Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح گل‌های داوودی در گفتگو با ایانا:

استفاده از پرتو تابش اشعه گاما در تولید گل‌های داوودی پُرپَر

لزوم برگزاری جشنواره‌های گل برای جذب توریست در کشور

رییس پژوهشکده گل و گیاهان زینتی گفت: در خصوص گل های داوودی شاخه بریده پُرپَر و گل درشت، از سه ماه پیش کار را شروع کردیم که این کار تنها از طریق پرتو تابش اشعه گاما روی نمونه های کشت بافتی موفقیت آمیز بود.

استفاده از پرتو تابش اشعه گاما در تولید گل‌های داوودی پُرپَر

محمدرضا شفیعی رییس پژوهشکده گل و گیاهان زینتی و مجری طرح گل های داوودی در گفتگو با خبرنگار ایانا، در رابطه با برگزاری جشنواره گل داوودی در محلات اظهار کرد: ما یک برنامه به‌نژادی را از حدود ۱۷ سال پیش آغاز و روی ۱۰ نوع اولیه گل داوودی کار کردیم و با دورگ گیری رقم های زیادی به دست آوردیم.

وی افزود: با این کار از 10 نوع اولیه به 830 ژنوتیپ برتر و رنگ جدید رسیدیم و در حال حاضر پانزدهمین دوره جشنواره گل داوودی در محلات برگزار شده است.

شفیعی در رابطه با حذف اقلام درجه دو گل داوودی در جشنواره امسال خاطرنشان کرد: سال گذشته ۸۷۰ رنگ گل داوودی داشتیم که درجه بندی ممتاز، ۱ و ۲ داشت و ۸۰ رقم درجه 2 را حذف کردیم، همچنین به 40 رقم جدید که حاصل ارقام نژاد برتر بود رسیدیم و در کل  830 رقم گل داوودی با کیفیت به دست آمد که می‌تواند با ارقام معرفی شده توسط هلندی ها و اروپاییان رقابت کند.

وی گفت: داوودی ها اکثراً پاکوتاه، باغچه‌ای و گلدانی بوده و تعدادی هم خوشه‌ای هستند که ارتفاع متوسط دارند و می توان به عنوان گل داوودی شاخه بریده خوشه‌ای از آن استفاده کرد.

رییس پژوهشکده گل و گیاهان زینتی با اشاره به تولید گل‌های داوودی پُر پَر اذعان کرد: در خصوص گل های داوودی شاخه بریده پُرپَر و گل درشت، از سه ماه پیش کار را شروع کردیم که این کار تنها از طریق پرتو تابش اشعه گاما روی نمونه های کشت بافتی موفقیت آمیز بود.

وی افزود: توانستیم ۵ رنگ جدید که بازار پسندی دارد انتخاب کنیم که به صورت جداگانه کشت و پرورش یافته است، از این پنج رنگ جدید امسال برای اولین بار رونمایی شده و از آن جهت اهمیت دارد که گل های شاخه بریده داوودی در ایران بسیار محدود است و این ۵ رنگ تنوع را ۴۰ درصد افزایش می دهد.

مجری طرح گل‌های داوودی در رابطه با صادرات این نوع گل در کشور عنوان کرد: به طور کلی در گیاهان زینتی نگاه ما به بازارهای صادراتی است. گل داوودی در دنیا جایگاه دوم را پس از گل رز دارد و در ایران هم این گل پس از گل رز رتبه دوم را دارد.

وی افزود: این تنوع بالا و رقم های جدید داخلی می‌تواند به توسعه بازارهای صادراتی کمک کند.

رییس پژوهشکده گل و گیاهان زینتی بیان کرد: گل داوودی گل روز کوتاه است اما در دنیا با تکنولوژی های پیشرفته در تمام ایام سال این گل را به عمل می‌آورند که برخی تولیدکنندگان در داخل هم این کار را شروع کردند و با کوتاه کردن طول روز آن را به عمل می آورند.

وی افزود: با رقم های اصلاح شده می توانیم بازار خوبی هم در داخل و هم در خارج از ایران داشته باشیم.

مجری طرح گل‌های داوودی با اشاره به اهمیت توجه به اکوتوریسم گفت: جنبه دیگری که در رابطه با گل داوودی مغفول مانده بعد گردشگری گل است که در شاخه های جذاب اکوتوریسم به آن پرداخته می‌شود مانند باغ گل داوودی هلند که تنها ۳۰ هکتار است و یک و نیم میلیون نفر در سال در دو ماه برگزاری، از آن بازدید می کنند.

وی افزود: امسال در باغ ملی گیاهشناسی هم 700 رنگ گل داوودی را کشت کردیم که بازدید بالایی داشت و باید بر روی این موضوع کار شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید