Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد:

توسعه گلخانه ها راهکار حل سریع دو چالش آب و اشتغال کشور

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: توسعه گلخانه ها دو چالش آب و اشتغال کشور را در سریعترین زمان کم می‌کند.

توسعه گلخانه ها راهکار حل سریع دو چالش آب و اشتغال کشور

به گزارش خبرنگار ایانا، محمود محمود حجتی در هفتمین گردهمایی سراسری کشت محصولات زراعی سال ۹9_ 98 با بیان این که در توسعه گلخانه نسبت به دنیا و کشورهای منطقه که با آنها مراوده داریم عقب تر هستیم، اظهار کرد: ما سال گذشته ۲۵ درصد رشد توسعه گلخانه ها را داشتیم و تازه به ۱۵ هزار هکتار رسیدیم در حالی که ترکیه 60 تا ۷۰ هزار هکتار گلخانه دارد.

وی افزود: احداث گلخانه، مصرف آب را ۹۰ درصد کاهش و بهره‌وری تولید را چند برابر افزایش داده و در هر هکتار حداقل ۱۰ نفر ایجاد اشتغال می شود.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح‌کرد: بازار مصرف گلخانه ها در منطقه بسیار خوب است اما ما در این بازار هنوز حضور قابل قبولی نداشته ایم.

وی در رابطه با درخواست تسهیلات از دولت برای کشت گلخانه ای عنوان کرد: در جلسه ای که با آقای نوبخت داشتم تقاضای ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای بخش گلخانه‌ها داشتم که به محض دریافت این تسهیلات ۸ ماه بعد تولید محصول خواهیم داشت. ‌

حجتی افزود: عده‌ای در کشور وظیفه تولید و عده‌ای هم وظیفه تجهیز منابع و تسهیلات را دارند. اگر بنا باشد ۲۰ هزار میلیارد تومان جذب شود باید ۴۰هزار پرونده گلخانه‌ای تشکیل شده باشد.

حجتی در ادامه عنوان کرد: ما باید مسئله آب را همراه با مسئله خاک مورد نظر قرار دهیم و نباید به خاک بی توجه باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با تکالیف این وزارت در زمان تحریم گفت:  در شرایط سخت تحریمی که دشمن در مقابل ملت ایران ایجاد کرده و از تمام امکانات خود در سطح بین المللی و قدرت اقتصادی و نظامی بهره گرفته تا فشار اقتصادی را بر مردم ایران بیشتر کند، وظیفه ما فوق‌العاده سنگین است به خصوص بخش کشاورزی که با قوت مردم سر و کار دارد.

وی افزود: آنچه را که در ارتباط با تامین نهاده ها از بذر، ماشین آلات، سم و کود در آن حدی که در دست ما است فراهم کرده‌ایم و کود اوره هم که توسط پتروشیمی تامین می‌شود و با کمبود تامین آن مواجه بودیم، طبق قول هایی که پتروشیمی داده برطرف خواهد شد.

وی عنوان کرد: بخش زیرساخت ها در زمینه آب و خاک در مقایسه با تمام مقاطع بی نظیر است و مقام معظم رهبری هم ما را در این زمینه همراهی کردند و تسهیلات مورد نیاز را از صندوق توسعه ملی به این بخش اختصاص دادند. اگر ما آماری از افزایش بهره وری می‌دهیم باید اثر آن را در محصولات ببینیم، این نهاده ها باید به موقع به دست کشاورزان برسد و شرایط کشاورزی مدیریت شود.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با تامین دانه های روغنی اذعان داشت: کشور در ارتباط با دانه های روغنی متاسفانه وابستگی فوق‌العاده زیادی دارد؛ با اقدامات صورت گرفته در چند سال گذشته ضریب خوداتکایی در روغن از ۵ درصد به ۱۶ درصد رسیده است که باز هم کم است؛ دانه های روغنی هم از نظر روغن و هم از نظر کنجاله برای کشور بسیار حائز اهمیت هستند.

وی افزود: طرح تحول در افزایش تولید دانه‌های روغنی باید بسیار جدی گرفته شود، امیدواریم بتوانیم پشتیبانی لازم را به عمل بیاوریم با تامین نهاده ها و برگزاری کلاس های آموزشی و توجیه کشاورزان بتوانیم توجه آنان به تولید این محصول را جلب و میزان تولید را افزایش دهیم.

حجتی گفت: از سال ۹۲ تا ۹۷، تولیدات بخش کشاورزی ۲۶ درصد افزایش یافته و این مهم، نتیجه حضور و پیگیری و تلاش کشاورزان، بهره برداران و مدیران بخش کشاورزی است.

وی بر ضروت اصلاح و حذف برخی مقررات زائد تاکید کرد و افزود: برخی آیین نامه ها و مصوبات غیرضرور کار را برای مردم سخت کرده و در حال ساده سازی آن هستیم و امیدواریم بتوانیم به کمک دولت و مجلس کار مردم را تسهیل کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با یادآوری حفر قنوات توسط گذشتگان برای تامین و توزیع آب عنوان کرد: گذشتگان ما از طریق حفر قنوات آب رسانی می کردند و در حالی که ابزار آلات بسیار ابتدایی داشتند و کار با صعوبت بسیار انجام می شد اما مهندسی این قنوات بسیار دقیق و کارشناسانه است؛ این افراد قنوات را تا حدود ۳۰۰ متر حفر می کردند و در حال حاضر با امکانات فعلی باید عملکرد بهتری داشته باشیم.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید