Iranian Agriculture News Agency

طهماسبی اعلام کرد:

رتبه دوم ایران در تولید جهانی خرما

جشنواره استانی خرما با حضور نخل‌کاران در محل پاک آهن‌شهر بافق برگزار شد.

رتبه دوم ایران در تولید جهانی خرما

به گزارش ایانا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در این جشنواره، پشتکار نخل‌کاران بافقی را ستود و گفت: آنچه در نخلستان ها باعث بهبود و تغییر شده به همت کشاورزان و باغ‌داران بافقی است.

محمدعلی طهماسبی افزود: در حوزه تولید خرما ایران بعد از مصر در رتبه دوم قرار دارد.

وی به خاک حاصل خیز خرما در مصر اشاره و بیان کرد: این کشور از نخلستان‌های خود درهر هکتار ۲۰ تن خرما برداشت می کند.

این مقام مسئول میانگین جهانی خرما را در سطح ۶.۱ تن اعلام کرد و گفت: تولید این محصول با ۶ تن در هر هکتار به میانگین جهانی نزدیک است.

وی ایران را خاستگاه و زیستگاه نخل دانست و تصریح کرد: کشورمان بیشترین ارقام و ژنتیک خرما را داراست.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه استان یزد بیش از ۲ هزار هکتار نخل بارور دارد افزود: ۸۵ درصد نخلستان‌های بارور در شهرستان بافق قرار دارد.

وی ارقام کبکاب و پیارم را از نوع خرما مرغوب بافق اعلام و با اشاره به اینکه فراوانی تولید پیارم را پیگیری می کنیم خاطرنشان کرد: زنجیره خرما  در این شهرستان دارای ارزش افزوده است و درآمد آن نصیب نخل‌کاران می شود.

طهماسبی تصریح کرد: بابت ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی و ساخت سردخانه خرما در بافق تسهیلات ارزان قیمت داده می شود و برای اصلاح خرما وجایگزینی نخل مرغوب، مردم باید همت کنند.

این ‌مسئول جهاد کشاورزی با بیان اینکه هم آب کافی و هم خاک مرغوب داریم و باید خرمای مرغوب تولید شود ابراز امیدواری کرد: در ۸۰۰ هکتار اراضی باقی مانده شهرستان بافق از ارقام خوب و با کیفیت برخوردار باشیم.

نماینده مردم حوزه انتخابیه مهریز در مجلس‌شورای اسلامی هم  در این جشنواره بافق را در مسیر پنج راه ریلی کشور اعلام کرد و گفت: اگر فرآوری خرما در این شهرستان انجام شود بیش از ۶۰ ماده ارزشمند از این درخت سخاوت مند استحصال می شود.

محمدرضا صباغیان با بیان اینکه روزی مواد معدنی شهرستان بافق به اتمام می رسد افزود: نخل و محصولات آن در آینده می تواند جایگزین مناسبی برای  معادن سنگ آهن، فسفات و سرب شهرستان باشد.

۱۵ غرفه در حاشیه این جشنواره دایر شده است و محصولات نخیلات اعم از خرما و محصولات حصیری را با ۳۰ درصد تخفیف عرضه می کند.

در پایان این جشنواره از ۲ کتاب فرهنگ بافق رونمایی شد و مهمانان از ۱۵غرفه‌ نمایشگاهی صنایع دستی محصولات خرما و توانمندی‌های روستاییان حصیری باف، شهرستان دیدن کردند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید