Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهادکشاورزی تاکید کرد:

لزوم توجه به تنوع محصول و صرفه اقتصادی در کشت بافت

محمدعلی طهماسبی معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در سمپوزیوم ملی کشت بافت گیاهی گفت:در حال حاضر 160رقم کشت بافت در کشور آزاد شده و نباید به تولید یک نوع محصول اکتفا شود.

لزوم توجه به تنوع محصول و صرفه اقتصادی در کشت بافت

به گزارش ایانا، محمدعلی طهماسبی معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در سمپوزیوم ملی کشت بافت گیاهی با بیان این مطلب افزود: نباید تنها به کشت بافت یک نوع محصول اکتفا شود.

او با تاکید به اینکه باید در ابتدا نیاز بازار داخلی و بازارهای صادراتی کشورهای اطراف برای کاشت بافت بررسی و سپس اقدام به تولید صورت گیرد، افزود: تولید این محصول باید به گونه ای باشد  که از نظر کیفیت و قیمت عرضه شده صرفه اقتصادی داشته باشد.

طهماسبی با اشاره به اینکه کشت بافت در حال افزایش است، ادامه داد: خوشبختانه در این زمینه برخی از مراکز جزو انگشت شمار ها در سطح جهانی هستند.

او با بیان اینکه بخش کشاورزی بخشی چند وجهی است و با صنعت خدمات بازرگانی تولیدی ارتباط دارد، گفت:  در همه حوزه‌ها ردپای کشاورزی وجود دارد .

 معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: فعالیت بخش خصوصی در تولید نهال و ورود به حوزه کسب و کارهای جدید فراهم شده و کشاورزی نوین با زنجیره های مختلف صنعت ، بازرگانی، تجارت  و تولید همراه است.

او با اشاره به عرصه‌های موجود در بخش کشاورزی گفت: در سال‌های اخیر شرکتهای دانش بنیان، کشت بافت، نهال، آفت‌کش ها  آغاز به کار کرده‌اند و گام به گام پیش می روند.

طهماسبی با بیان اینکه از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات باغی در ایران در حدود 900هزار هکتار نیاز به بازسازی دارند ، گفت: علاوه بر آن باغات موجود در کشور نیز باید هر 30سال بازسازی شوند.

او در این خصوص ادامه داد: تامین نهال مورد نیاز در این بخش اساسی است و تولیدکنندگان می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تنها در فضای هیبرید برای کشت گوجه ، فلفل، خیار و بادمجان به بیش از 6میلیارد بذر نیاز است ، افزود: در این بخش ظرفیت خوبی وجود دارند و همچنین دولت برای ایجاد و توسعه گلخانه ها تسهیلات مناسبی را پرداخت می کند.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی افزود: برای توسعه گلخانه‌ای کشور از بند الف تبصره ۱۸ با نرخ سود بانکی 7 درصد برای مناطق غیر برخوردار و با نرخ سود بانکی 9 درصد برای مناطق برخوردار به متقاضیان پرداخت می‌شود.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که برای این تسهیلات یک سال سازندگی در نظر گرفته‌شده است ، افزود: مدت‌زمان بازپرداخت این تسهیلات 5 ساله خواهد بود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید