Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح پنبه وزارت جهادکشاورزی خبر داد:

کشت پنبه در سطح 90 هزار هکتار از اراضی کشور

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی گفت: با رونق بازار پنبه و استقبال کشاورزان، سطح زیر کشت پنبه به 90 هزار هکتار افزایش پیدا کرده است.

کشت پنبه در سطح 90 هزار هکتار از اراضی کشور

ابراهیم هزارجریبی مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا با بیان اینکه سطح زیر کشت پنبه از برنامه ریزی های انجام شده  بیشتر بوده است، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی های انجام شده بنا بود تا ۸۲  هزار هکتار کشت پنبه در مزارع انجام شود که به دلیل رونق بازار پنبه و استقبال کشاورزان، سطح زیر کشت این محصول به 90هزار هکتار  افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: سال گذشته این محصول در  سطح  ۷۰ هزار و ۸۰۰ هکتار کشت شده بود.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه برداشت از مزارع پنبه، از شهریورماه در مناطق شمالی کشور آغاز شده است، گفت: تاکنون 50 درصد از مزارع استان گلستان برداشت شده و همچنین برداشت در مناطق خشک از جمله خراسان رضوی، فارس، خراسان جنوبی و خراسان شمالی نیز در حال انجام است.

وی با اشاره به بازار خرید پنبه به صورت توافقی بین کشاورزان و کارخانه‌داران گفت: با توجه به اینکه قیمت خریداری شده از قیمت خرید تضمینی بالاتر است، تاکنون نیازی به ورود دولت برای خرید وجود نداشته است.

هزارجریبی با بیان اینکه پنبه ها در کارخانه پنبه پاک کنی به الیاف پنبه و پنبه دانه تبدیل می شوند، افزود: الیاف پنبه توسط صنایع نساجی در حال خرید است و دپویی از آن وجود ندارد، در پنبه دانه نیز درصدی برای بذر نگهداری می شود و پیش بینی می شود درصد قابل توجه‌ای در حدود صد هزار تن پنبه دانه برای مصرف دام مورد استفاده قرار گیرد.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی درباره کیفیت پنبه تولید داخل نیز گفت: پنبه تولید داخل از نظر کیفیت الیاف تا حدود زیادی مشابه ارقام خارجی وارداتی است.

وی، برداشت دستی را از جمله ضعف های تولید پنبه عنوان کرد و گفت: سعی داشته‌ایم تا کیفیت برداشت را نسبت به سال گذشته بهبود دهیم و محدودیت هایی را برای استفاده از کیسه های پلاستیکی قرار داده ایم تا کشاورزان بیشتر از کیسه های غیر پلاستیکی استفاده کنند؛ همچنین در این راستا فعالیت‌های ترویجی و نظارتی نیز انجام شده است.

هزارجریبی راهکار اصلی برای حل این مشکل را توسعه برداشت مکانیزه با کمباین های مخصوص برداشت پنبه عنوان کرد و ادامه داد: متاسفانه به دلیل گرانی دستگاه ها، توسعه ناوگان مکانیزه برداشت پنبه با کندی پیش می رود اما با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، پیش بینی می شود در تعداد بیشتری از مزارع برداشت مکانیزه انجام شود.

هزارجریبی با یادآوری اینکه پنبه‌دانه حدود ۱۵ تا ۱۸ درصد روغن نیز دارد، تصریح کرد: در سال‌های گذشته روغن‌کشی در پنبه انجام می شده، اما متاسفانه چند سالی است که روغن‌کشی در این بخش انجام نمی شود و مستقیم برای مصرف دام ارسال می شود، بنا است امسال در استان گلستان روغن کشی قسمتی از پنبه دانه انجام شود و امید می رود در سال آینده به صورت گسترده روغن‌کشی از پنبه صورت گیرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید