Iranian Agriculture News Agency

رئیس گروه نظارت بر مبارزه با آفات همگانی خبر داد:

کنترل آفات مگس زیتون و مگس مدیترانه‌ای

رئیس گروه نظارت بر مبارزه با آفات همگانی گفت: آفات مگس زیتون و مگس مدیترانه‌ای تاکنون کنترل شده و لازم است باغداران مشارکت بیشتری در این زمینه داشته باشند.

کنترل آفات مگس زیتون و مگس مدیترانه‌ای

اصغر شایان رئیس گروه نظارت بر مبارزه با آفات همگانی در گفتگو با خبرنگار ایانا، از کنترل دو آفت مگس زیتون و مگس مدیترانه‌ای خبر داد و گفت: در صورت همکاری و مشارکت باغداران از تاریخ اعلام‌شده برای مبارزه، شاهد کاهش حداکثری خسارات خواهیم بود.

وی بابیان اینکه امسال به دلیل افزایش تولید مرکبات، جمعیت مگس مدیترانه‌ای نیز رشد داشته است، افزود: میزان تولید مرکبات از 2 میلیون تن در سال گذشته به 3 میلیون تن در سال جاری رسیده است.

شایان با یادآوری اینکه عدم برداشت به‌موقع محصول توسط باغداران و رها کردن باغات به دلیل قیمت پایین محصول، سبب خسارت 5 تا 10 درصدی به باغات مرکبات شده است، افزود: خوشبختانه امسال دوره‌های آموزشی بیشتری برگزار شد و این موضوع سبب شده تا خسارت اولیه زیادی را شاهد نباشیم.

وی با اشاره به اینکه کاهش دما نیز سبب کم شدن جمعیت مگس مدیترانه‌ای در دو تا سه هفته اخیر شده است، ادامه داد: باید از روش‌های تلفیقی برای مهار مگس مدیترانه‌ای و کاهش انتقال جمعیت آنان به سال آینده استفاده شود.

رئیس گروه نظارت بر مبارزه با آفات همگانی بابیان اینکه باغداران باید میوه‌های آلوده را به‌موقع و به‌صورت گسترده جمع‌آوری کنند، تصریح کرد: برداشت به‌موقع محصول و همچنین انجام طعمه پاش با روش موجود در طول سال باید انجام شود.

شایان بابیان اینکه محصول امسال زیاد بوده و برخی باغداران نسبت به جمع‌آوری محصول بی‌تفاوت هستند، از باغداران خواست با جمع‌آوری محصولات به‌صورت گسترده و همه‌گیر، مانع انتقال مگس زیتون به سال آینده شوند زیرا راهی برای ریشه‌کن کردن این آفت در جهان وجود ندارد.

کاهش خسارت باغات زیتون به 8 درصد

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به آفت مگس زیتون نیز اشاره کرد و گفت: متأسفانه این آفت بیشتر در استان گیلان وجود دارد.

شایان ادامه داد: از 8 هزار هکتار باغ زیتون در استان گیلان در حدود 6 تا 6 هزار و 500 هکتار به‌صورت صنعتی و نیمه‌صنعتی اداره می‌شوند و این آفات به‌راحتی در این باغات قابل‌کنترل است.

رئیس گروه نظارت بر مبارزه با آفات همگانی تصریح کرد: در سال جاری به دلیل مدیریت گسترده و به هنگام در مناطق شیب‌دار و صعب‌العبور نیز موفق عمل شده و سم‌پاش‌های دولتی در اختیار مردم قرارگرفته است.

وی بابیان اینکه همکاری باغداران نسبت به سال‌های گذشته بهتر بوده است، افزود: در سال گذشته شاهد 30 درصد خسارت در باغات زیتون بوده‌ایم که خوشبختانه امسال با همکاری باغداران به 7 تا 8 درصد رسیده است.

شایان در پایان گفت: مبارزه با آفت و کنترل آن‌ها، همکاری و مشارکت باغداران را می‌طلبد و درصورتی‌که مشارکت باغداران افزایش یابد، شاهد کاهش حداکثری خسارات خواهیم بود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید