Iranian Agriculture News Agency

چنگلوایی:

13.3 درصد از محصولات کشاورزی کشور در خوزستان تولید می شود

همزمان با برگزاری هفتدمین گردهمایی سراسری آغاز سال زراعی 98-99، سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان به دلیل افزایش تولید گندم و کلزا در بین سازمان های جهاد کشاورزی سراسر کشور به عنوان سازمان نمونه انتخاب شد.

13.3 درصد از محصولات کشاورزی کشور در خوزستان تولید می شود

کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان در گفتگو با ایانا بابیان اینکه مجموع تولیدات زراعی، باغی، دامی و شیلات این استان 16.2 میلیون تن است، گفت: این میزان تولید 13.3 درصد کل تولیدات کشور را شامل می‌شود.

وی بابیان اینکه استان خوزستان مقام اول خرید گندم را در هشتمین سال پیاپی به خود اختصاص داده است، افزود: گندم تولیدی در این استان غذای 12 میلیون نفر را تأمین می‌کند؛ در سال گذشته میزان تولید گندم، یک‌میلیون و 131 هزار تن بوده که در سال جاری به یک‌میلیون و 302 هزار تن رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان از شاخص‌های انتخاب این استان در هفتمین گردهمایی سراسری کشت محصولات زراعی سال 99- 98  را افزایش تولید گندم و کلزا عنوان کرد و ادامه داد: استان خوزستان شکر موردنیاز 31 میلیون نفر را با تولید 45 درصدی این محصول تامین می کند، همچنین تولید 38 درصد ذرت دانه‌ای و تولید 90 درصد بذر کلزای کشور از دیگر شاخص‌های انتخاب این استان است.

وی گفت: 33 درصد خرمای کشور در خوزستان تولید می‌شود، همچنین این استان رتبه اول در تولید گل مریم و رتبه دوم در تولید خرما، سبزی و صیفی و تولید گل نرگس و رز را دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان درباره کشت تابستانه اعم از ذرت، کنجد، سویا، نباتات علوفه‌ای، آفتابگردان و شلتوک نیز گفت: سطح زیر کشت این محصولات نسبت به سال گذشته 125 درصد افزایش‌یافته است.

وی ادامه داد: نکته قابل تامل در افزایش سطح زیر کشت، کشت تابستانه در 150 هزار هکتار از اراضی سیل‌زده بوده است.

چنگلوایی با اشاره به سیل سال 97 و فروردین سال جاری گفت: 29 درصد سطح زیر کشت آبی را در سیل از دست دادیم، اما همچنان 15 درصد افزایش تولید نسبت به سال گذشته داشته‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان بابیان اینکه 17 درصد از اراضی کلزا  نیز دچار سیل‌گرفتگی شد، افزود: اما خرید این محصول نسبت به سال گذشته 60 درصد افزایش داشته است.

وی برنامه‌ریزی و به‌کارگیری دستگاه‌های سنگین برای تخلیه آب اراضی در سیل را بسیار مؤثر عنوان کرد و ادامه داد: تخلیه آب به‌منظور برداشت محصول و آماده‌سازی اراضی برای کشت تابستانه انجام شد و از 213 هزار هکتار اراضی سیل‌زده در حدود 211 هزار هکتار آب تخلیه شد.

چنگلوایی افزود: همچنین در زمان سیل در حدود 25 هزار تن علوفه بین دامداران توزیع شد.

افزایش تولید 2.5 میلیون تن با اجرای طرح 550 هزار هکتاری 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بهره‌برداری از فاز اول طرح 550 هزار هکتاری در استان خوزستان اشاره کرد و ادامه داد: بخش عمده‌ای از اراضی به زیر کشت رفته و درواقع یکی از عواملی که به ما در پایداری تولید کمک کرد و علیرغم سیل سنگین افزایش تولید داشته‌ایم، بهره‌برداری از این طرح بوده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی از نتایج بهره‌برداری از این طرح را 2.8 میلیون تن افزایش تولید عنوان کرد و افزود: 25 هزار خانوار در 20 شهرستان از این طرح بهره‌مند شدند،؛ همچنین سبب صرفه‌جویی 625 میلیون مترمکعب در آب‌ شده است.

وی بابیان اینکه اجرای این طرح سبب حفظ آب‌وخاک و جلوگیری از تخریب اراضی شده است، افزود: همچنین در محدوده اجرای این طرح درآمد کشاورزان از یک هزار و 840 میلیارد تومان به 8 هزار و 400 میلیارد تومان رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: این طرح همچنین سبب ایجاد بستر برای توسعه محصولات اساسی چغندرقند و کلزا شده که درگذشته و قبل از اجرای این طرح به دلیل محدودیت شوری و قلیایی امکان کشت آن‌ها فراهم نبوده است را محیا کرده است.

وی بابیان اینکه مدیریت به‌موقع و مبارزه به هنگام با حمله ملخ‌ها سبب شده تا آسیب حتی به یک مترمربع از اراضی زراعی و باغی وارد نشود، افزود: همچنین در سال گذشته اعتبار 45 میلیارد تومان برای صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی تأمین شد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید