پایان مهر ماه سال جاری رسیده است.

رشد 100 درصدی توسعه گلخانه ها در کشور

ولی اله بنی‌عامری مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا گفت: از آغاز بکار دولت یازدهم سطح گلخانه‌های کشور با رشد 100 درصدی از حدود 8 هزار  و 8 هکتار  به بیش از 16 هزار هکتار  تا پایان مهر ماه سال جاری رسیده است.

وی با بیان اینکه توسعه گلخانه‌ها برای کاهش مصرف آب در سطح کشور ضروری است، خاطرنشان کرد: در طول 6 سال گذشته با توسعه سطح کشت گلخانه‌ای در کشور بیش از 900 میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی شده است.

بنی‌عامری ادامه داد: با توسعه حدود 8 هزار هکتاری گلخانه ها در 6 سال اخیر معادل تولید 80 هزار هکتار در فضای باز به تولیدات کشور اضافه شده است.

افزایش 2 میلیون و 400 هزار تنی تولیدات گلخانه‌ای کشور

مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور با اشاره به اینکه این توسعه برای بیش از 80 هزار نفر به‌خصوص دانش‌آموختگان کشاورزی، کارآفرینان و کشاورزان، فرصت‌های شغلی جدید و اشتغال پایدار ایجادکرده است، تصریح کرد: با توسعه گلخانه ها از سال 92 تاکنون، حدود 2 میلیون و 400 هزار تن به تولیدات گلخانه‌ای کشور افزوده‌شده است.

وی با اشاره به تفاهم نامه سازمان برنامه و بودجه کشور، صندوق توسعه ملی و وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تخصیص و پرداخت تسهیلات بانکی به طرح ها و رسته فعالیت های اولویت دار وزارت جهاد کشاورزی از جمله طرح توسعه گلخانه های کشور، افزود: بر این اساس از محل اعتبارات بند (الف) تبصره (18) قانون بودجه سال 1397 و مطابق با شیوه نامه پرداخت تسهیلات بانکی از محل اعتبارات مزبور تسهیلات بانکی به متقاضیان پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: پرداخت تسهیلات تا سقف 100 میلیارد ریال از طریق کارگروه های استانی و بیش از 100 میلیارد ریال از طریق کارگروه ملی تشکیل شده از نمایندگان سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت نیرو (امور آب)، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی شده است.

بنی عامری افزود: برابر با آخرین اطلاعات سامانه سیتا تا تاریخ 30 مهرماه امسال، تعداد 2 هزار و 694 طرح گلخانه ای به مبلغ تسهیلات 65642 میلیارد ریال به بانک کشاورزی، پست بانک و بانک توسعه تعاون معرفی شده که 3739 میلیارد ریال برای 313 طرح در بانک های عامل مصوب شده است.

مجری طرح توسعه گلخانه ها با اشاره به اعطای تسهیلات به مناطق محروم گفت: این تسهیلات از بند الف تبصره ۱۸ با نرخ سود بانکی 7 درصد برای مناطق غیر برخوردار و با نرخ سود بانکی 9 درصد برای مناطق برخوردار به متقاضیان پرداخت می‌شود .

بنی‌عامری ادامه داد: برای این تسهیلات یک سال سازندگی در نظر گرفته‌شده  و مدت‌زمان بازپرداخت این تسهیلات 5 ساله خواهد بود.

وی تصریح کرد: استان های فارس با 17 طرح، هرمزگان 13 طرح، تهران و خراسان رضوی 10 طرح، بیشترین تعداد طرح های گلخانه ای مصوب شده در کارگروه ملی را داشته اند و استان های ایلام، بوشهر، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، قزوین، قم، کرمانشاه، کهگیلویه و بویر احمد و یزد، طرح مصوب در کارگروه ملی نداشته اند.

مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی با 6497 میلیارد ریال، بیشترین سهم تسهیلات مصوب در کارگروه ملی را داشته است، ادامه داد: پس از آذربایجان شرقی، استان گلستان، خراسان رضوی و تهران بیشترین سهم را در تسهیلات مصوب شده در کارگروه ملی داشته است.

وی در پایان گفت: بانک کشاورزی، به مقوله گلخانه‌ای توجه دارد تا از طریق تسهیلات مربوطه، از مشکلات گلخانه‌داران کاسته شده و امکان فعالیت تقاضامحور این مراکز فراهم شود. اگر گلخانه‌داران، حساب خود را به بانک کشاورزی منتقل کنند، با دریافت شرایط سهل و آسان تسهیلات بانکی، صادرات محصولات باغی نیز بهبود می‌یابد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید