Iranian Agriculture News Agency

جهانساز خبر داد:

افزایش 14 درصدی خرید تضمینی برگ سبز چای در سال جاری

خرید ۱۰۱هزار تن برگ سبز

رئیس سازمان چای کشور گفت: خرید تضمینی برگ سبز چای نسبت به مدت مشابه سال گذشته 14 درصد افزایش داشته است.

افزایش 14 درصدی خرید تضمینی برگ سبز چای در سال جاری

حبیب جهانساز رئیس سازمان چای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا از افزایش 14 درصدی خرید تضمینی برگ سبز چای نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داد و گفت: از ابتدای نیمه دوم اردیبهشت تا اول شهریورماه سال جاری 101 هزار تن خرید تضمینی برگ سبز چای انجام‌شده است.

وی پیش بینی کرد: در سال جاری 120 هزار تن برگ سبز چای از چای‌کاران خریداری شود.

رئیس سازمان چای کشور تصریح کرد: در سال جاری تاکنون  بیش از 198 میلیارد تومان از مطالبات چای‌کاران پرداخت‌شده است.

جهانساز با تأکید بر اینکه پیگیری مستمر افزایش قیمت خرید تضمینی نسبت به سال گذشته برای افزایش رضایتمندی چای‌کاران و ایجاد رغبت به احیا باغات چای کشور مؤثر بوده است، ادامه داد: قیمت خرید تضمینی برگ چای سبز درجه‌یک نسبت به سال گذشته از 27292 ریال با حدود 32 درصد افزایش به 36000 ریال  و برگ درجه‌دو از 15283 ریال با حدود 44 درصد افزایش به 22000 ریال رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: با افزایش میزان تولید برگ سبز چای، ضریب خوداتکایی در تولید چای در سال 1397 نسبت به سال پیش از آن به میزان چهار درصد افزایش یافته است.

جهانساز از تهیه طرح ساماندهی و توسعه پایدار زنجیره ارزش محصول راهبردی چای خبر داد و افزود: بیش از 18 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت از طریق صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور برای بهزراعی به چای‌کاران و همچنین بهسازی و نوسازی تجهیزات به کارخانه‌ها  اعطا شده است.

وی ادامه داد: تسهیلات پرداخت‌شده منجر به توسعه و تجهیز 75 واحد کارخانه چای‌سازی و انجام حدود 5532 هکتار هرس شده است.

جهانساز با بیان اینکه برای تحقق سیاست‌های کشاورزی قراردادی در قالب مجتمع‌های باغ و کارخانه، 2 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت‌شده است، افزود: با پرداخت این تسهیلات 3 مجتمع باغ و کارخانه احداث‌شده است.

رئیس سازمان چای کشور ادامه داد: سطوح تحت شیوه آبیاری نوین به 864 هکتار افزایش یافته است و همچنین شاهد افزایش ضریب مکانیزاسیون و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین از جمله ماشین‌آلات هرس و برگ چین هستیم.

وی در پایان با تأکید بر افزایش حدود 20 درصدی توزیع کود در سال زراعی جدید نسبت به سال گذشته، گفت: در سال زراعی جاری 6 هزار و 325 تن کود در بین چای‌کاران توزیع‌شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید