Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد:

ضرورت افزایش مصرف کودهای کشاورزی برای تقویت خاک

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی بر افزایش مصرف کودهای کشاورزی برای تقویت خاک، کاهش تنش‌ها و افزایش محصولات کشاورزی تاکید کرد.

ضرورت افزایش مصرف کودهای کشاورزی برای تقویت خاک

به گزارش ایانا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی ، عباس کشاورز در افتتاحیه گردهمایی سراسری آموزشی مدیران ستادی و استانی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در تبریز، با بیان این که به طور متوسط حدود ۴۵ درصد کود کمتر از نیازمان در داخل کشور مصرف می‌کنیم، گفت: مصرف کود کشاورزی حتی در کشورهای توسعه یافته و حامی محیط زیست و کشورهای اروپایی بسیار بالا است؛ اثراتی که کود بر روی محصولات ما دارد تنش‌ها را اعم از سرما و کم آبی و ... کنترل می‌کند، ماندگاری محصول را بالا می برد و تنش‌های زنده مانند حشرات را نیز کنترل می‌کند هیچ کس در دنیا منکر مصرف کود نیست .

وی با اشاره به اهمیت امنیت غذایی و جایگاه آن در برنامه ششم توسعه کشور گفت: کشاورزی ابزار رفع گرسنگی و فقر است و توسعه مصرف کود در کشاورزی ۳۰ الی ۷۰ درصد در افزایش محصول و به تبع آن در رفع فقر و گرسنگی در جهان موثر است. همچنین مصرف کود باعث افزایش پروتئین گندم و غنی‌تر شدن آن شده و به این طریق اثر مهمی در تغذیه مردم جهان دارد.

کشاورز، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی را یکی از افتخارات وزارت جهادکشاورزی برشمرد و خاطرنشان کرد: حساب‌های این شرکت دقیق بوده و در بانک مرکزی یک خط بدهی برایش ثبت نشده است. همچنین این شرکت، بی‌نقص‌ترین سیستم بازرگانی در فضای کشاورزی است که با برنامه تامین و توزیع کود نقش اثرگذاری در این حوزه دارد.

وی با مهم دانستن نقش و اثرگذاری مثبت شرکت خدمات حمایتی در امر تامین و توزیع کود، افزود: شرکت خدمات حمایتی در رشد و توسعه کشت کلزا در کشور و انتقال دانش فنی کشت کلزا از کشورهای اروپایی به ایران نقش موثر و بی بدیلی داشته است و ماموریت بعدی این شرکت حمایتی کشاورزی، فرمول‌نویسی و تامین نیاز کودی کشاورزان بر اساس نسخه است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به بی نظمی حاصل از فشار ناشی از تحریم‌ها در جامعه گفت: تا ۲۴ تیر ماه سال قبل خبر نداشتیم کود، بذر و غیره از کجا و با چه ارزی چه قیمتی می‌آید، این کار در گمرکات چگونه انجام می‌شود؛ تا اینکه یکباره با تحریم مواجه شدیم و کوهی از کارهایی که در موردشان اطلاعاتی نداشتیم به عهده ما گذاشته شد اما از پس این امتحان خوب برآمدیم.

این مسوول با بیان این که با مشکلات متعددی در حوزه تهیه و تامین نهاده‌ها مواجه بودیم، ادامه داد: وارد کنندگان کالاها بر مبنای اعتباری جنس وارد می‌کردند و عده‌ای جنس آورده بودند و پولشان داده نشده بود در شش یا هفت ماه اخیر به آرامش رسیده‌ایم و این نشان دهنده موثر بودن روش‌های ماست .

وی افزود: وظیفه ما این بود ارزی که می‌دهیم مراقبت کنیم جنس به همان مقدار وارد شود که موفق بودیم و هیچ دلاری نامعلوم نماند بحث کنترل نرخ‌ها نیز به سامان شد .

کشاورز در این نشست، از رئیس کمیسیون مجلس شورای اسلامی و اقدامات این کمیسیون در خصوص حل مسئله افزایش قیمت کود از سوی شرکت های پتروشیمی‌ قدردانی کرد.

در ادامه این نشست، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی نیز با تشکر از مدیران شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، به وظایف و ماموریت‌های این شرکت اشاره کرد و گفت: تهیه و توزیع نهاده‌های کشاورزی یکی از وظایف شرکت خدمات حمایتی است.

دکتر احمدعلی کیخا گفت: اگر نهاده‌های تولید جزئی از تولید هستند، باید برای تک تک آنها چه به عنوان دولت و چه به عنوان بخش خصوصی برنامه داشته باشیم.

وی با بیان این که قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به حوزه کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی به نفع کشاورزان و تولیدات این بخش بود، افزود: تصمیم نمایندگان دوره های قبل مجلس شورای اسلامی و کمیسیون کشاورزی به دلیل مشکلاتی که در مدیریت صادرات و واردات محصولات کشاورزی وجود داشت و به تولیدات داخلی آسیب می زد این بود که در قالب قانون تمرکز مسائل مربوط به تجارت اعم از صادرات، واردات و تنظیم بازار داخلی به وزارت جهاد کشاورزی محول شود و معتقد بودیم واگذاری وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی به نفع تولیدکنندگان و تولیدات این حوزه است ولی دولت در طول سال ها و ماه‌های گذشته همواره به دنبال این بود که وزارت بازرگانی را تشکیل دهد و چند بار لایحه به مجلس ارسال کرد و حتی طرح از داخل مجلس برای تشکیل این وزارتخانه مطرح شد که در نهایت با مخالفت شدید نمایندگان مواجه شد و رای نیاورد.

کیخا بیان داشت: برغم مخالفت‌های مجلس مطلع شدیم که در جلسه سران‌ قوا بنا به خواست دولت تصمیمی گرفته شده تا وظایف تنظیم بازار داخلی محصولات و کالاهای اساسی از وزارت جهاد کشاورزی انتزاع و انتقال آن به وزارت صنعت، معدن و تجارت منتقل شود و چون موضوع «انتزاع» ، قانون بود چاره‌ای جزء دریافت تائیدیه از سوی مقام معظم رهبری برای این قضیه وجود نداشت بنابراین برای دو سال اجازه گرفته اند که این وظیفه را وزارت صمت انجام دهد.

وی با بیان این که دولت شایسته است لایحه تفکیک وزارت بازرگانی را ارائه کند ادامه داد: زیرا این تصمیم بهتر از این است که وزارت صمت در ذیل گرفتاری‌های خود معاونتی را عهده‌دار تجارت و بازرگانی کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیاست‌گذاری وزارت جهاد کشاورزی در زمینه واردات، صادرات و تنظیم بازار داخلی با پیامدهای خوبی در مدیریت واردات همراه بود ادامه داد: هرچند که با اهداف مورد نظر قانون‌گذار فاصله زیادی داشت که علت آن عدم همکاری لازم دستگاه‌هایی، مانند اداره امور استخدامی در ایجاد ظرفیت‌های مناسب ساختاری و اداری در وزارت جهاد کشاورزی برای اجرای قانون تمرکز است .

وی با تأکید بر این‌که کمیسیون نظر تخصصی خود را در خصوص انتقال بخش بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه کرده است، گفت: کتباً اعلام کردیم انتظار داریم در زمینه انتقال شرکت بازرگانی دولتی و شرکت پشتیبانی امور دام تصمیم گرفته نشود، زیرا این موضوع به نفع بخش کشاورزی نیست.

کیخا گفت: با توجه به عملی شدن تصمیم انتقال بخش بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صمت، مقاومت مجلس را صلاح نمی‌دانیم، زیرا به‌نفع بخش کشاورزی نیست.

وی ادامه داد: باید در شرایط کنونی همگی از این تصمیم حمایت کنیم تا به‌درستی اجرا شود چراکه به تأیید مقام معظم رهبری رسیده است.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید