Iranian Agriculture News Agency

رسولی اعلام کرد:

تدارک ۱.۲ میلیون تن انواع کودهای کشاورزی در ۴ ماهه سال جاری

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: از ۲.۸ میلیون تن کود ابلاغی در سال جاری، در چهار ماهه اول امسال، حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن انواع کودهای مورد نیاز بخش کشاورزی تدارک دیده شده است.

تدارک ۱.۲ میلیون تن انواع کودهای کشاورزی در ۴ ماهه سال جاری
به گزارشایانا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی،  حمید رسولی در افتتاحیه گردهمایی سراسری آموزشی مدیران ستادی و استانی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در تبریز، به ارائه گزارشی از عملکرد شرکت پرداخت و گفت: از حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن کودهای مختلف مورد نیاز بخش کشاورزی تدارک دیده شده، در بازه زمانی چهار ماهه اول سال جاری حدود ۴۴ درصد محقق و عملیاتی شده و از این مقدار ۸۲۰ هزار تن وارد شبکه شده است، در صورتی که در سال گذشته در همین مقطع میزان کود وارد شده به شبکه ۶۰۰ هزار تن بود که نسبت به سال قبل ۳۳ درصد افزایش عملکرد داشته‌ایم .

وی با بیان این که در کود اوره نیز ۵۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته‌ایم، افزود: در سال قبل ۴۸۴ هزار تن کود اوره تامین شده بود که امسال به ۶۱۴ هزار تن رسیده است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان این که ذخایر استراتژیک کود در سال گذشته به میزان ۲۸۹ هزار تن بود که امسال به ۳۹۱ هزار تن افزایش یافته است، تصریح کرد: میزان واردات کود نیز با وجود همه محدودیت‌ها از نظر وزنی ۷۹ درصد و از نظر ارزش ۶۶ درصد رشد داشته است .

رسولی با بیان این که در تمامی شاخص‌ها اعم از تامین، تدارک، ذخیره‌سازی، فروش و ... رشد خوبی داشته‌ایم و باید شکرگزار باشیم، ادامه داد: در مجموع فروش چهار ماهه سال قبل ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بود که در مدت مشابه سال جاری به ۱۹ میلیارد تومان رسیده است با این حال شرکت خدمات کشاورزی یک سنت تعهد ارزی ندارد و در سال قبل و سال جاری یک ریال دموراژ نداشته‌ایم .

وی با اشاره به این که شاخص‌های مثبت در شرایطی اتفاق افتاده است که با چندین چالش همچون چالش‌های حمل و نقل در سال گذشته، افزایش قیمت کود از جانب پتروشیمی‌ها، تحریم و مشکل انتقال ارز، گمرک و چالش‌های دیگر مواجه بوده‌ایم، اظهار داشت: شرکت‌های پتروشیمی از ابتدای تیر ماه از تحویل کود اوره با قیمت‌های مصوب دولت به بخش کشاورزی خودداری و اعلام کرده بودند که کود اوره را براساس قیمت‌های بورس کالا تحویل می‌دهند که اجرایی شدن این موضوع منجر به افزایش سه برابری قیمت فروش کود اوره تحویلی به کشاورزان می‌شد که خوشبختانه با کمک معاون اول رئیس جمهور، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و پیگیری‌های وزارت جهاد کشاورزی این موضوع فعلا به صورت موقت متوقف شده است.

در ادامه این مراسم، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز با تشکر از فعالیت‌های شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در استان و کشور گفت: در مجموع یک میلیون و ۲۲۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی زیر کشت در استان وجود دارد که از این مقدار ۶۶ درصد دیم و ۴۴ درصد آبی و نیمه آبی هستند .

مهندس اکبر فتحی با بیان این که این استان در برخی از تولیدات رتبه‌های اول تا پنجم را به خود اختصاص داده است، افزود: اما متاسفانه دلیل آن میزان سطح زیر کشت بوده و میزان متوسط عملکرد در بسیاری از محصولات نسبت به میزان متوسط کشوری بسیار پایین است و ما باید بهره‌وری را در سطح افزایش دهیم. قسمت عمده عوامل این موضوع مربوط به تغذیه است و یک قسمتی مربوط به نظام بهره برداری اراضی است ما باید به جای افزایش میزان سطح زیر کشت، عملکرد خودمان را در واحد سطح افزایش دهیم .

به گفته وی، با کشاورزانی که کشاورزی را در قطعات بزرگ انجام می‌دهند مشکلی نداریم اما در کشاورزان خرده پا و کوچک مقیاس مشکلاتی که کشاورزان باید به عهده بکشند را بخش اجرایی کشاورزی به عهده می‌کشد و کشاورزان بزرگ مقیاس خودشان کارهای خودشان را انجام می‌دهند اما در کشاورزان کوچک مقیاس که تعدادشان نیز بیشتر است مشکلات نمود می‌یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با تشکر از راه‌اندازی سامانه ۱۵۵۹ یا باشگاه کشاورزان توسط شرکت خدمات کشاورزی گفت: این کار در روشنگری کودهای تقلبی می‌تواند مفید باشد ما در استان اقداماتی برای جلوگیری از تولید و فروش کودهای تقلبی انجام داده‌ایم.

وی در خاتمه با اشاره به شرایط خاص استان از نظر دما گفت: ما در استان هم نقاط گرمسیر و هم سردسیر داریم و در مواردی که منطقه گرمسیر نیاز به کود دارد که به دلیل سردسیر خوانده شدن استان این کود دیر تعلق می‌گیرد همچنین در استان به دلیل سرمازدگی محصولات باید کودهای پتاسه را بهتر مدیریت کنیم .

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید