Iranian Agriculture News Agency

نیکشاد اعلام کرد:

تولید 220 هزار تن سیب‌درختی در استان اردبیل

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از تولید 220 هزار تن سیب‌درختی در این استان خبر داد.

 تولید 220 هزار تن سیب‌درختی در استان اردبیل

خلیل نیکشاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار ایانا، میزان تولید سیب‌درختی این استان در سال جاری را 220 هزار تن اعلام کرد و گفت: 170 تا 180 هزار تن سیب مجلسی مازاد بر نیاز در این استان وجود که باید برای صادرات و مصرف داخلی آن اقدام شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بابیان اینکه از 220 هزار تن تولید سیب‌درختی استان حدود 30 هزار تن تولید سیب تابستانه است، افزود: برداشت سیب تابستانه هم‌اکنون به پایان رسیده، اما برداشت سیب مجلسی از نیمه دوم شهریور آغازشده و تا آخر مهرماه ادامه دارد.

نیکشاد ظرفیت انبار فنی (سرد) در داخل استان اردبیل را برای نگهداری محصولات 60 هزار تن اعلام کرد و گفت: حدود 10 درصد از محصول سیب به صورت ضایعات از دسترس خانوار خارج و از این ضایعات برای تهیه کنسانتره، پوره و آبگیری استفاده می‌شود و در حال حاضر 2 کارخانه پوره و آبگیری در مشکین‌شهر استان اردبیل فعال است. ضمن آن که ضایعات محصول در باغات سیب در تمامی دنیا و با برخورداری از بهترین تکنولوژی ها وجود دارد.

وی با اشاره به این که سیب مشکین‌شهر از نظر شکل ‌ظاهری ، طعم ، کیفیت، رعایت بهداشت و سلامت در جایگاه خوبی قرار دارد، در خصوص تصاویری که در فضای مجازی از انبار کردن سیب ها در کنار جاده ها منتشر شده است، گفت:  دلالان، ضایعات سیب‌درختی را در کنار خیابان انبار می‌کنند و سپس این محصولات را برای تهیه کنستانتره به کارخانه های صنایع فرآوری منتقل می کنند و این موضوع اقدام جدیدی نیست.

نیکشاد با اشاره به پیش‌بینی افزایش تولید سیب‌درختی برای امسال، خاطرنشان کرد: دو تا سه ماه قبل از آغاز برداشت این محصول جلسه‌ای با حضور سازمان صمت، اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی، اتاق بازرگانی، اتحادیه باغداران، صاحبان صنایع تبدیلی و فرآوری و استانداری استان برای ارائه راهکار برگزار و همچنین با امضای استاندار برای وزیر صنعت، معدن و تجارت نامه‌ای برای اعلام میزان تولید و مازاد این محصول ارسال شد تا برای صادرات آن گشایش حاصل شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: در حال حاضر صادرات مستقیم از این استان برای سایر کشورها نداشته‌ایم، اما این امکان وجود دارد که از سایر استان‌ها این محصول صادرشده باشد.

وی راهکارهای موجود برای ساماندهی مازاد سیب‌درختی این استان را تسهیل گیری ضوابط گمرکی، کاهش تعرفه‌های کشورهای هدف، سیاست‌های حمایتی خاص برای صادرات وضع کنند و سایر مشوق‌ها عنوان کرد و افزود: هم‌اکنون ابتدای برداشت است و باید از حواشی پرهیز کنیم؛ همچنین باید تعادل بین عرضه و تقاضا را در نظر بگیریم و بازار را مدیریت کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید