Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه باغداران کشور :

بانک ژن و نهالستان در رامسر ایجاد می شود

مدیرعامل اتحادیه باغداران کشور گفت: با همکاری اتحادیه باغداران و پژوهشکده مرکبات کشور، بانک ژن و نهالستان در رامسر ایجاد خواهد شد

بانک ژن و نهالستان در رامسر ایجاد می شود

صدرا علی‌اکبرخانی مدیرعامل اتحادیه باغداران کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا در حاشیه برگزاری همایش ملی کشاورزی و رونق تولید که در سالن خوشه وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، گفت: در راستای ارتقای بهره وری تولید و احیای باغات گردو به‌زودی واردات سرشاخه و پیوندک به کشور انجام می‌شود.

وی بابیان اینکه این اتحادیه اقدام به واردات سرشاخه و پیوندک از کشور ترکیه برای محصول گردو رقم چندلر و فرانکت کرده‌است، افزود: پروتکل و تفاهم‌نامه آن برای واردات، نهایی و امضاشده و تا پایان بهمن‌ماه واردات آن به کشور انجام خواهد شد.

علی‌اکبرخانی بابیان اینکه امیدواریم با اجرای این طرح، باغات گردو کشور احیا شوند و شاهد رونق تولید این محصول باشیم، ادامه داد:  به کمک سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تأسیس باغ مادری محصول گردو و انگور در ورامین در دستور کارقرار گرفته است و زمین آن نیز مهیا شده است.

وی با اشاره به اینکه برای تاسیس این باغ، نهال مورد نیاز وارد کشور می‌شود، افزود: در آینده این باغ مادری قرنطینه خواهد شد و سرشاخه و پیوندک در آن انجام می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه باغداران کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تهیه لیبل برای 20 میلیون نهال گواهی شده اشاره کرد و تصریح کرد: با توجه به قرارداد با موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال، تهیه لیبل برای کلیه نهالستان‌های مجوزدار کشور انجام خواهد شد.

وی افزود: همچنین تفاهم‌نامه‌ای با موسسه تحقیقات علوم باغبانی منعقد شده تا عرصه لازم برای تهیه و توزیع بذر سبزی و صیفی op در اختیار این اتحادیه قرار گیرد.

بانک ژن و نهالستان در کشور ایجاد خواهد شد

علی‌اکبرخانی گفت: پژوهشکده مرکبات کشور در رامسر عرصه ۱۰۶ هکتاری را برای ایجاد بانک ژن و نهالستان به اتحادیه باغداران کشور اختصاص داده است.

وی ادامه داد: با توجه به توسعه گلخانه‌ ها و نیاز این واحدها به نهاده‌های کشاورزی از جمله بذر، کود و سموم، اتحادیه باغداران کشور  واردات و توزیع بخشی از این اقلام را انجام می‌دهد و برای کاهش هزینه‌های تولید این محصولات را با قیمت مناسب در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید