Iranian Agriculture News Agency

در 4 ماهه اول سال جاری اجرا شد؛

توسعه 1670 هکتاری گلخانه‌ ها در کشور

معاون مجری توسعه گلخانه‌ای گفت:در 4 ماهه اول سال جاری طرح توسعه گلخانه ها در سطح یک هزار و 670 هکتار اجرا شده است.

توسعه 1670 هکتاری گلخانه‌ ها در کشور

داریوش سالم پور معاون مجری توسعه گلخانه‌ها در گفت‌وگو با ایانا درباره تسهیلگری اجرای طرح توسعه گلخانه‌های کشور در راستای بهبود فضای کسب‌وکار بخش کشاورزی گفت: فرایندهای صدور مجوزهای گلخانه‌ای و اخذ تسهیلات بانکی تسهیل شده است.

وی بابیان اینکه در 4 ماهه اول سال جاری، طرح توسعه گلخانه ها در سطح یک هزار و 670 هکتار  اجرا شده است، افزود: تسهیلات ارزان‌قیمت و ترجیحی برای این منظور نیز فراهم‌شده و این تسهیلات از بند الف تبصره ۱۸ با نرخ سود بانکی 7 درصد برای مناطق غیر برخوردار و با نرخ سود بانکی 9 درصد برای مناطق برخوردار  با یک سال سازندگی به متقاضیان پرداخت می‌شود.

سالم‌پور با اشاره به آخرین ویرایش نظام صدور پروانه‌های واحدهای گلخانه‌ای و قارچ خوراکی"نظام قارچ خوراکی" در ۵ تیرماه سال جاری، افزود: این ویرایش توسط وزیر جهاد کشاورزی برای اجرا ابلاغ‌شده است.

وی در خصوص این دستورالعمل گفت: بر اساس این دستورالعمل، صدور مجوز گلخانه تسهیل و علاوه بر اصلاح شیوه‌نامه دستورالعمل، بررسی درخواست‌های متقاضیان گلخانه، کلیه استعلامات غیرضروری و محدودیت‌های اعمالی در خصوص حریم‌ها، فواصل اماکن دامی و واحدهای گلخانه‌ای به‌خصوص واحدهای گلخانه‌ای هیدروپونیک حذف یا تعدیل‌شده است.

معاون مجری توسعه  گلخانه‌ها بابیان اینکه در این دستورالعمل حذف استعلام از سایر دستگاه‌ها پیشنهادشده است، گفت: این پیشنهاد در جهت حفظ کاربری اراضی کشاورزی به دلیل هزینه‌های سرمایه‌گذاری فراهم‌شده است.

وی تصریح کرد: در سال جاری 5 هزار و 805 هکتار برای توسعه گلخانه‌های کشور برنامه‌ریزی‌شده که بر اساس برآورد اولیه 20 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است.

سالم‌پور بابیان اینکه از این میزان سرمایه در بخش اول 5 هزار میلیارد تومان از محل بند الف تبصره 18 در سال 98 تخصیص پیداکرده است، گفت:  پیش‌بینی می‌شود در مرحله دوم نیز 9 هزار میلیارد تومان تا پایان سال جاری برای این امر تخصیص داده و پرداخت شود.

وی افزود: همچنان بخش اعظمی از توسعه گلخانه‌ها با مشارکت فعالان، سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و متقاضیان بخش خصوصی به‌صورت خود اجرایی انجام می‌شود.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید