Iranian Agriculture News Agency

تقوی پیش بینی کرد:

افزایش 10 درصدی تولید قارچ خوراکی در کشور

صادرات قارچ خوراکی بدون واردات آن

مدیرکل دفتر امور گلخانه ، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی گفت: پیش بینی می شود در سال 98 بر اساس سطح زیر کشت قارچ خوراکی، تولید این محصول 8 تا 10درصد افزایش یابد.

افزایش 10 درصدی تولید قارچ خوراکی در کشور

غلامرضا تقوی مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی در گفتگو با خبرنگار ایانا اظهار کرد: بر اساس پیش‌بینی سطح زیرکشت، میزان تولید قارچ در سال جاری با 8 تا 10 درصد افزایش به بیش از 180 هزار تن برسد.

وی با اشاره به صادرات این محصول به حوزه خلیج‌فارس افزود: بسته‌بندی نسبت به سال‌های گذشته ارتقا داشته و درصدد آن هستیم تا با برنامه‌ریزی ترویجی و آموزشی از ظرفیت فنّاوری ظروف نانو استفاده کنیم.

تقوی ادامه داد: همچنین تجهیز حمل‌ونقل شبکه مویرگی و مرکز پایانه صادرات قارچ خوراکی کمک می کند تا ضایعات این محصول در آینده کاهش یابد.

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی  بابیان اینکه تهران با تولید 40 هزار تن قارچ در رتبه اول تولید این محصول قرار دارد، گفت: استان های البرز، اصفهان و خراسان در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی با تاکید به اینکه واردات محصول قارچ به کشور انجام نمی‌شود، ادامه داد: واردات این محصول از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست و همچنین از لحاظ کیفیت و ماندگاری شرایط قارچ برای نگهداری مناسب نیست.

برگزاری روز "قارچ" در تهران

تقوی با اشاره به برگزاری " روز قارچ" در آذر ماه سال جاری گفت: این مراسم  برای معرفی ظرفیت های قارچ کشور در تهران برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: برگزاری این روز سبب هم اندیشی تجار، تولیدکنندگان، سازندگان دستگاه‌ها و صنعتگران و تبادل نظر آن‌ها خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور گلخانه ، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی از برنامه‌های این جشنواره مردمی را افزایش سرانه مصرف با برگزاری مسابقه آشپزی، فرهنگی و تفریحی عنوان کرد و افزود: برگزاری این روز سبب می‌شود تا عموم مردم با فرهنگ مصرف قارچ آشنا شوند و این موضوع در نهایت موجب رونق تولید و ارتقای علمی و فنی تولیدکنندگان نیز خواهد شد.

وی با تاکید به ضرورت توجه جدی به زنجیره قارچ ، تصریح کرد: هم اکنون زنجیره تولید قارچ در کشور فعال است و در برخی از مراکز تولید زنجیره به صورت کامل وجود دارد؛ البته باید ساز و کاری برای ایجاد این زنجیره در تمامی مراکز تولید فراهم کنیم.

تقوی تعداد واحدهای تولید این محصول را 2 هزار واحد عنوان کرد و ادامه داد: 20 تا 25 هزار نفر در این بخش مشغول به فعالیت هستند و به صورت غیرمستقیم نیز  3 تا 5 برابر اشتغال مستقیم در واحدهای عرضه، بسته بندی، توزیع، صنایع تبدیلی و فرآوری اشتغال ایجاد شده است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید