Iranian Agriculture News Agency

عباسی خبر داد:

توزیع 9100 دستگاه تراکتور از ابتدای سال جاری تاکنون

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 9 هزار و 100 تراکتور توزیع‌شده و تا پایان سال نیز 9100 دستگاه تراکتور دیگر نیز به متقاضیان تحویل داده می‌شود.

توزیع 9100 دستگاه تراکتور از ابتدای سال جاری تاکنون

به گزارش خبرنگار ایانا، کامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه بین‌المللی مکانیزاسیون ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 9 هزار و 100 دستگاه تراکتور توزیع‌شده و تا پایان سال نیز 9100 دستگاه تراکتور دیگر به متقاضیان تحویل داده می‌شود.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با اشاره به اینکه از نیمه دوم سال 92 بیش از 260 هزار دستگاه از انواع ادوات کشاورزی وارد عرصه شده است، ادامه داد: در حوزه کاشت گندم بیش از 18 هزار دستگاه بذکار به ناوگان ماشینی بخش کشاورزی اضافه‌شده است.

عباسی با بیان اینکه از سال 92 به بعد دوران شکوفایی‌این بخش بوده است، افزود: به صورت میانگین در سال 92 حدود 55 درصد گندم و جو مکانیزه کشت می‌شده که در حال حاضر 75 تا 80 درصد از کشت این دو محصول به‌صورت مکانیزه است.

وی با اشاره به ساختار باغات کشور گفت: دراین مدت، به طور میانگین یک هزار دستگاه تراکتور باغی و حدود 3 تا 4 برابر نیز دنباله بندها وارد عرصه باغی کشور شده است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با تأکید بر اینکه اعتقادداریم 35 تا 40 درصد از افزایش تولید در محصولات کشاورزی ناشی از حضور ماشین‌آلات در بخش کشاورزی است، تصریح کرد: خوشبختانه در تولید 90 درصد از ماشین‌های کشاورزی خوداتکا هستیم.

عباسی با اشاره به اینکه 100 درصد خاک ورزی اراضی کشور با دستگاه‌های تولید داخل انجام می‌شود، افزود: همچنین برداشت تمامی گندم و جو نیز با کمباین‌های تولید داخل صورت می‌گیرد.

وی بابیان اینکه مکانیزاسیون کشاورزی یکی از مؤلفه‌هایی بوده که در دولت تدبیر و امید بااهمیت ویژه‌ای موردتوجه قرارگرفته است، افزود: طی 5 و 6 سال اخیر بیش از 8200 میلیارد تومان در بخش مکانیزاسیون کشاورزی سرمایه‌گذاری شده که 95 درصد از این سرمایه‌گذاری با تکیه‌بر صنعت داخلی بوده است.

عباسی بابیان اینکه تحریم‌ها نتوانسته در رشد مکانیزاسیون کشاورزی خدشه‌ای وارد کند، ادامه داد: همچنین تحریم نتوانست روابط فنی و تخصصی حوزه مکانیزاسیون را مختل کند و شرکت‌های خارجی علیرغم تحریم‌ها ارتباطات خود را با کشورمان حفظ کرده‌اند.

وی بابیان اینکه از ابتدای سال 98 تا به امروز حدود 650 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی انجام‌شده است، افزود: حدود 500 میلیارد تومان تسهیلات و بقیه آورده شخصی بوده است.

عباسی خاطرنشان کرد: از سال 92 تا به امروز سالانه 1200 تا 1500 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش مکانیزاسیون و ماشین‌آلات کشاورزی داشته‌ایم.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی بابیان اینکه بیشتر سرمایه‌گذاری در بخش مکانیزاسیون مربوط به حوزه زراعت بوده است، گفت: لازم است مکانیزاسیون در بخش کشاورزی به صورت همگن انجام شود که در این راستا، در حوزه جنگل، مرتع، شیلات، گلخانه‌ها، دام و طیور و آبزی‌پروری نیز سرمایه‌گذاری خوبی صورت گرفته است.

عباسی با اعلام این خبر که پس از گذشت سال‌ها کارت سوخت کمباین و تراکتور برای ماشین‌هایی که پلاک گذاری شده‌اند، صادرشده است، ادامه داد: پلاک گذاری ماشین‌آلات کشاورزی پس از سال ۹۲ به‌صورت میانگین سالانه ۲۵ تا ۳۰ هزار دستگاه شده است.

وی با اشاره به حضور پهپادهای کشاورزی در نمایشگاه گفت: استفاده از پهپادها در فعالیت های مختلف کاربرد بخش کشاورزی از جمله سم‌‌پاشی کاربرد دارد و بکارگیری آن باعث می‌شود تا در مدت‌زمان کمتری اراضی بیشتری سم‌‌پاشی شود، همچنین این پهپادها قادر هستند در ارتفاع مناسب از سطح زمین و داشتن یکنواختی در قطرات و ذرات در مزارع سم‌‌پاشی کنند و از مناطق صعب‌العبور نیز بگذرند.

وی در پایان گفت: بخش ماشین‌آلات کشاورزی ازجمله بخش‌هایی است که کمترین نوسان قیمت در آن‌ها وجود داشته اما همچنان امید می‌رود که در این بخش ثبات قیمت وجود داشته باشد.

 گفتنی است سومین نمایشگاه مکانیزاسیون ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی 2 الی 5 مهرماه در نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب در حال برگزاری است، ساعت بازدید این نمایشگاه 10 الی 17 عصر است

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید