Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح پنبه کشور خبر داد:

تولید 60 هزار تن پنبه در سال جاری

مجری طرح پنبه کشور پیش بینی کرد: تولید پنبه در سال جاری به 60تا 65 هزار تن برسد.

تولید 60 هزار تن پنبه در سال جاری

به گزارش ایانا ابراهیم هزارجریبی، مجری طرح پنبه کشور در برنامه روی خط خبر شبکه خبر با بیان اینکه برآورد می شود در سال جاری میزان خوداتکایی پنبه ۱۰ تا ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشد، گفت: در سال گذشته تولید پنبه در داخل کشور حدود 50 هزار تن بود و خوشبختانه پیش بینی می شود در سال جاری میزان تولید این محصول به ۶۰ تا 65 هزار تن برسد.

او با اشاره به اینکه امسال کشت پنبه در سطح 82 هزار هکتار را برنامه ریزی کرده بودیم، گفت: تاکنون که زمان کشت به پایان رسیده در 86 هزار و ۸۸۰ هکتار از مزارع، پنبه کشت شده و این میزان سطح زیرکشت نسبت به پیش بینی ما حدود ۶ درصد افزایش داشته است.

مجری طرح پنبه کشور یادآوری کرد: سال گذشته در 70 هزار و 800 هکتار از اراضی پنبه کشت شد که سطح زیر کشت این محصول در سال جاری نسبت به پارسال از رشد ۲۳ درصدی برخوردار است.

او با اشاره به اینکه پنبه از مواد اولیه مهم صنعت نساجی کشور است و این صنعت سالانه 120 هزار تن به این محصول نیاز دارد، افزود: در حال حاضر به صورت میانگین ۵۰ درصد از این نیاز در داخل کشور تولید می شود.

هزارجریبی درباره الزامات خوداتکایی کشور در تولید پنبه گفت: کشور سابقه طولانی در کشت پنبه دارد و علاوه بر آن صنعت نساجی کشور به پنبه تولید داخل نیاز دارد؛ ضمن آن که کشورهای بزرگ تولیدکننده پنبه نیز در پی آن هستند تا دیگر ماده خام نفروشند و فراوری آن را انجام دهند تا از ارزش افزوده آن بهرمند شوند؛ بنابراین لازم است در این زمینه به خوداتکایی برسیم.

او استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، گلستان، دشت مغان اردبیل، فارس و خراسان شمالی را از استان های مهم تولید کننده پنبه کشور عنوان کرد و افزود: پنبه گیاه بهاره است و کشت آن از ابتدای بهار آغاز و برداشت این محصول نیز از استان های شمالی از اوایل شهریورماه شروع می شود.

مجری طرح پنبه کشور در خصوص حمایت از پنبه‌کاران و پرداخت تسهیلات به آنان گفت: حمایت های عمومی در قالب یارانه کود، بذر و برگزاری دوره‌های آموزشی برای بهره‌برداران و کشاورزان ارائه می‌شود، همچنین به‌صورت اختصاصی نیز برای توسعه کشت نشایی، کشت حفاظتی، برداشت مکانیزاسیون، تجهیز سامانه‌های آبیاری‌ تحت‌فشار نیز در صورت تمایل کشاورزان به آنان تسهیلات یارانه‌ای پرداخت می‌شود.

او با تاکید به اینکه روش‌های کاشت جدید و آموزش آن به کشاورزان را در دستور کار داریم، گفت: همچنین مزارع کشت الگویی را در سراسر کشور ایجاد کرده‌ایم و کشاورزان از این مزارع به جهت بهره مندی از آموزش بازدید می کنند.

هزارجریبی در بخش دیگری از صحبت های خود به وضعیت مکانیزاسیون مزارع پنبه اشاره کرد و گفت: کاشت مکانیزه به وسیله دستگاه ردیف‌کار انجام می شود اما در حوزه برداشت به دلیل کوچک شدن سطح مزارع و بزرگ بودن کمباین‌های برداشت و همچنین قیمت بالای آن به صورت دستی است که البته در حوزه برداشت آموزش‌هایی برای استفاده از کمباین‌های موجود در کشور و همچنین واردات کمباین‌های جدید را در دستور کار قرار داریم.

مجری طرح پنبه کشور درباره قیمت تضمینی محصول پنبه نیز گفت: قیمت مصوب خرید تضمینی پنبه در سال زراعی جاری  3612 تومان در هر کیلوگرم تعیین شده است؛ در سال گذشته به دلیل قیمت مناسب پنبه در بازار، دولت خرید تضمینی انجام نداد.

او از دیگر موضوعات مهم در کشت پنبه را افزایش بهره‌وری آب عنوان کرد و گفت: باید بتوانیم با وجود محدود بودن  آب تولید بیشتری داشته باشیم تا سطح کشت و تولید افزایش پیدا کند. در این راستا توسعه آبیاری تحت‌فشار، توسعه کشت نشایی، توسعه کشت حفاظتی، استفاده از ارقام زودرس از برنامه‌هایی است که می‌تواند بهره‌وری آب را افزایش دهد و در دستور کار قرار دارد.

هزارجریبی در پایان گفت: پنبه گیاهی است که تحت تأثیر آفات قرار دارد و آسیب زیادی می بیند و  در صورتی که با کنترل آفت، هزینه‌های داشت را کاهش دهیم، سبب رونق تولید پنبه در سال های آتی خواهد شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید