Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح چغندرقند:

یک میلیون و 400 هزار تن شکر در کشور تولید شد

علیرضا یزدانی، مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سال ۱۳۹۷ حدود ۹۴۷ هزار تن شکر چغندری و حدود ۴۵۳ هزار تن شکر نیشگری، جمعا به میزان یک میلیون و 400 هزار تن شکر تولید شد.

یک میلیون و 400 هزار تن شکر در کشور تولید شد

علیرضا یزدانی، مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌و‌گو با ایانا با بیان این که در سال ۱۳۹۷ حدود ۹۴۷ هزار تن شکر چغندری و حدود ۴۵۳ هزار تن شکر نیشکری، جمعا به میزان یک میلیون و 400 هزار تن شکر تولید شده است، گفت: کشور ما جزء ۱۰ کشور جهان است که شکر را از چغندرقند و نیشکر استحصال می‌کند.

وی یادآور شد: در سال ۹۶ با تولید 2 میلیون و 15 هزار تن شکر از چغندرقند و نیشکر، رکورد تاریخی در تولید این محصول ثبت شد  که در تاریخ 120 ساله صنعت قند کشور بی­‌سابقه بوده است.

یزدانی دلایل کاهش تولید شکر در سال 97 را استمرار خشکسالی در شش ماهه اول سال و بروز تنش کم آبی به مزارع نیشکر  اعلام و اضافه کرد: پیش بینی کاهش حدود 25 درصدی تولید شکر نیشکری دور از انتظار نبود ولی با آغاز عملیات برداشت این محصول از آبان ماه و شروع بارش های مستمر پاییزه، عملیات برداشت نیشکر تا اواسط اسفندماه به تاخیر افتاد و پس‌ از آن نیز بارش و سیل فروردین‌ماه 98 سبب شد تا بیش از 50 هزار هکتار از مزارع نیشکری به زیرآب برود که حدود 30 هزار میلیارد ریال به مزارع و تاسیسات نیشکری خسارت وارد شد و باعث کاهش حدود 50 درصدی تولید شکر نیشکری کشور گردید.

مجری طرح چغندرقند خاطرنشان کرد: در راستای تامین نیاز کشور و تنظیم بازار، بر اساس استناد آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، از ابتدای سال جاری تا تاریخ 21 تیرماه حدود 714 هزار تن شکر خام وارد کشور شده است.

زنجیره تولید شکر تنها زنجیره کامل در بین محصولات زراعی

مجری طرح چغندرقند در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه زنجیره تولید شکر در کشور دارای سابقه بیش از یک قرن است، افزود: این زنجیره، در قالب کشاورزی قراردادی و تامین نهاده های کشاورزی، چغندرقند تولیدی کشاورزان توسط کارخانه های قند و با نرخ تضمینی مصوب شورای اقتصاد خریداری و به شکر تبدیل می شود.

لحاظ کمک کرایه حمل در قیمت تضمینی چغندرقند

وی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی هر ساله توسط شورای اقتصاد تعیین می شود، ادامه داد: در سال گذشته برابر مصوبه شورای اقتصاد، قیمت خرید چغندرقند در سال 98 برای چغندرقند بهاره ۳۴۰۳ ریال و برای چغندر پاییزه 3338 تعیین شد. این مبلغ با 9 درصد افزایش نسبت به سال ماقبل همراه بود.

مجری طرح چغندرقند با اشاره به افزایش هزینه های تولید در سال 97 گفت: این موضوع سبب اصلاحیه شورای اقتصاد در اسفندماه شده که در نهایت نرخ خریدتضمینی چغندر بهاره 3746 ریال و نرخ پاییزه ۳۶۴۲ ریال افزایش یافت.

وی با تاکید به اینکه ۶۱۵ ریال نیز به‌عنوان کمک کرایه حمل در سقف قیمت تضمینی لحاظ شده بود، تصریح کرد: همزمان با عملیات برداشت چغندرقند پاییزه در اردبیهشت ماه سال جاری شاهد افزایش هزینه حمل‌ونقل بودیم که با پیشنهاد وزیر جهاد کشاورزی به شورای اقتصاد  و به منظور جلوگیری از خسارت وارده به کشاورزان و کارخانه های قند، مجددا تغییراتی در نرخ خرید تضمینی به وجود آمد و 615 ریال کمک کرایه به قیمت نرخ تضمینی اضافه شد.

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید