Iranian Agriculture News Agency

رئیس جمهور:

ایران برای چهارمین سال پیاپی در تولید گندم خودکفاست

ضرورت توسعه سامانه های نوین آبیاری و واحدهای گلخانه ای در کشور

رئیس جمهور با قدردانی از تلاش های وزارت جهاد کشاورزی و کشاورزان سراسر کشور در تامین امنیت غذایی تصریح کرد: برای اولین بار در ایران طی چهار سال پیاپی در تولید گندم خودکفا شده ایم و ان شا الله این خودکفایی در سال های آتی نیز استمرار داشته باشد.

ایران برای چهارمین سال پیاپی در تولید گندم خودکفاست

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، در آیین افتتاح همزمان پروژه های عمرانی و تولیدی بخش کشاورزی استان خراسان شمالی که به صورت ویدئو کنفرانس در شهرستان بجنورد برگزار شد، مهندس محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، اظهار کرد: در این سفر تعداد 108 پروژه عمرانی، تولیدی در زیر بخش های آب و خاک، صنایع تبدیلی و تکمیلی و طرح های گلخانه ای، آبخیزداری، دام و طیور و شیلات با اعتباری معادل 300 میلیارد تومان از محل منابع عمومی، تسهیلات بانکی و سرمایه گذاری بخش خصوصی با ایجاد اشتغال جدید به تعداد 1540 نفر در استان، همزمان افتتاح و یا عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

وی با اشاره به برخی از پروژه های مهم و موثر در توسعه اقتصادی و توسعه بخش کشاورزی استان، گفت: تعداد ۵۰ پروژه آبیاری تحت فشار و طرح های کوچک تامین آب در سطح ۵۴۲۰ هکتار با ۳۷۳۰ بهره بردار و اعتباری معادل ۶۸.۵ میلیارد تومان با اشتغال ۳۲۲ نفر افتتاح می شود.

حجتی عنوان کرد: بهره برداری از ۳ طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی و غذایی کشاورزی با ظرفیت ۲۵ هزار تن و با سرمایه گذاری ۳۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۵۸ نفر آغاز خواهد شد و با افتتاح این پروژه ها ظرفیت نگهداری و فرآوری محصولات کشاورزی در استان به ۷۹۵ هزار تن افزایش می یابد.

وی با بیان این که بهره برداری از ۳ واحد گلخانه ای سبزی و صیفی و پرورش قارچ با ظرفیت ۷۰۰ تن در سال و سرمایه گذاری ۴.۷ میلیارد تومان با اشتغال ۲۴ نفر آغاز می شود، خاطرنشان کرد: توسعه گلخانه ها در استان خراسان شمالی در دستور کار قرار دارد.

حجتی گفت: بهره برداری از ۴۳ واحد دام و طیور و نوغانداری با سرمایه گذاری معادل ۱۵ میلیارد تومان با اشتغالزایی ۱۸۰ نفر آغاز خواهد شد و با بهره برداری از این واحدها سالانه یک هزار تن گوشت و ۳۴۰۰ تن شیر ، ۸۱۰ تن تخم مرغ به تولیدات دام و طیور استان اضافه می شود.

حجتی، اعلام کرد: عملیات اجرایی و تکمیل تعداد ۵ مجتمع و شهرک گلخانه ای و دامپروری در ۵ شهرستان با اعتبار ۴۰ میلیارد تومان آغاز می شود.

وی یادآور شد: بانک کشاورزی در سال گذشته در این استان معادل ۶۳۰ میلیارد تومان در قالب ۲۵۳۰۰ فقره تسهیلات برای توسعه سرمایه گذاری و رونق تولید به بهره برداران و کشاورزان روستایی و عشایری پرداخت کرده و در سال جاری نیز جهت تامین و پرداخت ۶۱۳ میلیارد تومان تسهیلات برنامه ریزی کرده است که لازم می دانم از خدمات بانک کشاورزی تقدیر نمایم.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: پروژه ای که هم اکنون خدمت حضرتعالی گزارش می شود واحد تولید و پرورش قارچ خوراکی با ظرفیت تولیدی سالانه ۲۱۵ تن و اشتغال ۱۸ نفر در شهرستان بجنورد می باشد در صورتی که اجازه بفرمایید هم زمان با ۱۰۷ پروژه های دیگر افتتاح و عملیات اجرایی آن آغاز شود.

پس از گزارش وزیر جهاد کشاورزی، رئیس جمهور از تلاش های وزارت جهاد کشاورزی و کشاورزان سراسر کشور در تامین امنیت غذایی قدردانی کرد و افزود: برای اولین بار در ایران طی چهار سال پیاپی در تولید گندم خودکفا شده ایم و ان شا الله این خودکفایی در سال های آتی نیز استمرار داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی ادامه داد: خودکفایی کشور در گندم از برکت جهاد کشاورزان و مسئولان حاصل شده است.

رئیس جمهور سپس اجرای طرح های آبیاری تحت فشار و توسعه گلخانه ها را اولویت های دولت برشمرد و خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه بر لزوم تخصیص اعتبارات این طرح ها تاکید کرد.

دکتر روحانی با تاکید بر لزوم توسعه سامانه های نوین آبیاری به خاطر شرایط اقلیمی، تصریح کرد: توسعه واحدهای گلخانه ای برای افزایش تولید به ویژه تولید محصولات خارج از فصل ضروری است و می تواند در افزایش صادرات موثر باشد.

در ادامه پروژه عمرانی و تولیدی بخش کشاورزی استان خراسان شمالی با فرمان رئیس جمهوری به طور همزمان افتتاح و یا عملیات اجرایی آن آغاز شد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید